نمایش خانگی زیر ذره‌بین

این روزها که مسئله ممیزی آثار نمایش خانگی، در صدر اخبار هنری قرار گرفته است، روز گذشته سوال سیدمجتبی محفوظی نماینده آبادان و ۴۵ نماینده دیگر از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص «علت عدم کنترل و نظارت بر رعایت شئونات اسلامی و اخلاقی در شبکه نمایش خانگی» در دستور کار مجلس قرار گرفت.

به گزارش آتیه آنلاین، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز دوشنبه ۲۸ تیرماه برای پاسخ به سوال ‌سیدمجتبی محفوظی نماینده آبادان و ۴۵ نماینده دیگر در خصوص «علت عدم کنترل و نظارت بر رعایت شئونات اسلامی و اخلاقی در شبکه نمایش خانگی» در جلسه علنی مجلس حاضر شد.

سیدمجتبی محفوظی نماینده آبادان روز گذشته در مجلس و در تشریح سوال خود از سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با موضوع علت عدم کنترل و عدم رعایت شئونات اخلاقی در شبکه فیلم‌های خانگی اظهار داشت: چرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نه توجهی به فرهنگ در سریال‌های خانگی دارد و نه هرگونه برنامه‌ای برای ارشاد اسلامی. وی افزود: آیا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌ای برای مهار ولنگاری فوق تصور شبکه نمایش خانگی که در حال حاضر اقدام به اشاعه فحشا و عادی‌سازی آن و ترویج و تبلیغ فرهنگ غرب‌گرایانه می کند، برنامه‌ای متصور است یا این وزارت پندار دارد که این مهم جزو وظایفش نیست. نماینده آبادان در مجلس با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچگونه مسمایی برای نام و عنوانش ندارد تصریح کرد: نمایندگان مجلس اگر سریال‌ها و فیلم‌های شبکه نمایش خانگی را دیده باشند متوجه می‌شوند که در این سریال‌ها ولنگاری افسارگسیخته‌ای وجود دارد.

وی با بیان اینکه عنوان هر دستگاه و وزارتخانه‌ای موید شرح وظایفش است، افزود: وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد کاملاً از عنوانش مشخص است، باید به دنبال فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد. فیلم‌ها و سریال‌هایی که در شبکه نمایش خانگی اکران می‌شوند هیچ سنخیتی با فرهنگ اسلامی ندارند، آقای صالحی عنوان می‌کنند که به تمامی فیلم‌ها بعد از بررسی مجوز داده می‌شود، این مطلب به این معناست که ایشان از تمامی محتوای فیلم‌ها مطلع است. آیا زندگی پرزرق و برق، روابط دختری و پسری و نامشروع و اشاعه فحشا، فرهنگ ایرانی و اسلامی است که در شبکه خانگی ترویج می‌کنید.

پاسخ وزیر فرهنگ به اعتراضات به سریال‌های نمایش خانگی

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در پاسخ به سؤال ملی سید مجتبی محفوظی نماینده آبادان اظهار داشت: موضوع سریال‌های خانگی از زاویه‌های مختلفی فرصت‌ها و مخاطراتی را دارد؛ در حوزه فرصت‌ها و بسترهایی که سریال‌های خانگی داشته و دارد باید بدانیم که بخش زیادی از اقتصاد، فرهنگ و هنر بخش قابل توجهی از این اقتصاد معطوف به این حوزه است. این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به شیوع ویروس کرونا و ضرورت دوری از اجتماعات ادامه داد: در یک سال و نیم اخیر شرایط قرنطینه موجب شده که مردم بیشتر در منزل بمانند که این امر اهمیت توجه به سریال های خانگی را مضاعف کرده است. صالحی تصریح کرد: در کنار فرصت ها و ضرورت ها، نگاه آسیب شناسانه به مخاطرات این حوزه ضرورت دارد که وزارت فرهنگ و ارشاد در تلاش است به این دو مقوله کنار یکدیگر توجه کند. وی در تشریح مخاطرات سریال های خانگی توضیح داد: نخستین مخاطره در این زمینه محتوایی است، بدین معنی که ضعف مضمون و مضامین سطحی، نابهنجاری ها و عدول از مقررات اخلاقی، دینی، سیاسی و اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، توجه به حقوق مصرف کننده را دومین ضرورت در این حوزه دانست و ادامه داد: اگر سریال آنقدر کشش نداشته باشد که سازندگان ناچار باشند با آب بستن به آن سریال را طولانی کنند، به مثابه تضییع حقوق مصرف کننده است. در واقع اگر سریال محتوا و قصه نداشته باشد و صرفاً به دنبال درآمدزایی باشد، حقوق مصرف کننده تضییع می شود. صالحی با بیان اینکه دو شورای پروانه ساخت و شورای پروانه نمایش در حوزه شبکه نمایش خانگی وجود دارد، ادامه داد: هر فیلمنامه باید در شورای پروانه ساخت تصویب شود، در حال حاضر تمام فیلمنامه در این شورا بررسی می شود، اما پیش از این به صورت گذرا فیلمنامه بررسی می شد. وی گفت: پیش از این تنها حلقه اول فیلم به شورای پروانه نمایش ارائه می شد، در حالی که اکنون ۶ حلقه از سریال باید به این شورا ارائه شود تا مجوز اکران دریافت کند. با این روش امکان اصلاح در سریال فراهم می شود. این عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: براساس این آیین نامه مقرر شده که شورایی فراقوه ای بر سریال های خانگی نظارت داشته باشد، اینگونه که مسئولیت دبیرخانه این شورا همانند هیات نظارت بر مطبوعات با وزارت فرهنگ است، اما نمایندگانی از حوزه های علمیه، کمیسیون فرهنگی مجلس، صداوسیما و… در این شورا حضور دارند.»

توقف «زخم کاری» در اعتراض به حجم ممیزی‌ها

این در حالی ست که  نظارت ساترا که وابسته به صدا و سیماست و به وضوح رقیب سریال ‌های خانگی ست بر این شبکه در هفته‌ های گذشته محل چالش بوده و مخالفان زیادی داشته است.

 هفته گذشته بود که قسمت هفتم سریال «زخم کاری» به دلیل حجم ممیزی‌های انجام شده توسط این نهاد نظارتی، پخش نشد. چندی پیش بود که گفته می شد سازمان سینمایی از «ساترا» بابت محتوای «زخم کاری» شکایت کرده است وصحنه‌های مربوط به سیگار کشیدن مالک، نمایش استفاده از مواد مخدر و مشروبات الکلی در بخش‌هایی از سریال از جمله موارد اعتراضی بود. پس از مدتی با پخش قسمت‌های بعدی تیغ ممیزی به این سریال تاجایی ادامه پیدا کرد که صدای اعتراض کارگردان سریال را درمی‌آورد و وی در این‌باره یادداشتی می‌نویسد و در ابتدا اشاره می‌کند که اگر ممیزی‌ها ادامه پیدا کند از انتشار سریال معذور است. مهدویان در بخشی از یادداشت خود آورده است: «در قسمت ششم سریال به نقطه‌ای رسیده‌ام که می‌بینم تن دادن به سانسورهای غیرعقلانی، غیرحرفه‌ای و دور از واقع‌بینی اجتماعی به وضوح موجب تأثیرات مخرب بر داستان و تضییع حقوق ما به‌عنوان سازنده و شما به‌عنوان مخاطب شده است. پس اجازه بدهید در قسمت‌های پیش‌رو درصورت ادامه‌ این رفتار، میان حق مسلم شما برای تماشای سروقت قسمت جدید و احقاق حق‌ دیگرتان که تماشای نسخه‌ای در ‌شأن شماست، دومی را انتخاب کنم. قطعا می‌پذیرید که مسئولیت تضییع حق اول‌تان نه بر عهده‌ ما که بر گرده‌ آنهاست که از دایره‌ منطق و عقل خارج شده‌اند و مسیر زور پیش گرفته‌اند. شاید به‌زودی سیاهه‌ این سانسورها را برای داوری درست مردم و مدیران خردمند باقیمانده بر مسند منتشر کنم تا خودتان قضاوت کنید و تصویری واقعی از میزان رفتارهای تنگ‌نظرانه و سلیقه‌ای پیش روی‌تان داشته‌ باشید؛ رفتاری که جراحت‌هایی سنگین و زخم‌هایی کاری بر پیکر فرهنگ و هنر این سرزمین وارد آورده است. با سیطره این نگاه سختگیرانه مطمئن باشید بسیاری از سریال‌های سال‌های دور همین تلویزیون مثل «در پناه تو» یا «میوه‌ ممنوعه» دیگر قابلیت تولید و پخش نخواهند داشت.» پس از یادداشت مهدویان معاون ساترا وابسته به صدا و سیما، تاکید کرد انجام این اصلاحات، بخشی از رویکرد حرفه‌ای این سازمان است. در نهایت هفته گذشته در آستانه پخش قسمت جدید «زخم کاری»، محمدحسین مهدویان، کارگردان سریال با انتشار یادداشتی اعلام کرد که قسمت هفتم این مجموعه شبکه نمایش خانگی پخش نمی‌شود.

فرزاد فرزین علت ممیزی «میدان سرخ»؟

در همین ایام روز یکشنبه  خبرهایی منتشر شد، مبنی بر اینکه تیتراژ سریال «میدان سرخ» مورد تایید قرار نگرفته است و برای رسیدن این مجموعه به پخش، باید صدای فرزاد فرزین از تیتراژ حذف شود. «میدان سرخ» به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان و بهرام بهرامیان و به تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی از جدیدترین تولیدات پلتفرمی است که قرار بود به زودی پخش آن آغاز شود. ایجاد مشکل برای پخش سریال به تایید ابراهیم ابراهیمیان در فضای مجازی رسید و پس از او، فرزاد فرزین هم در یک استوری نوشت: «خدایا تا حالا که به من صبرش رو دادی از این به بعدم بده…». اما در پی انتشار این مطالب، علی سعد ـ معاون کاربران و تنظیم گری اجتماعی ساترا، در پیامی در توییتر بدون اشاره به نام فرزاد فرزین و سریال، نوشت: «درخصوص خبری که امروز منتشر شد، اعلام می شود حیطه مسئولیتی ساترا تصمیمات تخصصی رسانه است و در مورد صلاحیت افراد اظهارنظری ندارد. ملاحظات مراجع قضایی، استعلامی، و نظارتی که به صورت رسمی ابلاغ می شود، برای همه دستگاه های فرهنگی و پلتفرم ها لازم الاتباع است.»

پیش از این نیز تغییر رنگ چهره هانیه توسلی و شبنم فرشادجو در برنامه «همرفیق» هم حاشیه‌ساز شده بود و واکنش این دو بازیگر را برانگیخته بود.

کد خبر: 22515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =