مرزها بسته شود، مساله «کودک‌کار »حل می‌شود

رییس سازمان بهزیستی کشور در خصوص شیوه اجرایی طرح جدید ساماندهی کودکان کار پیرو ابلاغ آیین نامه اجرایی حمایت از کودکان در معرض بزه توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش «آتیه‌آنلاین» وحید قبادی دانا در نشست خبری صبح امروز تصریح کرد: تا زمانی که باندهای ساماندهی بهره‌کشی از کودکان و باندهای بین المللی قاچاق کودکان فعال هستند و برخورد جدی قانونی با آنها صورت نگیرد وجود این آسیب اجتماعی ادامه دار خواهد بود.

رییس سازمان بهزیستی کشور در نشست خبری امروز خود، در پاسخ به پرسش خبرنگار آتیه‌آنلاین در خصوص شیوه اجرایی طرح جدید ساماندهی کودکان کار پیرو ابلاغ آیین نامه اجرایی حمایت از کودکان در معرض بزه گفت: تا زمانی که مرزهای کشور ما به گونه ای باشد که کودک افغانستانی ظرف مدت 24 ساعت از افغانستان بلافاصله در خیابان تهران به کار گمارده شود سازمان بهزیستی و هر دستگاه متولی دیگر چه کاری می‌توانند انجام دهند.

وی ادامه داد: از نظر ما جای کودک در خیابان نیست، طبق قوانین موجود اگر فردی از حضور کودک بخواهد سوء استفاده کند از مصادیق بزه و از زیرپاگذاشتن قانون است و مشمول مجازات اسلامی قرار خواهد گرفت، بنابراین هدف ما این است که کودک در خیابان مشغول کار نباشد .

قبادی دانا بر شناسایی و بررسی عوامل حضور کودک در خیابان تاکید کرد و افزود: سازمان بهزیستی طرحی را به صورت آزمایشی در شهر تهران در سال جاری انجام  داد و اطلاعات به دست آمده از این طرح به ما کمک می کند که درک صحیحی از کودک کار و خیابان در سطح کشور و شهرهای مختلف داشته باشیم.

وی اعلام کرد: طبق آمار دقیقی که ما در این طرح در شهر تهران داشتیم ۹۴۹ کودک کار شناسایی و ساماندهی شدند و ۱۷۰ نفر از این کودکان ایرنی و ۷۶۴ نفر از آنها از اتباع افغانستان و ۱۵ نفر از آنها پاکستانی بودند یعنی بیش از 80 درصد کودکان کار و خیابان اهل ایران نیستند و تابعیت ایرانی را ندارند.

قبادی دانا از ترخیص 799 نفر از کودکان کار در این طرح خبر داد و اضافه کرد: در این طرح زندان، محل نگهداری یا اردوگاه اجباری برای کودکان در نظر گرفته نشده است و به سرعت پس از شناسایی و مراجعه به خانواده آنها، صلاحیت خانواده در نگهداری کودک بررسی می شود و سعی می شود مشکلاتشان حتی الامکان برطرف شود و به خانواده هایشان برگردانده شوند گرچه بسیاری از آنها دارای مشکلات عدیده‌ای مثل اعتیاد، بیکاری و سایر آسیب ها را نیز هستند.

وی ادامه داد: در حاضر از 949 نفر کودک شناسایی شده ، تنها 78 نفر از آنها در مراکز بهزیستی مجهز و دوستدار کودک با امکانات رفاهی متناسب نگهداری می شوند.

قبادی دانا در تبیین تغییر رویکرد بهزیستی از کاهش آسیب در مساله کودکان کار به سمت تقویت حذف کامل آسیب، گفت: در این خصوص نظر بهزیستی این نیست که کودک در خیابان بماند و صرفا آسیب هایش کاسته شود  بلکه باید به نقطه ای برسیم که دیگر کودک کاری در خیابان نبینیم.

رییس سازمان بهزیستی کشورافزود: ریشه بسیاری از مسایل فقر است بنابراین در گام اول پس از شناسایی کودک، به عنوان محوری ترین موضوع «بررسی دقیق وضعیت خانواده کودکان کار در تهران» توسط سازمان بهزیستی کشور انجام می شود چرا که اعتقاد ما بر این است که کودکان کار قربانیان این پدید شوم اجتماعی هستند.

وی افزود: تلاش بهزیستی بر این است که خانواده‌های آنها توانمند شوند و نیازهای آنها در حد فقر مطلق برطرف شود به همین جهت بنیاد مستضعفان مبلغ سه میلیارد تومان تنها برای توانمندسازی خانواده‌های کودکان کار اعم از ایرانی و غیرایرانی در اختیار سازمان بهزیستی کشور قرار داده است  و سعی می شود که در سطوح پنجگانه ای که در طرح پیش بینی شده است مساله واکاوی شود و به جای پاک کردن صورت مساله و اجرای طرح های ضربتی جمع آوری کودکان که با برخورد پلیسی و انتظامی صرف همراه بود موضوع ساماندهی در دستور کار و اجرا قرار بگیرد.

وی در نقد اجرای طرح‌های ضربتی سال‌های گذشته گفت: ما در گذشته شاهد بودیم که این کودکان جمع آوری می شدند در مراکزی که ظرفیت مناسبی نداشتند و یا فضای دوستدار کودک نداشتند نگهداری می‌شدند و در نهایت بدون حل مساله، رهاسازی انجام می‌شد و امیدواریم که با اقدامات قانونی  پیش بینی شده در قانون حمایت از کودکان کار در معرض بزه و البته با همکاری تمام دستگاه های دارای ماموریت مصوب به گونه ای به این مساله پرداخته شود که دیگر شاهد کودک کار در خیابان نباشیم.

قبادی دانا در پایان با ابراز خرسندی از اجرای نسبتا مطلوب طرح پایلوت ساماندهی کودکان کار در تهران و 12 کلان شهر دیگر گفت: بررسی ها نشان می دهد سازمان بهزیستی کشور پس از اجرای این طرح کمتر از 5 درصد از کودکان کار را مجبور به به ساماندهی مجدد شده است و این نشان دهنده تدابیر خوب سازمان در ثبت بیومتریک مشخصات کودکان و همچنین همکاری و فعالیت قابل قبول و جهادی سمن ها و دستگاه‌های مرتبط در امر ساماندهی و توانمندسازی خانواده‌های کودکان کار است.

نشست خبری رییس سازمان بهزیستی کشور به مناسبت چهل و یکمین سالروز تأسیس سازمان بهزیستی کشور امروز در اسکای روم برگزار شد.

کد خبر: 21806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =