بازگشت ویروس بلاهت

آخرین و جدیدترین اظهارات دونالد ترامپ نشان می‌دهد که او مجدداً تزریق گفتمان خود به جامعه را از سر گرفته و این پروژه‌ای است که او تا انتخابات آتی کنگره ادامه خواهد داد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا همچنان مانند شبحی بر سر سیاست داخلی آمریکا سنگینی کرده و به نظر می‌رسد که خود او نیز از این تاثیر دهشت‌زایی که بر افکار عمومی و رسانه‌ها داشته، آگاه است و از آن بیشترین بهره را می‌برد.

ترومای ترامپ

رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا که با جنجال‌های بسیار از قدرت کنار رفت، همچنان و به‌رغم حضور مستاجر جدید کاخ سفید، با اظهارنظرهای جنجالی خود بر وجود خود انگشت می‌گذارد. چنین به نظر می‌رسد که دونالد ترامپِ جمهوری‌خواه خوب متوجه این نکته شده که حساسیت‌ها نسبت به او همچنان بسیار بالاست و همین امر سبب شده که هر از چندگاهی با برخی بیانیه‌ها و مصاحبه‌ها حضور سیاسی خود را زنده نگاه می‌دارد.

در آخرین اظهارنظر، ترامپ به خبرنگاران گفت که بر این باور است می‌تواند در یک رقابت انتخاباتی با «جورج واشنگتن» به عنوان نامزد ریاست جمهوری و «آبراهام لینکلن» به عنوان معاون وی شرکت کرده و آن‌ها را شکست دهد. به گزارش پایگاه خبری بیزنس این‌سایدر، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا به واشنگتن پست گفت:‌ «فکر می‌کنم  همانقدر که زنده شدن جورج واشنگتن و بیرون آمدنش از گور و انتخاب لینکلن به عنوان جانشین محال و غیرقابل قبول است، شکست دادن من در انتخابات توسط آن‌ها نیز محال و غیرممکن است.»

گفتنی است که جورج واشنگتن و آبراهام لینکلن، اولین و شانزدهمین رئیس‌جمهور آمریکا از سوی مورخان آمریکایی بزرگ‌ترین روسای جمهوری ایالات متحده شناخته می‌شوند. در مقایسه با این دو، ‌ برخی از نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که قریب به نیمی از آمریکایی‌ها بر این باورند که ترامپ بدترین رئیس جمهوری در تاریخ این کشور بوده است. از یاد نباید برد که ترامپ تنها رئیس‌جمهوری ایالات متحده است که دو بار استیضاح شد.

این البته نخستین‌باری نیست که رئیس‌جمهوری سابق آمریکا درباره شکست جورج واشنگتن در یک انتخابات خیال پردازی می‌کند. پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته میلادی، ترامپ به یک برنامه به میزبانی «هیو هویت»، خبرنگار مشهور آمریکایی گفته بود: «اگر بخاطر کرونا نبود، ‌ جورج واشنگتن را  هم در انتخابات شکست می‌دادم.»

از سوی دیگر، ترامپ همچنان بر تقلبی بودن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری که به شکست وی و خارج شدنش از کاخ سفید انجامید، اصرار دارد. رئیس‌جمهوری سابق آمریکا مدعی شد، یکی از دلایلی که برخی از مردم تمایلی به زدن واکسن کرونا ندارند این است که آن‌ها به نتایج انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ اعتماد ندارند! به گزارش روزنامه واشنگتن اگزماینر، این اظهارات دونالد ترامپ‌ پس از آن مطرح شد که دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور کنونی این کشور نتوانست به هدف تعیین شده برای تزریق دست‌کم دوز اول واکسن کووید-۱۹ به ۷۰ درصد از افراد بزرگسال تا چهارم ژوئیه برسد. براساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری بیماری، تاکنون ۱۶۱ میلیون تن با دریافت هر دو دوز واکسن کرونا به طور کامل واکسینه شده‌اند و ۶۸ درصد از افراد بزرگسال دست‌کم یک دوز از واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

ترامپ با افتخار تاکید دارد که دولتش در رابطه با مدیریت پاندمی کرونا از طریق برنامه‌هایی چون «عملیات واکسیناسیون سریع» که شاهد تولید و توزیع واکسن در زمانی بی‌سابقه بود، یک «کار فوق‌العاده» انجام داده است. اگرچه ترامپ مردم را به زدن واکسن ترغیب کرده اما گروه بزرگی از طرفدارانش جانب احتیاط را برای تزریق واکسن کرونا در پیش گرفته‌اند. ترامپ گفت: «جو بایدن دائما درباره اینکه چقدر در زمینه توزیع واکسن خوب عمل کرده است، صحبت می‌کند اما او اصلاً عملکرد خوبی نداشته است. بایدن خیلی از برنامه عقب است و مردم به خاطر آنکه به دولت بایدن و به نتایج انتخابات نوامبر و اخبار جعلی که واقعیت‌ها را نمی‌گویند، اعتماد ندارند، از زدن واکسن کرونا امتناع می‌کنند.»

تهدید روزافزون

ترامپ از زمان انتخابات، بارها ادعاهای بی‌پایه و اساسی را مطرح کرده و مدعی است که به خاطر تقلب گسترده، انتخابات از دست وی ربوده شده است. این در حالی است که «ویلیام بار»، دادستان کل سابق آمریکا در دسامبر سال گذشته اعلام کرده بود که وزارت دادگستری هیچ مدرکی دال بر وقوع تقلب در انتخابات پیدا نکرده است. براساس داده‌های جمع‌آوری شده توسط مرکز تحقیقات «پیو» در ماه مارس، نزدیک به ۵۶ درصد از مردم که گرایش به جمهوری‌خواهان دارند گفتند که قصد دارند واکسن بزنند یا تاکنون واکسن کرونا دریافت کرده‌اند. در مقابل، دموکرات‌ها ۲۷ درصد بیشتر از جمهوری خواهان گفتند که قصد دارند واکسن کرونا بزنند. در این مطالعه ۱۰ هزار و ۱۲۱ تن شرکت داشتند.

علی‌رغم دیدگاه مثبت ترامپ به واکسن‌های کرونا، به نظر می‌رسد که در هفته‌های اخیر بین موضع وی و سایر افراد در حزب جمهوری‌خواه فاصله افتاده است. «الکس برنسون»، نویسنده، ماه جاری میلادی در جریان کنفرانس اقدام سیاسی محافظه‌کار در تگزاس گفت: «دولت امیدوار است تا ۹۰ درصد از جمعیت کشور را واکسینه کند اما این اتفاق نمی‌افتد.» همچنین «تیلور گرین»، نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا ۱۱ ژوئیه در توئیتی نوشت:‌ «هزاران تن از مردم درباره عوارض جانبی بسیار جدی تزریق واکسن کرونا گزارش می‌دهند و به دنبال‌کنندگان خود می‌گویند که واکسن کرونا نزنید.» این پست سپس از سوی توییتر برچسب پست «گمراه‌کننده» دریافت کرد. این تحولات در حالی اتفاق می‌افتد که کاخ سفید به کاهش نرخ واکسیناسیون اذعان کرده و در تلاش است تا اطلاعات غلط آنلاین درباره واکسن کرونا را اصلاح کند.

این در حالی است که رشد و گسترش تصورات غلط امثال ترامپ بدل به تهدیدی در سیاست آمریکا شده است. روز شنبه، یک مقام سابق دولت ترامپ، حزب جمهوری‌خواه آمریکا را «تهدید امنیت ملی شماره یک» توصیف کرد. به گزارش پایگاه خبری هیل، مایلز تیلور، یک مقام سابق وزارت امنیت داخلی آمریکا این اظهارات را در جریان مصاحبه با ام. اس. ان. بی. سی مطرح کرد. تیلور گفت: «من در کارم عامل سیاسی نبوده‌ام. هرگز در طول زندگی‌ام در کمپنی جز کمپین علیه ترامپ کار نکرده‌ام. من از امنیت ملی هستم و علیه داعش، القاعده و روسیه کار کرده‌ام.»

وی افزود: «تهدید امنیت ملی شماره یک که در طول حیاتم علیه دموکراسی این کشور دیده‌ام، حزبی است که من داخل آن هستم، حزب جمهوری‌خواه. این تهدید امنیت ملی شماره یک برای ایالات متحده آمریکاست.» این مقام آمریکایی هشدار داد، چنانچه جمهوری‌خواهان کنترل مجلس نمایندگان را به دست بگیرند، این مجلس به «خانه ارواح» تبدیل می‌شود. وی همچنین گفت اگر رهبر اقلیت جمهوری‌خواه به ریاست مجلس برسد، در واقع به دست دونالد ترامپ به چکش رئیس مجلس تبدیل خواهد شد.

با این اوضاف به نظر می‌رسد که ترامپ همچنان آنچنان نفوذی در سیاست داخلی آمریکا دارد که بسیاری نگران بازگشت او به عرصه یا تاثیراتی هستند که اظهارات وی می‌تواند روی اذهان عمومی داشته باشد.

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 22441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =