حراج تهران در روزگار کرونا و رکود

چهاردهمین دوره حراج تهران با ارایه ۱۲۰ اثر روز پنج‌شنبه ۲۱ مرداد ماه ۱۴۰۰ با حضور تعداد محدودی در هتل پارسیان آزادی برگزار شد.

به گزارش آتیه آنلاین، حراج تهران که بازار اصلی فروش آثار هنرهای تجسمی است، شامگاه ۲۱ مرداد به‌صورت حضوری و مجازی برگزار شد ومجموع فروش  ۴۲میلیارد و ۷۱۸میلیون تومان را رقم زد. این در حالی ست که چهاردهمین حراج تهران قرار بود تیرماه ۱۴۰۰ برگزار شود و به‌دلیل مواجه شدن با پیک چهارم کرونا، نزدیک ۴۰ روز عقب افتاد و در نهایت روز پنج شنبه در حالی که این روزها نیز وضعیت بسیار اسف‌بارتر از گذشته است تحت تدابیر کرونایی و رعایت فاصله اجتماعی و اصول بهداشتی با حضور حداقلی خریداران برگزار شد. این دومین سالی است که حراج تهران در شرایط کرونایی برگزار می‌شود و بنا به ضرورت‌ها، محدودیت‌هایی در بازدید از نمایشگاه و مراسم چکش‌زنی اعمال شده است.

با این وجود در این دوره هم آثار هنرمندان نام آشنا مانند مرتضی گودرزی، سعید صادقی، جاسم غضبانپور، محمود بخشی، کاظم چلیپا، رضوان صادق زاده، ابراهیم حقیقی، فرهاد مشیری، مرحوم عباس کیارستمی، رضا کیانیان، صادق تیرافکن، حسن روح الامین، بهمن نیکو، واحد خاکدان، احمد آریامنش و ... ارائه شد و در کنار آن‌ها آثار بیش از ۹۰ هنرمند جوان‌تر قرار گرفت که با فروش کلی ۴۲ میلیارد و ۷۱۸ میلیون تومان به پایان رسید. این رقم در مقایسه با دوره گذشته که ۸۷میلیارد و ۹۴۲میلیون تومان اعلام شده بود، از کاهش فروش به میزان کمتر از نصف حکایت می‌کند و  دیگر از قیمت‌های هیجانی دوره‌های قبل مانند قیمت ۱۲ میلیاردی تابلوی آیدین آغداشلو در آخرین دوره‌ای که برگزار شد خبری نبود.

گران‌ترین اثر این دوره به تابلوی نقاشی «روز و شب را می‌شمارم، روز و شب» رضا درخشانی اختصاص داشت که با قیمت  ۵میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان به فروش رسید. در رتبه دوم اثری از وای زی کامی (کامران یوسف‌زاده) با عنوان «گنبد آبی» قرار گرفت که ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان فروخته شد. اثری از فرهاد مشیری با عنوان «ما، رزها» با قیمت ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان نیز در رتبه سوم قیمتی‌ترین آثار حراج چهاردهم قرار گرفت. پس از آن تابلوی «امپراتور مطرود» اثر واحد خاکدان یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان و تابلوی «بندبازها» اثر آویش خبره‌زاده یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. اثر بدون عنوان محمود زنده‌رودی از مجموعه «کرامت انسانی»، تابلویی از قاسم حاجی‌زاده و اثر «هجرت طلایی» دیگر اثر رضا درخشانی نیز هر کدام یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان چکش خوردند. همچنین عکس بدون عنوان از مجموعه سفید برفی اثر عباس کیارستمی با قیمت ۸۵۰ میلیون تومان، اثر دو لته‌ای «پارلمان» اثر مهرداد محب‌علی ۸۰۰ میلیون تومان و اثر حجمی کامبیز صبری بدون‌عنوان از مجموعه «تا جایی که به‌یاد دارم» به قیمت ۶۰۰میلیون تومان فروخته شدند .

 تنها تفاوت دوره چهاردهم حراج تهران البته فقط این موضوع نبود. چهاردهمین حراج تهران همکاری پلتفرم «دیدارو» با برگزارکنندگان حراج بود که برای اولین‌بار از فناوری واقعیت مجازی (VR) بهره برده بود تا خریدارانی که به هر دلیل نمی‌توانستند در این رویداد حضور داشته باشند، این مراسم را با استفاده از عینک‌های ویژه تجربه کنند و نشان داد کرونا، به‌رغم همه مسائل و مصیبت‌ها، گشایش‌هایی را هم سبب شده است.

کد خبر: 24984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =