معجون فرهنگ سنتی و متد آمریکایی

علیرغم آنکه فرهنگ کار در کره‌جنوبی مبتنی بر تنبیه است اما از سوی دیگر پیشرفت تکنولوژی و سبقت در رقابت باعث شده تا دنیای کارگران این کشور جنبه چند بُعدی به خود بگیرد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، هنگامی که خانم «پارک ‌هایی-‌ریونگ» کار خود را در یک شرکت اینترنتی بزرگ در نزدیکی سئول آغاز کرد، انتظارات زیادی نسبت به وضعیت خود و آینده‌اش داشت. این فارغ‌التحصیل ۲۶ ساله می‌گوید: «آن‌ها به شما قول می‌دهند که سریع بتوانی از سلسله ‌مراتب بالا بروی و فضای کارتان انعطاف‌پذیر و مملو از ابتکار و پیشرفت باشد.» اما در حقیقت، آنچه اتفاق افتاده این است که کار زیادی از کارمندان خواسته می‌شود، بدون آنکه به آنها گفته شود که این کارها چگونه باید انجام گیرد. هیچ ساختار و ارتباطی در این زمینه وجود ندارد؛ ‌نمی‌توان از ساعات طولانی کار شکایت کرد؛ چراکه مسئول‌تان احتمالاً هم‌مدرسه‌ای مدیر شرکت است. خانم پارک بناست هرچه سریع‌تر کارش را ترک کند . به گفته او، بسیاری از همکارانش حس مشابهی همانند او دارند.

فرهنگ کار کره‌ای

فرهنگ کار در کره‌جنوبی به ‌شکل قابل‌توجهی مبتنی بر تنبیه است. کارمندان در این کشور بیشترین ساعات کار را در کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی دارند؛ سازمانی که شمار زیادی از کشورهای ثروتمند در آن عضو هستند. متصدیان دفتر، کنترل اندکی بر زمان خود دارند و شانس کمی هم دارند که مدیر بدقلق نصیب‌شان نشود. آن‌ها مدت‌هاست که از نگرش استبدادی مدیران ارشد در شرکت‌ها شکایت دارند، به‌ویژه آنکه کارهای شبانه بدون پرداخت، کار در آخر هفته و انجام دادن کارهای شخصی مدیران عالیرتبه را هم به این فهرست اضافه کنید.

معتبرترین شرکت‌ها مانند سامسونگ بهترین افراد جویای کار را برای مشاغل پردرآمد و مزایای سخاوتمندانه جذب می‌کنند، اما امتیازهای مذکور با مقررات سختگیرانه، ساعات طولانی کار و فرصت‌های بی‌شمار برای تجربه رویکرد تمامیت‌خواهانه مدیران به دست می‌آیند.

از سوی دیگر، شرکت‌های نسبتاً جدیدتری چون «نوار» (که یک موتور جست‌وجوی پیشرفته به حساب می‌آید)، شرکت پیام‌رسان «کاکئو» و شرکت تجارت الکترونیک «کوپانگ» و همچنین بسیاری از استارتاپ‌های کوچک، از مدل شرکت‌های آمریکایی پیروی می‌کنند. آن‌ها تأکید خود را بر شایسته‌سالاری می‌گذارند و کارمندان یکدیگر را با نام‌های من‌درآوردی انگلیسی صدا می‌زنند تا عناوین شغلی. از سوی دیگر، عملکرد کارکنان براساس ایده‌های‌شان ارزیابی می‌شود تا زمانی که پشت میزشان سپری می‌کنند.

رؤسای دمدمی مزاج 

با این حال، مجموعه‌ای از حوادث در ماه‌های اخیر نشان داد که سنت کار و همچنین رفتار کارفرمایان در کره‌جنوبی به سختی قابل تغییر است. در ماه فوریه، کارکنان شرکت کاکئو از نرم‌افزار «بلایند» بهره بردند، اپلیکیشنی که به کارمندان تأیید شده اجازه می‌دهد به صورت ناشناس غر بزنند و از سیستم رتبه‌بندی شرکت خود انتقاد کنند؛ سیستمی که به گفته آن‌ها حملات شخصی را افزایش داده و جو کاری را مسموم می‌کند.

در ماه آوریل، کارمندان شرکت «کرافتون»، شرکتی که پشت بازی محبوب «پلیرز آن‌ناون بتل‌گراوندز» قرار دارد از وزارت کار کره‌جنوبی درخواست کردند تا جلوی رئیس آن‌ها را گرفته و روند کار اضافی بدون استراحت را در این شرکت بگیرد. در ماه مه، یک کارمند در شرکت «ناور» پس از آنکه در محل کار خود مورد آزار و اذیت قرار گرفت، دست به خودکشی زد و این امر به خشم مطبوعات و اظهارنظرهای نگران‌کننده سیاستمداران و اعتراضات صنفی انجامید. «کوپانگ»، بزرگترین سرویس تحویل در کره‌جنوبی که مدت‌هاست به خاطر شرایطی که بر کارکنان خود تحمیل کرده مورد انتقاد قرار دارد، در ماه ژوئن پس از وقوع آتش‌سوزی در یکی از انبارهای‌اش و کشته شدن یک آتش‌نشان مورد تحریم مصرف‌کنندگان قرار گرفت. منتقدان معتقدند که شرایط کار نابرابر و محیط نامناسب به این حادثه انجامید و اگر وضعیت در این انبار قابل‌قبول بود، نه‌تنها چنین حادثه‌ای روی نمی‌داد بلکه آتش‌نشان جانباخته نیز اکنون زنده بود. این در حالی است که کارمندان یقه‌سفید انتقادهای بسیاری نسبت به رؤسای دمدمی مزاج و تصمیم‌گیری‌های نامنظم و بی‌برنامه آن‌ها دارند.

رشد استارتاپ‌ها

برخی ناظران دلیل این مصیبت‌ها را دردسرهای فزاینده شرکت‌هایی می‌دانند که در حال تبدیل شدن از یک شرکت استارتاپی ساده به شرکت‌های بزرگ و چندوجهی هستند. یک کارگر به خبرگزاری‌های محلی گفته است که به نظر می‌رسد شرکت‌های فناوری در کره‌جنوبی از بدترین جنبه سلسله‌ مراتبی در میان شرکت‌های کره‌ای بهره می‌برند و وسواس آمریکایی‌ها در رتبه‌بندی را نیز چاشنی کارشان می‌کنند.

سایر ناظران اما این مسائل و شرایط چالش‌برانگیز را دوره‌ای از صنعت جدید در کره می‌دانند. یک کارگر ۲۷ ساله استارتاپی در این رابطه می‌گوید: «کسی به شما یاد نمی‌دهد که روند اصلی کار چیست؛ چراکه به احتمال بالا هنوز فرایندی برای آن وجود ندارد. آدم به این شرکت‌ها رفته، رشد می‌کند و در نهایت هرچه بتواند یاد می‌گیرد و در پایان محل کار خود را به مقصد یک شرکت جدید ترک می‌کند».

به نظر می‌رسد این شرکت‌ها برای حل مشکل‌های مذکور اشتیاق زیادی دارند. رئیس عملیات در شرکت «ناور» در ماه ژوئن به دنبال تحقیق درباره خودکشی یکی از کارمندان خود از کار استعفا داد. این شرکت قول داده است که ساختار مدیریتی خود را اصلاح کند. کاکئو نیز در واکنش به انتقادها، مرکز مشاوره برای کارمندان ناراضی خود راه انداخته است. «کرفتون» نیز از اضافه کردن به روزهای تعطیلی برای کارمندانش خبر داد و اعلام کرد بررسی خواهد کرد که آیا میزان کار کارمندان این شرکت بیش از حد مجاز است یا خیر.

گزارش: فرشاد گلزاری

کد خبر: 23323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =