آیا سی و نهمین جشنواره فیلم فجر برگزار می شود؟

اسفند ماه گذشته با ورود بحران کرونا به ایران و تنها چند روز بعد از پایان سی‌وهشتمین دوره جشنواره فیلم فجر، سینماهای کشور به دلیل شیوع کرونا تعطیل شدند، برنامه‌های فرهنگی و هنری کشورمان هم متاثر از این ویروس تغییر و تحولات زیادی داشته و اکنون نیز قطعیتی در مورد برگزاری برنامه‌های پیش رو وجود ندارد و تنها راهی که برای جلوگیری از شیوع این ویروس در این روزها به ذهن می‌رسد عدم برگزاری جشنواره‌ها یا برگزاری آنها به صورت آنلاین است.

به گزارش آتیه آنلاین، این روزها با اوج دوباره ویروس کرونا حال مهمترین چالش پیش روی سینمای ایران در سال جاری برگزاری جشنواره فیلم فجر است، در ابتدا مدیران سینمایی با اطمینان خاطر از برگزاری این رویداد بزرگ سینمایی سخن می‌گفتند، اما امروز به دنبال وضعیت فعلی سینما و همچنین ادامه دار شدن بیماری کرونا مشخص نیست که برگزاری مرسوم جشنواره فیلم فجر در دوره سی و نهم تا چه حد امکان پذیر خواهد بود، از سوی دیگر در صورت برگزار نشدن این جشنواره امکان آنلاین شدن آن هم نکته مهمی است که با وجود قاچاق سریع آثار کمتر کارگردانی جرات حضور در آن را خواهد داشت.

مهم‌ترین پرسشی که در حال حاضر از دبیر جشنواره فجر می‌توان پرسید درباره برگزاری یا عدم برگزاری جشنواره امسال در بهمن و نیز چگونگی آن است که طباطبایی نژاد پاسخ داده است:تا الان قرار ما بر این است که جشنواره فیلم فجر به شکل محدود و کاملاً رعایت شده با حداکثر پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود. البته منظور از محدود این نیست که حجم جشنواره کوچک شود بلکه برپایی آن را با همان رعایت پروتکل‌ها و ۵۰ درصد ظرفیت سالن‌ها مدنظر داریم.

اکنون این سوال مطرح می شود که با وجود برگزاری چه کسانی به جشنواره می‌روند؟ تمامی عناصر فرهنگی و رسانه‌ای کشور که حیات این حوزه به آنها بستگی دارد، مانند هنرمندان، نویسندگان و اصحاب رسانه که از دست دادن برخی از آنان در همین 9 ماه گذشته اندوه فراوانی را برای خانواده فرهنگ و هنر ایران ایجاد کرد. آیا دولت به این موضوع اندیشیده است که در صورتی که جشنواره برگزار شود و تعدادی از اصحاب هنر و رسانه جانشان به خطر بیفتد چه جوابی باید بدهد؟ اصحاب رسانه آن‌قدر تعدادشان بالا است که حتی اگر بخشی از آنان را حذف کنیم باز هم تعداد بسیار زیادی در جشنواره حضور خواهند داشت و بنابراین در صورت ابتلای حتی یک نفر به کرونا می‌توان زنجیره‌ای از مبتلایان را در نظر گرفت که امری بسیار خطرناک خواهد بود.

امکان قاچاق فیلم‌ها مانع برگزاری جشنواره آنلاین فیلم فجر

از سویی دیگر مسئول روابط عمومی سازمان سینمایی می‌گوید جشنواره فیلم فجر به‌هیچ عنوان نمی‌تواند به‌صورت آنلاین برگزار شود زیرا امکان قاچاق فیلم‌ها وجود دارد.

مسعود نجفی، مسئول روابط عمومی سازمان سینمایی درباره احتمال برگزاری جشنواره فیلم فجر گفت: «اردیبهشت جلسه‌ای در خصوص‌ها جشنواره‌ها برگزار شد که بر اساس آن تصمیم گرفته شد جشنواره جهانی فیلم فجر به تعویق بیفتد. جشنواره کودک به صورت برخط برگزار شد. بخشی از جشنواره فیلم کوتاه هم برگزار شده است و جشنواره سینما حقیقت آذر برگزار خواهد شد. اکنون تمام سینماها به‌علت شیوع ویروس کرونا تعطیل‌اند و فیلم‌ها اکران آنلاین می‌شوند، اما نمی‌توان جشنواره فیلم فجر را نیز به آن صورت برگزار کنیم.»نجفی می‌گوید نمی‌توان به صورت قطعی گفت که چه اتفاقی رخ خواهد داد و جشنواره فجر به چه صورت برگزار خواهد شد. وی ادامه داد: «فعلا تصمیمی برای نحوه برگزاری جشنواره فیلم فجر گرفته نشده اما آنچه مشخص است عدم برگزاری این جشنواره به‌صورت آنلاین است زیرا احتمال قاچاق فیلم‌های سینمایی وجود دارد.»مسئول روابط عمومی سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: «در روزهای آینده جلسه‌ای برای مشخص کردن تکلیف این جشنواره برگزار خواهد شد و تصمیمات گرفته شده اطلاع‌رسانی می‌شود.»

کد خبر: 2500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =