بولسونارو در کشاکش استیضاح

پاندمی کرونا و پیش‌داوری رئیس جمهوری برزیل در مورد نتایج انتخابات آتی این کشور نشان می‌دهد که او در لبه پرتگاه قرار دارد و حالا ناقوس استیضاحش به صدا درآمده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، «ژایر بولسونارو»، رئیس‌جمهوری برزیل از زمانی که بر سر کار آمد، بارها با جنجال‌های مکرر بدل به تیتر یک رسانه‌های جهان شد. وی البته همچنان این روند را حفظ کرده و با شیوع مجدد ویروس همه‌گیرِ کرونا به نظر می‌رسد که دردسرهای بولسونارو تازه شروع شده است.

استیضاح ترامپ حاره‌ای

معترضان در چند شهر برزیل به خیابان‌ها آمدند تا خواستار استیضاح ژایر بولسونارو، رئیس‌جمهوری راست افراطی این کشور شوند که در هفته‌های اخیر محبوبیتش به دنبال بالا گرفتن رسوایی‌های فساد با پس زمینه همه‌گیری بیماری کرونا سقوط کرده، شوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در هفته‌های اخیر این خبر منتشر شد که وزارت دفاع برزیل به رهبران کنگره این کشور گفته که انتخابات سال آینده میلادی بدون اصلاح سیستم رای‌گیری الکترونیک با هدف شامل ساختن مستندات کاغذی هر رای برگزار نخواهد شد. این در حالی است که بولسونارو چند بار بدون سند و مدرک گفته که سیستم فعلی نسبت به تقلب آسیب پذیر است در حالی که دولت برزیل این ادعاها را رد کرده است.

بولسونارو با دورنمای نامزدی مجدد برای ریاست جمهوری در انتخابات سال آینده میلادی روبرو است و احتمالا در این انتخابات با دشمن سیاسی خود یعنی «لوئیز ایناسیو لولاداسیلوا»، رئیس جمهور چپگرای سابق رقابت خواهد کرد. نظرسنجی‌ها هم اکنون نشان می‌دهند که بولسونارو در این انتخابات در برابر لولا داسیلوا بازنده است. اعتراضات روز شنبه دست کم دومین دفعه در ماه جاری میلادی بود که برزیلی‌ها در چند شهر به منظور مخالفت با بولسونارو به خیابان‌ها ریخته‌اند. «مارکوز کرست»، یک معترض در سائوپائولو گفت: «ما اینجا هستیم چون وقت واکنش نشان دادن به دولت فعلی به عنوان یک دولت طرفدار نسل‌کشی که ما داریم و کشور ما را تصرف کرده، است.»

این در حالی است که برزیل همچنان در صدر کشورهای آسیب‌دیده از پاندمی اخیر قرار دارد و بالغ بر ۵۰۰ هزار برزیلی در دوره رهبری بولسونارو در برزیل در اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند؛ کسی که به طور گسترده از بابت کم اهمیت دانستن شدت این بیماری و مخالفت کردن با تدابیر فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک مورد انتقاد قرار گرفته است.

بدبیاری‌های بولسونارو صرفاً به خیابان‌ها ختم نمی‌شود. پلیس فدرال برزیل به درخواست دیوان عالی این کشور به صورت رسمی پرونده‌ای را علیه بولسونارو در ارتباط با بی‌نظمی‌های احتمالی در روند خرید واکسن هندی کرونا آغاز کرده و احتمالاً از وی بازجویی می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک، ژایر بولسونارو به بی‌نظمی در روند خرید ۲۰ میلیون دوز واکسن کرونا ساخت شرکت هندی «بهارات بیوتک» به ارزش یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون رئاس (۳۱۶ میلیون دلار) در قرارداد امضا شده فوریه ۲۰۲۱ متهم شده است. یک کمیسیون در سنای برزیل در حال بررسی نحوه رسیدگی دولت به پاندمی کرونا درباره سؤظن‌های مربوط به قیمت بیش از حد و فساد در ارتباط با این قرارداد است. برخی از سناتورهای برزیلی گفته‌اند که بولسونارو بلافاصله وقتی به وی در اینباره هشدار داده شد ادعاهای مربوط به تخلف را بررسی نکرده است.

پس از آنکه گزارش‌ها درباره بی نظمی‌های روند خرید واکسن و نحوه رسیدگی به کرونا علنی شد، دولت برزیل قرارداد مذکور با این شرکت هندی را به حالت تعلیق درآورد. رسوایی مذکور باعث کاهش محبوبیت بولسونارو شده است. بسیاری بابت نحوه رسیدگی وی به پاندمی، اتهامات مربوط به نحوه خرید واکسن و افزایش قیمت سوخت، حامل‌های انرژی و مواد غذایی ناراضی هستند. دادستانی فدرال برزیل و دفتر محاسبات عمومی این کشور نیز به صورت جداگانه‌ای در حال بررسی بی نظمی‌های احتمالی در این معامله هستند. این در حالی است که بولسونارو ارتکاب هرگونه اقدام نادرست را رد می‌کند.

دورنمای انتخابات

همان‌گونه که ذکر شد، وضعیت پاندمی کرونا در برزیل چشم‌انداز انتخابات در این کشور را برای بولسونارو بسیار تیره و تار کرده است، خاصه به این خاطر که نظرسنجی‌ها نشان از آن دارد که وی از رقیب چپگرای خود فاصله بسیار دارد. البته «ترامپِ حاره‌ای» خود از این قضیه آگاه بوده و به نظر می‌رسد که به سبک و سیاق همتای پیشین خود در کاخ سفید تلاش دارد از همین حالا دست به بازی روانی برای پیروزی خود بزند.

رئیس‌جمهوری برزیل گفت نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال آتی را نمی‌پذیرد مگر اینکه سیستم رای‌گیری کنونی که از رایانه برای ثبت آرا استفاده می‌کند با برگه‌های چاپ شده جایگزین شود. به گزارش خبرگزاری رویترز، ژائیر بولسونارو چهارشنبه در مصاحبه‌ای رادیویی گفت: «اگر این روش ادامه یابد، مشکلاتی ایجاد خواهد شد. چون یک طرف که طرف ماست، نتایج را نمی‌پذیرد.» اظهارات بولسونارو به نگرانی‌ها درباره اینکه او تدارک می‌بیند تا از پذیرش شکست انتخاباتی در ۲۰۲۲ امتناع کند، افزایش می‌دهد.

گفتنی است که نتایج نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که بولسونارو پس از لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا قرار دارد. البته بیان این اظهارات از جانب بولسونارو چندان عجیب نیست؛ از یاد نباید برد که بولسونارو از ادعاهای ترامپ مبنی بر وقوع تقلب در انتخابات آمریکا در سال گذشته حمایت کرده بود؛ از فردی که حمله شش ژانویه به کنگره آمریکا را تحریک کرد. اظهارات بولسونارو همچنین بیانگر قاطع شدن موضع بی‌اساس او درباره این نکته است که سیستم کنونی مستعد تقلب است. او پیشتر لایحه‌ای را برای آرای چاپی تقدیم کرده بود اما از حمایت چندانی در کنگره برخوردار نشد.

دا سیلوای چپ‌گرا البته از این فرصت بهترین استفاده را می‌برد. وی اخیرا در مصاحبه‌ای با یورونیوز از نحوه مدیریت بحران کرونا از سوی بولسونارو انتقاد کرد و گفت: « وقتی آنفولانزای «آ» آمد و در جهان فراگیر شد، ما ظرف سه ماه، ۸۳ میلیون نفر را واکسینه کردیم. لازم نیست رئیس‌جمهور شخصا همه چیز را بداند، نقش او رهبری‌کردن و هماهنگ‌کردن یک تیم است. رئیس جمهور فعلی اگر کمیته بحران تشکیل داده بود، اگر از دانشمندان خواسته بود تحت نظارت وزارت بهداشت وارد کار شوند، اگر این وزارتخانه پروتکلی تدارک دیده بود، امروز قربانیان کرونا در برزیل چنین آماری نداشت. برای همین همیشه می‌گویم که گناه نیمی از این قربانی‌ها به گردن رئیس‌جمهور است. به همین خاطر است که می‌گویم، با این میزان مرگ‌ومیر در برزیل، کاری که او کرده یک نسل‌کشی است.»

 وی در ادامه افزود: «چه کسانی به بولسونارو کمک کردند در انتخابات برنده شود؟ همانهایی که من را به‌دروغ متهم کردند و ۵۸۰ روز به زندان انداختند تا نتوانم در انتخابات شرکت کنم، همان‌ها که اتهامات دروغین به من بستند. حالا معلوم شده که این اتهامات دروغ بوده‌ است و قاضی بی‌طرف نبوده، دادستان‌ها هم یک دارودسته بوده‌اند. این‌ها همه ثابت شده. انتخاب بولسونارو حاصل دروغ و صحنه‌سازی است.»

با این تفاسیر و با نگاهی به مولفه‌های موجود به نظر می‌رسد که روزهای چندان خوشایندی در انتظار بولسونارو نباشد و این سیاستمدار راست افراطی چه‌بسا به سرنوشت دوست آمریکایی خود، دونالد ترامپ، دچار شود و از کاخ ریاست‌جمهوری بیرون انداخته شود.

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 23038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =