سینما  در گوشه رینگ!

همانطور که پیش‌بینی می‌شد شیوع کرونا تاثیرات مستقیمی بر حوزه سینمای ایران گذاشته، در این میان قرنطینه نیز فرصت را برای رونق شبکه‌های محدود نمایش خانگی ایجاد کرده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، در سال‌های اخیر به دلیل ضعف‌های متعدد موجود در سیاست‌گذاری‌های صدا و سیما و عدم دسترسی به سینما و تئاتر و تفریحاتی از این دست، توجه بسیاری از مردم به استارت‌آپ‌ها معطوف شد. حالا این روزها با گذشت یک سال و نیم از ورود کرونا بازار تولیدات شبکه نمایش خانگی داغتر از همیشه است، تولید ۳۰ سریال در سال ۱۴۰۰، تنها در یکی از دو سامانه عرضه آنلاین محصولات تصویری - نمایشی و حضور چهره‌های شناخته شده در این آثار، خود دلیل محکمی بر این ادعا است.

بر اساس آنچه فیلیمو منتشر کرده است در آذر سال ۹۹، بیش از یک‌ میلیون ‌و ۱۰۰ هزار کاربر فعال داشته و نسبت به سال قبل، تعداد کاربرانش ۲.۵ برابر شده است. البته رشد چشمگیر مخاطبان فیلیمو قطعا تنها محصول عملکرد این مجموعه نیست و کم‌کاری رسانه بزرگی مانند صداوسیما و تعطیلی سینماها هم تاثیر داشته و حتی عاملی مانند ویروس کرونا و خانه‌نشینی مردم هم موثر بوده‌اند.  

این روزها مخاطبان سینمایی که دیگر نمی توانند به خاطر تعطیلی سینما بر اثر ویروس کرونا به سالن های سینمایی بروند حالا در خانه برای تماشای فیلم به شبکه نمایش خانگی روی آورده‌اند. در واقع حضور چهره‌های مختلف، قصه‌هایی به دور از محدودیت‌های موجود، روابط عاشقانه و ... از مؤلفه‌های ثابت برخی از این تولیدات است که مخاطبان زیادی را به کاربران ثابت اینترنتی تبدیل کرده است که نه فقط به صورت تک نفره و از طریق موبایل‌های هوشمند که به صورت خانوادگی به تماشای این آثار می نشینند. به همین خاطر است که بسیاری از کارگردانان ثابت سینما و بازیگران مطرح نیز به این شبکه کوچ کرده اند که منجر به تولید همزمان ده تا دوازده سریال در این شبکه و کاهش جذابیت آثار تلویزیون و سینما شده است.

 با ادامه این شرایط به نظر می‌رسد این شبکه به‌ زودی از نظر شمار کلی بینندگان برنامه‌هایش علاوه بر صدا و سیما به طور چشمگیری بر سینماهم غلبه کندو سال ۱۴۰۰ آنطور که برخی اهالی سینما پیش‌بینی می‌کنند بیش از آنکه به نام سینما باشد به نام و کام سریال‌های شبکه نمایش خانگی خواهد بود.

اقبال عمومی به پلتفرم‌ها بیشتر از سینماهاست

در همین راستا مجید مافی در گفت‌وگو با میزان پیرامون دلیل اکران «تک‌خال» با توجه به پتانسیل بالای فروش در شرایط خاص کرونایی در سینماها گفت: شرایط خاص، تصمیمات خاص می‌طلبد، پاندمی موجود و تعطیلی‌های مکرر موجب رُکود بازار سینما شده و ضرر جبران ناپذیری به سینماگران وارد کرده، اما خب باید این سینما را زنده نگه داشت. روشن ماندن چراغ سینما دغدغه ما هم بود، بویژه محمد حسین فرحبخش که به عینه شاهد تلاش وی برای بازگشت رونق به اکران و شرایط سینماها به حالت عادی بودم. اکران «تک‌خال» هم دقیقاً بدین منظور و برای کمک به بهبود وضعیت فعلی صورت گرفت.

وی پیرامون این سوال که اکران «تک‌خال» در شرایط کرونایی تا چه حد برای شما راضی‌کننده و پیش‌بینی شما از میزان فروش تا چه حد درست بود بیان کرد: همونطور که خودتان در سوال قبل مطرح کردید، فیلم با توجه به موضوع کمدی و عاشقانه‌اش پتانسیل فروش خوبی داشت و در شرایط عادی به رقم‌های بالاتری از فروش می‌رسید، اما چون نیت ما تنها فروش نبود، روی پرده رفت. متاسفانه عدم آگاهی مردم از بازگشایی سینماها مزید بر علت بود، بخش اعظمی از تبلیغات ما به اطلاع رسانی باز و امن بودن سینماها گذشت.

این کارگردان جوان همچنین پیرامون اکران آنلاین «تک‌خال» و پخش نسخه غیرقانونی آن از شبکه‌های ماهواره‌ای اظهار داشت: در حال حاضر اقبال عمومی به پلتفرم‌ها بیشتر از سینماهاست که با توجه به پاندمی و نگرانی‌های موجود طبیعی است. خداراشکر فیلم ما هم با اقبال خوبی در اکران آنلاین مواجه شده، اما خب کام‌تلخی وقتی اتفاق می‌افتد که می‌شنوی سه ساعت بعد از شروع اکرانِ آنلاین، فیلم قاچاق شده و در یکی از کانال‌های ماهواره‌ای پخش میشود. قاچاق فیلم همیشه معضل سینمای ما بوده و هست و متاسفانه راهکار جدی برای حل اون در نظر گرفته نشده. شاید اگر این معضل نبود، اکران آنلاین عرصه‌ای مهم برای ارائه فیلم‌های سینمایی در دوران کرونا می‌شد.

کد خبر: 23846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =