حریری کنار می‌نشیند؟

استنکاف نخست‌وزیر مکلف از حضور در کاخ ریاست جمهوری لبنان و انتشار اخباری مبنی بر کناره‌گیری وی طی روزهای آینده، دایره بحران در بیروت را تنگ‌تر خواهد کرد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، روز گذشته مصطفی علوش معاون رئیس جریان المستقبل لبنان در گفتگو با تلویزیون این کشور درباره آخرین تحولات مربوط به پرونده سیاسی و تشکیل کابینه اعلام کرد که راه حل‌ها برای حل این پرونده مبهم بوده و این در حالی است که سعد حریری، نخست وزیر مکلف اواخر هفته جاری استعفا می‌دهد تا زمینه برای انجام رایزنی‌های پارلمانی جهت تشکیل دولت جدید فراهم گردد.

گره کور بیروت

در شرایطی که وضعیت بحرانی لبنان روند نامطلوب خود را با تحمیل بی‌ثباتی سیاسی روز افزون طی میکند، مصطفی علوش در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که راه حل‌ها در این زمینه مبهم است و بحران موجود پایان نخواهد یافت مگر اینکه لبنان تحت قیمومیت بین‌المللی قرار گرفته و منتظر راه حل بماند.

در همین راستا روزنامه النهار چاپ بیروت با انتشار گزارشی در رابطه با عدم همکاری رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر با یکدیگر نوشت: «معاون رئیس جریان المستقبل لبنان درباره مسئله عدم امکان تشکیل دولت، میشل عون رئیس جمهوری لبنان و جبران باسیل رئیس جریان آزاد ملی را متهم کرد که به دنبال قدرت هستند و مانع تشکیل کابینه می‌شوند».

النهار علوش در گفتگو با خبرنگار تلویزیون ملی لبنان اظهار داشت که ترس آنها این است که دوره ریاست جمهوری میشل عون با حضور شخصیتی مانند سعد حریری که دارای نفوذ داخلی و بین‌المللی است به پایان برسد. البته مشکل اساسی این است که رئیس جمهور قصد ندارد منصب خود را ترک کند، به ویژه اگر انتخابات پارلمانی برگزار گردد؛ بنابراین مشکلی به نام میشل عون و تیم ریاست جمهوری وجود دارد.

معاون جریان المستقبل با بیان اینکه راه حل‌هایی دیده می‌شود و بعد از استعفای سعد حریری در اواخر هفته جاری قرار است زمینه‌ انجام رایزنی‌های پارلمانی فراهم شود تاکید کرد: «بنابراین باید ببینیم کدام شخصیت سیاسی با شروط مطرح شده می‌تواند دولت را اداره کند و به احتمال زیاد طی ماه‌های آینده باید منتظر راه حل‌های منطقه‌ای باشیم».

کشمکش در ساختار سیاسی لبنان در شرایطی باعث افزایش فشار معیشتی بر مردم این کشور شده که روز گذشته برخی منابع اعلام کردند، نخست‌وزیر مکلف لبنان در حالی به کاخ بعبدا نرفت که رسانه‌های لبنانی در انتظار تعیین و تکلیف نهایی بر سر کابینه بودند. در همین راستا شبکه خبری اسکای نیوز عربی روز گذشته (سه‌شنبه) در خبری به نقل از یک منبع در جریان المستقبل لبنان اعلام کرد که سعد حریری، نخست وزیر مکلف این کشور هرگز برای معرفی کابینه جدید به کاخ ریاست جمهوری نخواهد رفت.

همچنین برخی منابع دیگر در جریان المستقبل در گفت‌وگو با سایت العین الاخباریه فاش کردند که حریری حضور در کاخ بعبدا را پس از توییت میشل عون، رئیس جمهوری این کشور که یک پیام منفی پیش‌دستانه بود، لغو کرد. این منابع که ترجیح دادند هویتشان نامعلوم بماند، گفتند: «پس از موضعگیری صبح گذشته عون، حضور حریری در کاخ ریاست جمهوری لغو شد.»

آنها ادعا کردند هر بار که بر روی راه‌حلی کار می‌شود، برای ناکام گذاشتن آن تلاش می‌کنند و امروز هم این کار با موضعگیری عون انجام شد. به این شکل که توییت او یک پیام پیش‌دستانه تلقی شد و به این ترتیب حضور در بعبدا و معرفی کابینه جدید فایده‌ای ندارد.

در این بین رئیس جمهوری لبنان در اقدامی که دارای پیامی منفی نسبت به حضور در کاخ بعبدا بود در توئیتر خود نوشت: «هر کسی می‌خواهد از صلاحیت رئیس جمهوری در تشکیل کابینه انتقاد کند، باید بند چهار ماده ۵۳ قانون اساسی را خوب بخواند». در واقع این توییت عون تاکیدی بر این مساله بود که او در تشکیل کابینه مشارکت دارد نه اینکه فقط اسامی وزرای کابینه را دریافت کند.

بازیگری پاریس

از سوی دیگر سفیر عربستان سعودی در بیروت از دو سفیر آمریکا و فرانسه به منظور رایزنی‌های دیپلماتیک درباره وضعیت اقتصادی لبنان استقبال کرد. خبرگزاری شفق نیوز با انتشار گزارشی در این رابطه مدعی شد، ولید البخاری، سفیر عربستان در بیروت در توییتر نوشت: «در دیدار با دوروتی شیا، سفیر آمریکا در بیروت و آن گریو، سفیر فرانسه در این کشور، آخرین رویدادهای سیاسی در دو سطح لبنان و منطقه و نیز مسائل مهم مشترک را بررسی کردیم».

در مقابل سفارت آمریکا نیز با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که سفیر آمریکا و سفیر فرانسه با سفیر عربستان به منظور انجام رایزنی‌های دیپلماتیک نشست داشتند؛ لذا آخرین سلسله رایزنی‌های سه جانبه درباره وضعیت سخت اقتصادی لبنان و نحوه حمایت از ملت لبنان به شیوه‌ای کارآمدتر برگزار شد.

با وجود اینکه عدم هماهنگی میان سعد حریری و میشل عون باعث بروز بحرانی فراگیر در لبنان شده اما واکنش اروپا و به خصوص فرانسه به ادامه چنین روندی در عروس خاورمیانه، نه تنها تند بوده بلکه خبر از اعمال تحریم‌هایی هدفمند علیه برخی چهره‌های سیاسی لبنان میدهد. بر همین اساس وزیر خارجه فرانسه از اجماع اروپایی برای اعمال تحریم‌هایی علیه مسؤولان لبنانی قبل از پایان ماه جاری میلادی خبر داد.

سایت خبری النشره در گزارشی با اشاره به اقدام متقابل پاریس به ادامه بی‌ثباتی سیاسی در لبنان و مواضع وزیر خارجه این کشور نوشت: «ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه پس از بی‌نتیجه ماندن تعامل میان حریری و عون اعلام کرد که برای تحریم مقامات لبنان اجماع اروپایی وجود دارد و ما از مدت‌ها پیش، از مقامات لبنان خواستیم تا دولت را تشکیل داده و اصلاحات را آغاز کنند.»

علاوه بر این فرانک ریستر، وزیر بازرگانی فرانسه نیز در خبری اعلام کرد که برای هم افزایی و کمک به ساختار سیاسی لبنان در هفته آینده به این کشور سفر خواهد کرد. وی در توییتر نوشت: «۲۴ ساعت در بیروت خواهم بود تا بر تعهد فرانسه در قبال لبنان و لبنانی‌ها در راستای اجرای قول امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه به این کشور تاکید کنم». به نظر می‌رسد این مواضع وزیر اقتصاد فرانسه به نوعی اتمام حجت پاریس با بیروت بر سر تبعات عدم تشکیل دولت خواهد بود.

در آخر باید خاطرنشان کرد که اغلب کارشناسان مسائل لبنان بر این باورند که عامل اصلی این بی‌ثباتی و عدم حل و فصل مشکلات فعلی در ساختار سیاسی و اقتصادی لبنان، شخص حریری بوده و مسئولیت آن متوجه نخست وزیر مکلف خواهد بود. این در حالی است که برخی دیگر در اظهاراتی رادیکال‌تر، حریری را عامل سعودی و تل‌آویو مطرح کرده و تلاش وی برای خلق و توزیع بحران در لبنان را بخشی از سناریوی کشورهایی از جمله رژیم صهیونیستی و عربستان ارزیابی میکنند.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 21871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =