عرض‌اندام «قهرمان»

فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی، روز گذشته نخستین نمایش رسمی و جهانی خود را در جشنواره کن تجربه کرد؛مشاهدات اولیه از استقبال مخاطبین و منتقدان از این فیلم فارسی زبان حکایت دارد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، اصغر فرهادی تنها فیلمساز ایرانی برنده اسکار که دو بار با «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» جوایز اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را به دست آورده و تاکنون در جشنواره فیلم کن توانسته جایزه بهترین فیلم‌نامه را برای فیلم فروشنده کسب کند و یک بار دیگر هم برای فیلم «گذشته» نامزد دریافت نخل طلا باشد، «قهرمان» فیلم نهم خود را با بازیگران و عوامل ایرانی ساخته است. در واقع ساخت فیلم قهرمان به‌دلیل شیوع کرونا مدتی با وقفه روبه‌رو شد؛ اما با فراهم شدن شرایط ساخت، فرهادی ترجیح داد در مراحل ساخت خللی وارد نشود و فیلم‌برداری در شیراز انجام گیرد. داستان درباره جوانی به نام رحیم است که به خاطر بدهی در زندان به سر می‌برد. او دو روز از زندان مرخصی می‌گیرد و می‌خواهد با دادن بخشی از بدهی خود رضایت طلبکار را بگیرد اما شرایط آن‌گونه که رحیم و خانواده‌اش برنامه‌ریزی کرده‌اند پیش نمی‌رود و در این میان اتفاق‌هایی تازه‌تر هم رخ می‌دهد. محسن تنابنده، امیر جدیدی و فرشته صدرعرفایی همراه سارینا دختر فرهادی بازیگران «قهرمان» هستند، چند بازیگر بومی از شیراز نیز در این فیلم حضور دارند که یکی از آن‌ها نقش محوری در فیلم دارد.

این فیلم روز گذشته (سه‌شنبه، ۲۲ تیر) در فستیوال بین‌المللی کن برای اولین بار به نمایش درآمد، با تشویق چند دقیقه‌ای و ایستاده حاضران در سالن گرند لومیر کاخ جشنواره کن همراه شد و توجه منتقدان و رسانه‌های خارجی را به خود جلب کرد. طبق سنت جشنواره فیلم کن، پس از پایان نمایش حاضران در سالن گرند لومیر جشنواره کن برای چند دقیقه بصورت ایستاده اصغر فرهادی و عوامل این فیلم را مورد تشویق قرار دادند. فرهادی در سخنانی کوتاه ضمن تشکر از برگزارکنندگان جشنواره کن برای برپایی این رویداد سینمایی در شرایط کنونی و همه گیری ویروس کرونا گفت: این اولین بار است که فیلم را در میان این تعداد زیاد از مخاطبان تماشا می کنم و این به دلیل سازماندهی خوب جشنواره است. او همچنین از تشویق حاضران در سالن تشکر کرد و آن را بسیار بامعنا توصیف کرد.

ددلاین، وب‌سایت معروف آمریکایی نیز ضمن تحسین نقش‌آفرینی جذاب امیر جدیدی در نقش رحیم، از قهرمان فرهادی به عنوان فیلمی تامل برانگیز یاد کرد که از زمان جدایی نادر از سیمین، ماهرانه‌ترین و صمیمانه‌ترین اثر این کارگردان است. آنا اسمیت می‌نویسد فرهادی مراقب است که هیچ شبکه اجتماعی مشخصی را در فیلم مطرح نکند، اما نقدی پررنگ از این بخش از فرهنگ مدرن دارد و می‌افزاید: همان طور که داستان پیچ و تاب‌های بیشتر و بیشتری می‌گیرد، داستان جنبه تراژدی‌کمدی شکسپیری به خود می‌گیرد و نتایج خنده‌دار و در عین حال سیاهی به بار می‌آرود. اما لحن غالب فیلم دراماتیک است و گاهی دردآور می‌شود و این زمانی است که قهرمان ما انتخاب‌های مشکوکی می‌کند. همان طور که یکی از مسئولان زندان می‌گوید؛ رحیم ممکن است یا خیلی باهوش باشد یا خیلی ساده- و حقیقت ممکن است چیزی بین این دو باشد.

دیوید الریش منتقد این دی وایر نیز که به فیلم امتیاز «ب مثبت» داده و زودتر از هر منتقد دیگری نقدش را منتشر کرد، در نقد مفصل خود از فیلم به عنوان جدیدترین تصویر فرهادی از معضلی اخلاقی یاد می‌کند و آن را بهترین فیلم اصغر فرهادی پس از «جدایی» می‌خواند.

قهرمان در مجموع قرار است ۵ بار در جشنواره کن به نمایش درآید. «قهرمان» یک روز پس از اکران اولیه در ۱۴ ژوئیه (۲۳ تیر) ساعت ۹:۳۰ (به وقت کن) در سالن «آی مکس» مجموعه بزرگ سینمایی تازه‌تاسیس سینئوم به معرض نمایش گذاشته می‌شود. در همان روز ۱۴ ژوئیه، (امروز) ساعت ۱۱:۳۰(به وقت محلی)، «قهرمان» بار دیگر در سالن اصلی «کاخ لومیر» نمایش داده می‌شود. در ۱۵ ژوئیه (۲۴ تیر) نیز فیلم «قهرمان» ساعت ۱۲:۳۰(به وقت کن) در سالن «اسکرین ایکس» مجموعه سینمایی جدید «سینئوم» و درنهایت ۱۶ ژوئیه (۲۵ تیر) ساعت ۸:۳۰(به وقت محلی) در سالن «ساله دو سواکسانتیم» جشنواره کن نمایش خواهد داشت.

همچنین کمپانی فرانسوی ممنتو پیکچرز که تهیه‌کننده فیلم «قهرمان» است و فروش بین المللی آن را بر عهده دارد، قرارداد نمایش فیلم را برای بیش از ۳۰ کشور و منطقه در قاره‌های اروپا، آمریکا، آسیا و اقیانوسیه منعقد کرده است. این کمپانی قرار است «قهرمان» را ۲۲ دسامبر در فرانسه اکران کند. آمازون نیز پیشتر حق پخش فیلم را برای آمریکا و کانادا به دست آورده بود.

حالا با توجه به حجم استقبال از این فیلم، انتظار می‌رود فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی علاوه بر موفقیت در کن ۲۰۲۱ بتواند به‌عنوان نماینده ایران در اسکار ۲۰۲۲ یکی از شانس‌های اصلی دریافت این جایزه معتبر سینمایی در بخش بهترین فیلم‌های بین‌المللی باشد.

کد خبر: 21918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =