بی‌توجهی سینمایی‌ها به وضعیت قرمز

این روزها که دوباره تمام نقاط کشور به شدت درگیر شیوع ویروس کروناست، همچنان خبرهایی از تولید فیلم کوتاه، بلند، داستانی و مستند از سینمای ایران به گوش می‌رسد.

به گزارش آتیه آنلاین، اسفند ۹۸ که به دلیل بحران جهانی کرونا، کلیه فعالیت‌های فرهنگی و هنری به حالت تعلیق درآمد و فعالیت بسیاری از پروژه‌های سینمایی متوقف شد، یک کارگروه مدیریت بحران کرونا نیز در خانه سینما تشکیل شد که تعطیلی و رعایت پروتکل‌ها را در پروژه‌ها پیگیری می‌کرد اما بعد از مدتی با بروز یک‌سری اختلاف‌ها، دیگر از این کارگروه خبری نشد و پس از گذشت چندین ماه، از آنجا که مشخص شد به زودی ویروس کرونا از کشور نخواهد رفت، ساخت برخی فیلم‌ها و سریال‌ها از سر گرفته شد.

این روزها اما از آنجاکه موج پنجم  کرونا از دفعات پیش سهمگین‌تر است، روابط عمومی سازمان سینمایی پیرو اطلاعیه ۲۱ فروردین‌ماه مبنی بر نحوه فعالیت پروژه‌ها، بار دیگر تاکید کرد: در شهرهایی که از سوی ستاد ملی کرونا قرمز اعلام می‌شوند با توجه به ممنوعیت تجمع، تهیه‌کنندگان پروژه‌های سینمایی و نمایش خانگی ملزم به توقف فیلمبرداری و رعایت کامل شرایط تولید در وضعیت قرمز کرونایی هستند. با این حال هنوز برخی گروه‌های تولید فیلم و سریال دست از کار نکشیده‌اند و همچنان در این وضعیت خطرناک، بی‌توجه به سلامتی اعضای گروه، عوامل‌شان را به ادامه کار واداشته‌اند و  حتی برخی از گروه های فیلم و سریال خلوتی شهرها و خیابان‌ها را بهترین فرصت برای ضبط صحنه‌های خارجی می‌دانند. با این وجود این سؤال پیش می‌آید که چرا خانه سینما در مقام دفاع از حقوق اعضایش برنمی‌آید و تهیه‌کنندگان این پروژه‌ها را وادار به تعطیلی نمی‌کند؟

پویان کفیلی، رئیس انجمن دستیاران فیلمبردار خانه سینما، در این‌باره گفت: «سرمایه‌گذاران و تهیه‌کننده‌ها معتقدند توقف فیلمبرداری باعث ضرر و زیان آنها می‌شود و شاید من هم در آن موقعیت بودم موضعی مشابه داشتم ولی واقعیت این است که در پروژه‌های فیلمبرداری افراد ارتباط نزدیکی با هم دارند و متأسفانه پروتکل‌ها آنطور که باید رعایت نمی‌شوند و بدتر از آن اینکه هیچ نظارت بالادستی هم وجود ندارد. درصورتی که اگر تهیه‌کننده‌ها پیگیری نمی‌کنند باید در مرحله بعدی حتما از طریق وزارت ارشاد یا دستگاه‌های متولی دیگر نظارت صورت گیرد و به تعویق کار در این دوران خاص دستور داده شود. آیا باید منتظر فاجعه باشیم تا تصمیمی جدی گرفته شود؟»

اصرار به ادامه فیلمبرداری در این شرایط در حالی ست که شیوع ویروس کرونا و تعطیلی یک سال و نیم سینماها تعداد بسیار زیادی فیلم را پشت در اکران نگه داشته و صف اکران، به چنان درازایی رسیده  که تاریخ سینمای ایران هیچ‌گاه شاهدش نبوده است و  کسانی  که امسال فیلمی را جلوی دوربین برده‌اند در بهترین حالت  تا یک‌سال‌ونیم آینده هیچ‌شانسی برای نمایش عمومی ندارد. از طرفی بیش از هر چیز اصرار بر ادامه تولید سریال‌هایی که در چند وقت اخیر بخاطر کیفیت پایین به شدت مورد انتقاد بودند جای تامل دارد. برخی عوامل همین سریال‌ها اشاره می‌کنند که مسائل مالی و ضرری که هر روز تعطیلی در این شرایط به تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار وارد می‌کند مانع از این می‌شود که توقف کار برای حفظ سلامتی افراد در اولویت بماند. این در حالی است که سال گذشته هنرمندان زیادی را به دلیل ابتلا به کرونا از دست دادیم که در بین آن‌ها تعدادی در همین پروژه‌ها بیمار شده و از دنیا رفتند. حالا به نظر می رسد در این وضعیت، تنها برخورد جدی و قانونی با متخلفان و مشخص کردن جریمه می تواند در کشیدن ترمز گروه‌هایی که هیچ‌چیز جلودارشان نیست مؤثر باشد.

کد خبر: 21324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =