انتخاب سکاندار وزارت کشاورزی از خانه ملت

رییس‌جمهور منتخب برای سکانداری وزارت جهاد کشاورزی وزیر جوان را برگزید که هم اکنون در سمت رییس کمیسیون کشاورزی مجلس در حال انجام وظیفه است.

سید جواد ساداتی نژاد، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی متولد ۱۳۵۱ است. او وزیر جوانی است که از میان نمایندگان راه یافته به خانه ملت برگزیده شده است تا هدایت وزارت جهاد کشاورزی را بر عهده بگیرد.

ساداتی نژاد، اهل کاشان و دانش آموخته رشته هیدرولوژی است. او مدرک کارشناسی خود در رشته مهندسی منابع طبیعی- آبخیزداری از دانشگاه مازندران، کارشناسی ارشد در رشته مهندسی منابع طبیعی – آبخیزداری از دانشگاه تربیت مدرس و دکتری در رشته مهندسی هیدرولوژی، از دانشگاه دولتی مسکو دریافت کرده است.

ساداتی نژاد در زمان حضور در دانشگاه مسکو، رئیس انجمن اسلامی این دانشگاه بود. همچنین او رئیس انجمن اسلامی اروپای شرقی و کشورهای مشترک المنافع هم بوده است و پس از بازگشت به ایران به‌عنوان معاون فرهنگی دانشگاه شهرکرد به فعالیت می‌پردازد.

او بیش از ۵۴ مقاله علمی و پژوهشی در مجلات داخلی و خارجی داشته و علاوه بر تألیف چند کتاب، چندین طرح پژوهشی در حوزه آبخیزداری و منابع آب تاکنون ارائه کرده است.

سوابق اجرایی

ساداتی نژاد نماینده ادوار دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه کاشان و آران و بیدگل است. او در حال حاضر رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم است. در سال ۹۲ به‌عنوان معاون اداری و مالی دانشگاه تهران مشغول به کار می‌شود و تا سال ۹۳ در این پست باقی می‌ماند. ساداتی نژاد همچنین معاون پارلمانی وزیر علوم در دولت دهم از سال ۹۰ تا ۹۲ بوده و ریاست دانشگاه کاشان از سال ۸۶ تا ۹۰ را در کارنامه خود دارد. او معاون اداره آبخیزداری جهادکشاورزی کاشان از سال ۷۸ تا ۷۹ بود.

بخش کشاورزی با کم آبی سازگار می‌شود؟

آن طور که از سوابق گزینه پیشنهادی وزارت کشاورزی بر می‌آید، اگرچه او جوان است اما تخصصش در رشته هیدرولوژی و آشنا بودن با مفاهیم آب، می‌تواند کمک بزرگی به بخش کشاورزی باشد. مهمترین معضل این بخش برای تداوم فعالیت و تامین نیازهای غذایی مردم در ایران، کمبود منابع آب است. استفاده بیش از حد از منابع آب زیرزمینی ایران را با چالش جدی مواجه کرده است و اقصی نقاط کشور را دچار بحران فرونشست کرده است.

چاه‌های عمیق یکی پس از دیگری کف شکنی می‌شوند، آبشان شور می‌شود و دیگر منبعی برای تامین نیازهای آبی مزارع در بسیاری از نقاط کشور وجود ندارد.

در چنین شرایطی حضور وزیری که به مفاهیم آب و کشاورزی آشنایی داشته باشد، می‌تواند برای خروج از بحران آبی که ایران درگیر آن است، راهگشا باشد. آیا ساداتی نژاد می‌تواند بخش کشاورزی را به گونه‌ای با کم‌آبی سازگار کند که علاوه بر تامین نیازهای کشور، معیشت کشاورزان هم بهبود یابد؟ برنامه‌های ساداتی نژاد در جلسه رای اعتماد می‌تواند به این سئوال پاسخ دهد، بنابراین باید تا برگزاری جلسه رای اعتماد، برای دریافت پاسخ صبر کرد.

کد خبر: 24961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =