دوئل خونین در افغانستان

پیشروی طالبان در افغانستان و انتشار اخبار ریز و درشت از سقوط یک به یک ولایات این کشور، متاسفانه نوید دهنده یک بحران فراگیر در این کشور است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، پس از گذشت قریب به ۲۰ سال از حضور ارتشهای اشغالگر غربی در افغانستان که در این میان نظامیان ناتو و ایالات متحده به همراه شریک سنتی واشنگتن یعنی بریتانیا بیشترین سهم را در این پرونده به خود اختصاص دادند، حالا باردیگر تروریسم، افغانستان و شعله‌ور شدن جنگ از سوی طالبان بهانه‌ای شد تا تیتر یک رسانه‌های جهان به رخدادهای این کشورِ جنوب‌شرق آسیا متمرکز باشد.

فتح یک به یک ولایات

 وضعیت داخلی در ولایات مختلف این کشور در حالی رو به وخامت است که براساس گزارش‌ها از ولایت قندوز در شمال شرق و ولایت سرپل در شمال افغانستان، افراد طالبان وارد این دو شهر شده و درگیری در داخل شهر ادامه دارد. در همین راستا ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان مدعی است که افراد آنان توانسته دو شهر قندوز و سرپل را تصرف کنند. وی گفته که هواپیماهای آمریکایی و دولت افغانستان مردم غیرنظامی و خانه‌های آنها را مورد بمباران‌های وحشیانه قرار داده‌اند که به گفته او این کار اثرگذار نیست و طالبان تلفات قابل ملاحظه‌ای نداشته است.

در همین حال عزیزه جلیس، نماینده مردم سرپل در مجلس نمایندگان به بی‌بی‌سی گفته که مسئولان دولتی از جمله والی، فرمانده پلیس و رئیس امنیت ملی در پایگاه ارتش ملی در منطقه امام‌کلان میدان بزکشی در جنوب‌غرب شهر جابجا شده‌اند و جنگ فعلاً در اطراف این پایگاه ادامه دارد.

تاکنون مقام‌ها درباره سقوط شهر قندوز ابراز نظر نکرده ولی گروهان عملیات‌های ویژه ارتش افغانستان گفته که عملیات پاکسازی در قندوز توسط کماندوهای ارتش ادامه دارد. به گفته این نهاد کماندوهای ارتش چهار راهی ژنرال عبدالرازق و ساختمان رادیو و تلویزیون ملی قندوز را از طالبان پس گرفته است اما رویترز مدعی است که این ولایت سقوط کرده است.

طالبان شهر قندوز را که یکی از شهرهای مهم افغانستان است یکبار پنج سال پیش تصرف کردند و یک بار دیگر نیز با رخنه به داخل شهر قادر شدند که کنترل بخشهایی از شهر را برای مدتی در دست داشته باشند. در روزهای گذشته طالبان موفق شدند که کنترل دو شهر زرنج، مرکز ولایت نیمروز در جنوب و شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان و پایگاه ژنرال دوستم را تصرف کنند.

با افزایش درگیری‌ها وزارت دفاع افغانستان اعلام کرده که هواپیماهای بی -۵۲ آمریکایی طالبان را در شهر شبرغان بمباران کرده و ۲۰۰ عضو گروه طالبان کشته شده‌اند. این در حالی است که آمریکا ادامه حملات طالبان به شهرها در افغانستان را محکوم کرده و آن را غیرقانونی و غیرقابل پذیرش خوانده است. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفته که اکنون زمان رهبری و اراده برای مواجهه با تجاوز و خشونت طالبان است.

خبرگزاری ان.بی.سی با انتشار گزارشی در خصوص وضعیت داخلی افغانستان مدعی شد که روز گذشته شهر زرنج، مرکز نیمروز و شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان در شمال به دست طالبان سقوط کرد و در پی آن هواپیمای جنگی بی- ۵۲ آمریکایی، به طالبان در ولایت جوزجان حمله کردند. افراد طالبان امروز نیز به پیشروی در شهرهای قندوز و سرپل در شمال ادامه داده و مدعی تصرف قندوز شده‌اند.

به گزارش ان.بی.سی، همزمان سخنگوی کاخ سفید گفته که رئیس‌جمهور بایدن احساس می‌کند و اظهار کرده که دولت و نیروهای امنیتی افغانستان آموزش، تجهیزات و نیروی کافی را در اختیار دارند و اکنون زمان رهبری و اراده برای مواجهه با تجاوز و خشونت طالبان است. از طرف دیگر در بیانیه سفارت آمریکا که شنبه شب در پی خبر سقوط شهرهای زرنج و شبرغان منتشر شد آمده که اقدامات طالبان بحران انسانی در این کشور را تشدید می‌کند. اقدامات طالبان برای تحمیل حکومتداری خود به زور غیرقابل پذیرش و در تضاد با ادعای حمایت از یک توافق بنا به مذاکره در روند صلح دوحه است و بی‌اعتنایی و بی‌احترامی به رفاه و حقوق غیرنظامیان را نشان می‌دهد.

نگرانی از پیشروی طالبان

در مقابل روزنامه بریتانیایی ساندی تایمز با انتشار گزارشی با اشاره به مناسبات جاری شکل گرفته در دوحه نوشت: «گفته می‌شد که نمایندگان طالبان در دوحه به آمریکا تعهد عدم تعرض به شهرها را داده بودند و حال لزوم یادآوری این مساله از آنجایی است که روز جمعه نیز در نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل که در نیویورک برگزار شد، نمایندگان کشورهای عضو این سازمان، نسبت به افزایش کم‌سابقه خشونت‌ها، تشدید حملات طالبان و تلفات غیرنظامیان در این کشور ابراز نگرانی کردند و از طالبان خواستند که راه صلح و آتش‌بس را در پیش بگیرند».

به گزارش ساندی تایمز، دبرا لاینز، نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان در این نشست گفت: «وضعیت افغانستان وارد یک مرحله خطرناک شده است و جنگ به طور بی‌رحمانه‌ای جریان دارد و میزان نقض‌ حقوق بشر و خشونت‌ها چند برابر شده است».

بر اساس آنچه در گزارش ساندی تایمز آمده است، سفارت آمریکا از طالبان خواسته که با آتش‌بس دائمی و همه‌جانبه و شرکت در مذاکرات صلح به طور کامل مشارکت کنند تا به رنج مردم افغانستان پایان داده و راه را برای حل و فصل سیاسی فراگیر که به نفع همه افغانها است، باز کنند. علاوه بر این شامگاه روز شنبه هواپیمای جنگی بی-۵۲ آمریکایی اهدافی در ولایت جوزجان را بمباران کرد که گفته می‌شود شمار زیادی از افراد طالبان کشته شده‌اند.

در همین راستا یک سخنگوی سنتکام (فرماندهی مرکزی آمریکا که در خاورمیانه) در پاسخ به سوال بی.‌بی‌.سی تایید کرد که نیروهای آمریکایی در روزهای اخیر در دفاع از شرکای افغان خود چندین حمله هوایی انجام داده‌اند. به گفته کارشناسان، این نوع هواپیمای نظامی قادر است که به مدت ۳۵ ساعت، بیش از ۱۴ هزارکیلومتر را بدون سوختگیری مجدد پرواز کند. در مقابل آن طالبان  نیز حمله هوایی آمریکا را به‌شدت محکوم کرده است.

از سوی دیگر به گزارش برخی رسانه های داخلی درافغانستان، عناصر طالبان همچنان در تلاش برای تصرف شهر لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند در جنوب افغانستان هستند. گزارش‌ها حاکی از ادامه درگیری‌ شدید نیروهای ویژه ارتش با طالبان بر سر این شهر استراتژیک در جنوب افغانستان است. ویدیوها و تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که ورود افراد طالبان باعث وحشت و فرار مردم شده است. در این رابطه شهر زرنج بدون مقاومت نیروهای امنیتی افغان سقوط کرده است و شماری از نیروهای پلیس نیز از گذرگاه مرزی میلک به ایران فرار کرده‌اند.

با نگاهی اجمالی به اخبار منتشر شده از وضعیت داخلی افغانستان، آنچه بیش از پیش خودنمایی میکند واکنش ملت این کشور به شعله‌ور شدن دوباره آتش و فراگیری نفرت در ولسوالی های مختلف افغانستان است. درآخر باید خاطرنشان کرد اگر شرایطی کنونی در این کشور ادامه پیدا کند و به هر دلیلی این آتش شعله‌ور شده، فراگیر شود باید در انتظار بحرانی دیگر در این سوی قاره کهن بود.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 24553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =