بارقه امید در شبه‌جزیره کره

کره‌شمالی از سال گذشته و پس از به روی کار آمدن بایدن یک موضع دفاعی از خود به نمایش گذاشته و حالا به نظر می‌رسد که حالا پیونگ‌یانگ در لاکِ تهاجمی فرو رفته است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، شبه‌جزیره کره به‌ رغم تغییرات در ساختار سیاسی آمریکا همچنان در وضعیت پیشین خود به سر می‌برد: مانند یک انبار باروت آماده انفجار. با این حال، به نظر می‌رسد که رهبران دو کشور تلاش دارند این روند را تغییر داده و به همین خاطر شاهد تحولاتی کمابیش مثبت در این شبه‌جزیره هستیم.

تلاش برای بهبود روابط

خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع آگاه وابسته به دولت کره جنوبی گزارش کرد که دو کره در حال مذاکره بر سر مسئله بازگشایی یک دفتر ارتباطی مشترک که پیونگ‌یانگ سال گذشته میلادی تخریب کرد و همینطور برگزاری نشستی در راستای تلاش‌ها برای بازیابی روابط‌شان هستند. به گزارش خبرگزاری رویترز، این منابع که نامشان را فاش نکردند گفتند که «مون جائه-این»، رئیس‌جمهوری کره جنوبی و «کیم جونگ‌اون»، رهبر کره شمالی مشغول بررسی راه‌هایی برای بهبود روابط تیره شده دو کشور با تبادل چند نامه از ماه آوریل بوده‌اند.

این بحث‌ها سیگنال بهبود روابط آن‌ها را که در سال گذشته میلادی در پی برگزاری سه نشست سال ۲۰۱۸ رهبرانشان و وعده صلح و آشتی برآمده از این نشست‌ها بدتر شده، فرستاده‌اند. این در حالی است به گفته کارشناسان مسائل کره، مذاکرات بین دو کره همچنین می‌تواند به از سرگیری مذاکرات به بن‌بست رسیده بین پیونگ‌یانگ و واشنگتن با هدف برچیدن برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی در ازای رفع تحریم‌ها کمک کند.

«جاناتان روبانیش»، تحلیل‌گر مسائل شرق آسیا در این رابطه به بیزینس اینسایندر گفت که واشنگتن امید بسیاری به بهبود روابط میان سئول و پیونگ‌یانگ بسته است. وی گفت: «به نظر می‌رسد که کاخ سفید تلاش دارد کاخ آبی را به سوی حزب کمونیست کره شمالی سوق دهد تا به این روش خود را به رهبران پیونگ‌یانگ نزدیک کند. تجربه نشان داده که مذاکره مستقیم با کره شمالی به‌رغم پیروزی‌های رسانه‌ای نتیجه چندانی در پی ندارد و بنابراین دولت بایدن می‌خواهد رویکردی نامحسوس را پیش بگیرد تا بتواند به نتیجه‌ای عملی برای بهبود روابط و اجرایی شدن توافق‌نامه کنترل تسلیحات هسته‌ای با این کشور برسد.» این تحلیل‌گر در ادامه عنوان کرد: «شکی نیست که نقش کره جنوبی در این زمینه بسیار مهم است و مقام‌های واشنگتن نیز متوجه این قضیه شده‌اند.»

در ادامه، دو منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفتند که دو طرف مشغول بحث بر سر بازسازی دفتر ارتباطی مشترک‌شان در روستای پانمونجوم در مرز دو کشور هستند.‌ پیونگ‌یانگ در اقدامی نمایشی در سال ۲۰۲۰ دفتر قبلی واقع در شهر مرز کائسونگ را از بین برد. این منابع عنوان کردند که آن‌ها همچنین به دنبال برگزاری نشستی بین مون جائه-این و کیم جونگ‌اون هستند اما به دلیل همه‌گیری کرونا هنوز چارچوب زمانی یا جزئیات دیگری در این خصوص مطرح نشده است. این در حالی است که کره شمالی هنوز موردی از ابتلا به کووید-۱۹ در خاکش را تایید نکرده اما مرزهایش را بسته و تدابیر سفت و سختی برای پیشگیری اعمال کرده و این همه‌گیری را به عنوان یک مسئله مربوط به زنده ماندن ملی می‌بیند. یک منبع اظهار کرد: «مذاکرات هنوز ادامه دارند و کووید-۱۹ باید بزرگ‌ترین فاکتور باشد. یک دیدار رو در رو بهترین گزینه است اما امید می‌رود که وضعیت بهتر شود.»

واشنگتن و کره شمالی

این تحولات در حالی روی می‌دهد که چهار خط تماس مستقیم میان دو کره روز سه‌شنبه وصل شد و این تحول پس از ۱۴ ماه قطعی تماس که در ژوئن سال گذشته به دست کره‌شمالی در اعتراض به توزیع اعلامیه‌های ضد پیونگ‌یانگ از جانب کره‌جنوبی بود، رخ داد. از سوی دیگر، دفتر رئیس‌جمهوری کره جنوبی روز سه‌شنبه اعلام کرد که در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای اعزام فرستاده ویژه به کره شمالی ندارد.

خبرگزاری یونهاپ به نقل از یک مقام در دفتر ریاست‌جمهوری کره جنوبی با اعلام اینکه در حال حاضر هیچ طرح و برنامه‌ای برای اعزام فرستاده ویژه به کره شمالی وجود ندارد، به وجود محدودیت‌های واقعی در سایه وضعیت کنونی همه‌گیری کرونا اشاره کرد. این مقام افزود: «این مسئله و نیز موضوع ارسال دوزهای واکسن کرونا به کره شمالی بررسی نشده است، به طوریکه دو طرف درباره بندهای محدود به دستورکار مربوط به تبادلات دو کره در آینده صحبت خواهند کرد.»

آمریکا در این میان البته همچنان تلاش دارد که نقش محوری خود را حفظ کند. روز سه‌شنبه وزیر دفاع آمریکا گفت که کشورش از مذاکره با کره شمالی استقبال می‌کند اما همزمان متمرکز بر تعهدش به کمک به دفاع از کره جنوبی است. «لوید آستین»، رئیس پنتاگون در این رابطه گفت: «‌تا جایی که مسئله به کره شمالی مربوط می شود ما از گفت‌وگو استقبال می‌کنیم. ما همچنین متمرکز بر تعهدمان، مسئولیت‌مان به کمک به دفاع از جمهوری کره (کره جنوبی) نیز باقی می‌مانیم.»

آمریکا در حالی نسبت به جدیت خود در قبال کره شمالی انگشت می‌گذارد که پیونگ‌یانگ نیز نشان داده که بنا ندارد در برابر کاخ سفید کم بیاورد. روز جمعه رهبر کره شمالی در نخستین کارگاه آموزشی فرماندهان و افسران ارتش خلق این کشور به آن‌ها تاکید کرد تا برای «واکنشی تهاجمی و فعال در برابر تحریک‌های دشمن» آماده باشند.

به گزارش خبرگزاری دولتی کره شمالی، این نخستین کارگاه آموزشی فرماندهان و افسران ارتش خلق کره شمالی است که از ۲۴ تا ۲۷ ژوئیه سال جاری میلادی و با هدایت کیم جونگ اون‌ در پیونگ‌یانگ برگزار شد. رهبری کره شمالی همچنین از این افراد خواست تا آمادگی لازم را برای واکنش موثر و تهاجمی علیه هرگونه اقدام و تحریک نظامی از سوی دشمنان داشته باشند. خبرگزاری رسمی و دولتی کره شمالی همچنین گزارش کرد: «کیم جونگ‌اون با اشاره به این مسئله که حضور نیروهای متخاصم به صورت سیستماتیک باعث تقویت ظرفیت‌های ارتش کشور برای انجام حمله‌ای پیشگیرانه از سوی ارتش و افزایش میزان مهمات و زرادخانه‌های ارتش و افزایش فعالیت‌ها و مانورهای نظامی برای مقابله با تهاجم‌های خارجی می‌شود، ادامه داد که چنین وضعیتی ظرفیت‌های تشخیصی و مبارزه‌ای ارتش خلق کره شمالی را برای از میان برداشتن و حذف تحریکات دشمن افزایش می‌دهد.»

از یاد نباید برد که آمریکا و کره جنوبی در حال آماده‌سازی انجام یک مانور نظامی مشترک در اوت و از طریق شبیه‌سازهای کامپیوتری هستند و دو کشور از ۲۰۱۸ و با هدف حمایت از مذاکرات خلع سلاح اتمی بین پیونگ یانگ و واشنگتن چنین مانورهای نظامی را برگزار نکرده‌اند. انتظار می‌رود که این رزمایش بار دیگر صدای مقام‌های کره شمالی را دربیاورد. بنابراین باید منتظر ماند و دید که آیا روابط سئول - پیونگ‌یانگ می‌تواند به سوی بهبودی پیش برود یا خیر.

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 23506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =