پایان تلخِ بدلکاران ایرانی

با درگذشت ارشا اقدسی داغی بزرگ بر دل خانواده، دوستان، همکاران و هر کس که نامش را شنیده بود و هنرش را دیده بود، ماند.

به گزارش آتیه آنلاین، خبر کوتاه بود و دردناک؛ ارشا اقدسی که هفته گذشته سر صحنه یک فیلم خارجی در لبنان دچار سانحه‌ای جدی شد، غروب چهارشنبه، ۱۳ مردادماه در بیمارستانی در بیروت درگذشت. او  که یکی از برترین بدلکاران جهان بود  روز چهارشنبه نهم مرداد ماه در جریان همکاری با یک پروژه سینمایی در بیروت و به هنگام ضبط صحنه‌ای مربوط به چپ کردن ماشین، دچار حادثه‌ شد که به دنبال آن، او را به بیمارستانی در بیروت منتقل کرده بودند. او بنا بود در بیروت تحت عمل جراحی قرار بگیرد اما از آنجاکه علائم حیاتی او بشدت پایین آمده بود، مانع از انجام عمل های جراحی شد و در نهایت ساعت ۱۹:۳۰ به وقت بیروت و ۲۱ به وقت تهران جان به جان آفرین تسلیم کرد. آن طور که مسئول بدلکاران سینما گفته قرار است پیکر ارشا اقدسی در قطعه هنرمندان و کنار دوست و یار دیرینش پیمان ابدی به خاک سپرده شود.

پیمان جلالی ابدی بدل کار، کارگردان و طراح صحنه های اکشن و قهرمان ورزشی اهل ایران در آلمان و قهرمان شیرجه و پرش طی چندین دوره در اروپا و آلمان بود که پس از دوره آموزشی در شرکت اکشن کانسپت، کمپانی طراحی جلوه های ویژه میدانی و طراح صحنه های اکشن فیلمسازی در آلمان به خاطر فعالیت در مجموعهٔ هشدار برای کبرا ۱۱ به شهرت رسید.اما در ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۸، به علت سهل انگاری های پیش آمده در حفظ ایمنی کار و امکانات سطحی در تدارکات یک پروژه فیلمسازی، وی در حین ایفای نقش بدل کاری و بعد از سه سال بازگشتن از آلمان به کشور در فیلم ردپایی در جاده که بعد به چشم های نامحسوس تغییر یافت بر اثر حادثه از دنیا رفت. پیمان ابدی بیش از چهل نفر شاگرد را آموزش داد. از جمله شاگردان وی ارشا اقدسی بود که با رفتن پیمان ابدی، او گروه بدلکاران۱۳ را تشکیل داد.

ارشا از معدود بدلکاران ایرانی بود که در پروژه‌های بین‌المللی نیز حضور داشت و در فستیوال شوالیه‌های صربستان توانست در حضور ۸۰ هزار تماشاگر لقب «شوالیه» را از رئیس‌جمهور صربستان دریافت کند. البته ارشا ۳ سال پیش نیز موفق شده بود تا مدرک آکادمیک بدلکاری بین‌المللی هالیوود را دریافت کند تا به‌مانند آرنولد شوارتزینگر، جکی‌چان و جت لی، از معدود بدلکارانی باشد که موفق به دریافت این مدرک شاخص می‌شود. او همچنین توانست یک رکورد خارق‌العاده از همکاری با کارگردانان شاخص سینما، تلویزیون، شبکه نمایش خانگی و حتی تئاتر به جای بگذارد و  کارنامه خود را تا ۳۹ سالگی، به یکی از  پربارترین کارنامه‌های یک بدلکار ایرانی تبدیل کرد. با این حال اقدسی بارها و بارها در برنامه‌هایی که حضور داشت و در گفت‌وگوهایش عنوان می‌کرد: «نمی‌شود بدلکار باشی و به مرگ نیندیشی.»

چندی پیش نیز محمد بزرگی چترباز شناخته شده ایرانی بود که دوم بهمن ماه سال گذشته حین پرش از نردبان مرتفع آتش نشانی شهرک اکباتان به دلیل عمل کردن چترش جان خود را از دست داد. محمد بزرگی تصمیم گرفته بود در مراسم سالگرد شهدای آتش نشان ساختمان پلاسکو با حرکتی نمادین یاد قهرمانان از جان گذشته ی وطن را زنده نگاه دارد که متأسفانه به بهای جانش تمام شد.

ایمان کرمیان، طراح جلوه‌های ویژه میدانی «تک‌تیرانداز» و «یدو» درخصوص  عامل بروز این اتفاق‌های ناگوار به «فرهیختگان» گفت: «باید ببینیم سیستم بدلکاری ما با چه ابزارهایی تجهیز شده است. ارشا آدمی بود که وسایل کارش را خودش تهیه می‌کرد و با هزینه‌های بالایی به ایران می‌آورد. یادم هست یک‌بار تجهیزاتش را به سرقت بردند و او مجبور شد با هزینه بالایی، دوباره آن وسایل را تهیه کند. تمام این اتفاق‌های ناگوار در حوزه بدلکاری و جلوه‌های ویژه میدانی به دلیل عدم‌تجهیزات مطلوب و استاندارد است. ما از نظر تکنیک و علم از دنیا عقب نیستیم اما از نظر تجهیزات حرفه‌ای، از دنیا عقبیم. وقتی هم که برای انجام کاری تجهیزات کافی وجود نداشته باشد، باید به خلاقیت فردی روی بیاوری. چیزی که در وجود ارشا بود. ارشا خیلی جنگید و مقاومت کرد تا بتواند به لحاظ ابزارها و علم این حرفه، بدلکاری ما را به این شاخه از رشد برساند.»

او ادامه داد: «در این زمینه، کمبود تجهیزات، بخشی از این اتفاق است. وقتی شما وسیله‌ای را  می‌آوری، باید علم استفاده از آن را هم بیاوری. الان اکثر بدلکاران، در قالب تیم کار می‌کنند و تقریبا کسی به صورت انفرادی کار نمی‌کند. باید برای تیم‌ها دوره‌هایی گذاشته شود چون ما بسیاری از کارها را سر صحنه تجربه می‌کنیم. حال آنکه ما چنین رخدادی را در کجای جهان مشاهده می‌کنیم!؟ شما وقتی به کاری دعوت می‌شوی، باید امکان تجربه آن کار را داشته باشی. حالا با علم به این مهم، قرار است پس از درگذشت ارشا، چه قدم‌هایی در این حوزه برداشته شود؟ وقتی یک بدلکار می‌داند که فلان تجربه تازه، صددرصد خطرناک است و تجهیزات موردنظر هم فراهم نیست، چرا باید دست به انجام آن کار بزند؟ من بارها دیده‌ام که ۱۰ تا کارتون می‌چینند و سپس به بدلکار می‌گویند از یک ارتفاعی بپر پایین. کلی اعتراض کرده‌ام که این دیگر چه مدلش است اما متاسفانه گوش شنوایی وجود ندارد. ارشا خیلی حیف شد، او یک بدلکار خیلی حرفه‌ای بود.»

کد خبر: 24245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =