مطالعه هنر در فرصت‌های تابستانی

تعطیلات تابستانی، فرصتی برای مطالعه برنامه ریزی شده در موضوعی تازه است و هنر همیشه حرفی جدید برای گفتن دارد.

به گزارش آتیه آنلاین، روزهای پایانی تیرماه، تمام شدن امتحانات دانشگاهی و بیشتر شدن اوقات فراغت در تابستان، موقعیت خوبی برای مطالعه عمیق تر و شناخت موضوعات تخصصی فراهم می‌شود. هنر به عنوان یکی از عناصری که کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشد، یکی از بهترین حوزه ها برای مطالعه منظم و مرتبط است.

روزهایی که در ماه ژوئن و جولای (خرداد و تیر)، گذشت، تاریخ هایی از درگذشت و تولد هنرمندانی چون فریدا کالو، گوستاو کلیمت و... بود، این موضوعات فرصتی به دست می دهد که هنر معاصر را پی بگیریم.  

ریشه‌های هنر نوین در جهان 

شاید به این موضوع فکر کرده اید که هنر و مفاهیمی که امروز هنرمندانه دانسته می‌شوند، چگونه به این عنوان شناخته اند؟ کتاب تاریخ هنر نوین،  به این سوال پاسخ می‌دهد.  

این کتاب اطلاعات دقیقی درباره تاریخ هنرهای تجسمی در قالب جدید آن  به دست می‌دهد و پیدایش و شکل گیری هنر مدرن را با استناد به تصاویر بازگو می‌کند. تاریخ هنر نوین برای محققان و علاقمندانی نوشته شده است که درباره  رشد و تحول و اشکال گوناگون هنر مدرن که بخش مهمی از هنرهای تجسمی اکنون را تشکیل می دهند،  کنجکاو هستند.  
دوره پیش از تاریخ نقاشی نوین، گذار به سده بیستم،  سرچشمه‌های معماری نوین،  هنر نقاشی در اوایل سده بیستم،  پیکره‌تراشی در نخستین سال‌های سده بیستم،  معماری در نخستین سال‌های سده بیستم،  به سوی اکسپرسیونیسم در نقاشی،  اکسپرسیونیسم در آلمان،  گسترش کوبیسم،  فوتوریسم در ایتالیا،  انتزاع و کانستراکتیویسم در روسیه،   دِ استیل در هلند،  سبک بین‌المللی در معماری،  از اکسپرسیونیسم تا خیال‌پردازی در نقاشی،  پیشگامان خیال‌پردازی،  دادائیسم،  نقاشی در آلمان از آغاز دهه سوم،  نقاشی در پاریس، از آغاز دهه سوم،  سوررئالیسم،  انتزاع در سال‌های ۱۹۳۰- :۱۹۳۹،  معماری از ۱۹۳۰ به بعد، نقاشی و پیکره‌تراشی در نیمه سده بیستم، هنر از نیمه سده بیستم به بعد، بخش‌های مختلف این کتاب هستند که آن را برای همه مخاطبان هنر ارزشمند می‌سازد.

این کتاب در هر بخش، مهمترین هنرمندان و مکاتب تاثیرگزار را نیز معرفی کرده است که می توان هر بخش آن را به طور مجزا نیز مطالعه کرد، تصاویر این کتاب نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند و مطالعه آن ها خالی از لطف نیست.

کتاب تاریخ هنر نوین، نوشته  ی. ه.آرناسن است که با ترجمه محمدتقی فرامرزی، در ۷۵۰ صفحه توسط نشر نگاه به چاپ رسیده است.

مطالعه هنر در فرصت‌های تابستانی

هنر معاصر در سرزمین هنر

فرانسه، سرزمین عجیبی است، کشوری که در کنار ادبیات،  فلسفه و تاریخ، سرزمین هنر هم شناخته می‌شود. مطالعه هنر معاصر فرانسه، به عنوان یکی از خاستگاه های هنر، اهمیت ویژه ای دارد.  

کتاب هنر معاصر در فرانسه، ذرباره همه کنش های هنری که از دهه ۱۹۶۰ تا به امروز در فرانسه روی داده است، سخن می‌گوید. این کتاب نوشته کاترین میه،  منتقد هنری مشهور و بین‌المللی است که خود نیز شاهد بخش بزرگی از این رویدادها بوده است. وی با تأکید بر تضادهای بین جنبش ها و نیز در نظر گرفتن تغییرات اجتماعی و فرهنگی که از دهه ۱۹۶۰ در فرانسه و سراسر جهان رخ داده است، پیوندهای اغلب غیرمنتظره‌ای که بین این جنبش‌ها وجود دارد و معمولا نادیده گرفته شده را آشکار می کند.

این کتاب،  مرجعی گسترده است که کلیدهایی برای درک هنر معاصر به طور بین المللی و به صورت یک کل به خوانندگان ارائه و هنر فرانسه را کلید آن می دهد، این کتاب شامل بیش از ۳۰۰ تصویر است و در ۹ فصل نوشته شده است. این فصل های عبارتند از: سرانجام موزه شیئی را مالک می شود... که خود را پنهان می کند، اثر هنری در کلیت تام، هنرمند در جهان، تعریف اثر هنری، از «همه چیز هنر است»... تا همه چیز فریب است،   فراتر از پیشتازان و برگشت، جامعه موزه نگاشتی، آثار مجازی در عرصه هنری انفجاریافته، پیروزی هنر معاصر؟

کتاب هنر معاصر در فرانسه، نوشته کاترین میه، با ترجمه مهشید نونهالی، در ۴۵۴ صفحه توسط نشر نظر منتشر شده است.  

مطالعه هنر در فرصت‌های تابستانی

در جست و جوی هنر معاصر ایران

هنر معاصر ایران، بیش  از آن که به سبک های هنری شناخته شود به نام‌های هنرمندان شناخته می‌شود، کتاب در جست‌وجوی زمان نو،  درآمدی بر تاریخ انتقادی هنر معاصر ایران،  از زاویه دیگری به این مساله می پردازد و نگاهی تازه دارد.  

این کتاب مجموعه مقالاتی از مهمترین هنرمندان و منتقدان هنری حال حاضر ایران، نظیر آریاسپ دادبه، فرشید آذرنگ،  بابک احمدی، هدا اربابی، خیزران اسماعیل‌زاده، ایمان افسریان، ثمیلا امیرابراهیمی، فائقه بقراطی، رویین پاکباز، تورج حمیدیان، منا زهتابچی و... است که پیش از این در مجله حرفه هنرمند منتشر شده است.

گردآورنده این مقالات ایمان افسریان،  نقاش و پژوهشگر است که با دیدگاهی پژوهشی این مقالات را برگزیده و در کنار یکدیگر قرار داده است.

 در جست و جوی زمان نو،   درآمدی بر تاریخ انتقادی هنر معاصر ایران،  در  دو جلد توسط انتشارات حرفه هنرمند منتشر شده است.

مطالعه هنر در فرصت‌های تابستانی

کد خبر: 22031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =