توافق ژاپن و چین برای ادامه همکاری

وزرای خارجه چین و ژاپن در توکیو با یکدیگر دیدار کردند.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ژاپن تودی، «موتگی توشیمیتسو»  وزیر خارجه ژاپن و «وانگ یی» همتای چینی او امروز (چهارشنبه) توافق کردند دو کشور برای حل و فصل مسائل گوناگون از جمله پاندمی ویروس کرونا از نزدیک با یکدیگر همکاری کنند.

این دو مقام رسمی امروز در توکیو به مدت یک ساعت و نیم با هم ملاقات کردند. وانگ برای یک دیدار دو روزه در ژاپن به سر می‌برد.

موتگی گفت روابط با ثبات میان دو کشور برای جوامع منطقه‌ای و جهانی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

وی گفت: «ژاپن و چین به عنوان قدرت‌های بزرگ مسئولیت پذیر باید به حل مسائل مهمی مانند همه‌گیری ویروس کرونا، تغییرات اقلیمی و تجارت و سرمایه‌گذاری که جامعه جهانی با آن‌ها روبرو است، کمک کنند.»

وزیر خارجه ژاپن همچنین در این دیدار موضع ژاپن در مورد جزایر سنکاکو را به وانگ یی توضیح داد و از او خواست تا در رابطه با آب‌های اطراف این جزایر به شیوه‌ای سازنده عمل کند.

ژاپن معتقد است که شناورهای چینی به طور مکرر به آب‌های سرزمینی مجاور این جزایر در استان اوکیناوا تجاوز کرده‌اند. ژاپن کنترل این جزایر را در اختیار دارد. دولت ژاپن می معتقد است که که این جزایر بخش جدایی‌ناپذیر از قلمروی این کشور است. چین و تایوان هم بر سر این جزایر ادعای مالکیت دارند.

موتگی همچنین اعلام کرد که دو طرف با از سرگیری سفرهای کاری و سفرهای دیگر بین این دو کشور از اواخر ماه نوامبر موافقت کردند.

 وزیر خارجه چین هم بار دیگر بر حاکمیت کشورش بر جزایر سنکاکو تاکید کرد و پرهیز از هر اقدامی که ممکن است باعث پیچیده شدن اوضاع در آب‌های اطراف این جزایر شود را ضروری دانست. وی گفت که چین در رابطه با این جزایر همچنان از حق حاکمیت خود دفاع خواهد کرد.

وانگ یی همچنین بر اهمیت ارتباط و گفت‌وگو برای رسیدگی فوری به هر مشکلی که ممکن است ایجاد شود، تاکید کرد.

وزیر خارجه چین گفت که دو کشور توافق کرده‌اند که تا پایان سال میلادی جاری یک خط تلفن مستقیم بین مقامات دفاعی خود برقرار کنند.

کد خبر: 2145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =