ترور در کاخ ریاست‌جمهوری

ترور رئیس جمهوری هائیتی که گفته می‌شود توسط افسران بازنشسته ارتش انجام شده می‌تواند شروع جدیدی برای ورود این کشور فقیر به بحران‌های عمیق باشد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، از سال ۲۰۱۰ که زلزله‌ای قدرتمند هائیتی را لرزاند، کمتر خبری از این کشور فقیر در اذعان عمومی به چشم می‌خورد. اما طی روزهای اخیر، خبری تکان‌دهنده در راس رسانه‌های جهان قرار گرفت، خبری که بیشتر به ماجرای فیلم‌های گانگستری آمریکایی شبیه بود.

کشتار در قلب هائیتی

خبری فوری، روز هفتم ژوئیه ناگهان بر روی رسانه‌های مطرح جهان پدیدار شد و بسیاری را در بهت فرو برد: «جوونیل مویس»، رئیس‌جمهوری هائیتی با شلیک مردان مسلحی که وارد محل سکونت او در پورتوپرنس، پایتخت این کشور، شده بودند کشته شد. رسانه‌ها گزارش دادند که طی این حمله همسر مویس نیز زخمی شد. این امر سبب شد که دولت هائیتی به مدت دو هفته وضعیت اضطراری و حکومت نظامی اعلام کند.

این حمله حدود ساعت یک بامداد روز چهارشنبه، هفتم ژوئیه، روی داد و به گفته «کلاود جوزف»، نخست‌وزیر موقت هائیتی، افراد مسلح ناشناس توانسته‌اند با ورود به محل اقامت رئیس‌جمهوری به جوونیل مویس و همسرش شلیک کنند. جوزف از مردم کشورش خواسته آرامش خود را حفظ کنند و وضعیت اضطراری اعلام کرد. جوونیل مویس از سال ۲۰۱۷ رئیس جمهور هائیتی شده بود که یکی از فقیرترین کشورهای جهان است، با این حال، او در چند سال اخیر با انتقاد شدید و اعتراضاتی که خواستار استعفای او بود روبرو شده بود. آدم‌ربایی و قتل البته در این کشور فقیر چندان امر عجیبی نیست. تاریخ معاصر هائیتی بارها شاهد کودتا، بی‌ثباتی سیاسی و خشونت مسلحانه گسترده بوده است و فساد و خشونت بارها در این کشور قربانی گرفته است.

کلود ژوزف گفت این کشور در پی قتل رئیس‌جمهوری در شوک فرو رفته است. مقام‌های دولتی گفته‌اند رئیس‌جمهوری هائیتی ۱۱ بار گلوله خورده است و در خانه خود بر اثر جراحات وارده جان داده است. دفتر رئیس‌جمهوری و اتاق خواب او غارت شده و او را غلطیده به خون در خانه‌اش پیدا کردند. «مارتین مویز»، همسر رئیس‌جمهوری هائیتی به بیمارستانی در فلوریدای آمریکا منتقل شده و گفته می‌شود حال او وخیم است. همچنین سه فرزند رییس جمهوری این کشور به گفته‌ مقام‌های محلی به مکانی امن منتقل شده‌اند.

گزارش‌های اولیه حاکی از آن بود که شماری از عاملان این ترور به زبان اسپانیایی و انگلیسی حرف می‌زدند و دولت هائیتی تلاش برای یافتن قاتلان را بلافاصله آغاز کرد. ۱۷ مظنون تاکنون در ارتباط با حادثه ترور رئیس‌جمهور هائیتی بازداشت شده‌اند و مقام‌های هائیتی می‌گویند گمان برده می‌شود دو تن از این مظنونان دارای شهروندی دوگانه آمریکا - هائیتی بوده و دولت کلمبیا نیز اعلام داشته دست کم شش تن از این مظنونان اعضای سابق ارتش این کشور هستند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، «لئون چارلز»، رئیس پلیس ملی هائیتی، اظهار کرد که ۱۵ تن از بازداشتی‌ها اهل کلمبیا بوده‌اند. این رئیس پلیس تصریح کرد که هشت مظنون دیگر نیز تحت تعقیب هستند و سه تن دیگر توسط پلیس کشته شده‌اند. چارلز پیش‌تر از کشته شدن هفت تن سخن به میان آورده بود. این رئیس پلیس ادامه داد: «ما قرار است آن‌ها را به دست عدالت بسپاریم.» این در حالی است که در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار شده در ارتباط با تحولات بعد از ترور رئیس‌جمهور هائیتی، ۱۷ مظنون دستبند به دست روی زمین نشسته بودند.

دولت کلمبیا اعلام کرد که از آن درباره شش تن از مظنونان مربوط به ترور رئیس جمهور هائیتی از جمله دو نفر از مظنونان کشته شده سوال شده و مشخص کرده که آن‌ها اعضای بازنشسته ارتش این کشور بوده‌اند اما هویت آن‌ها را منتشر نکرد. به گفته رئیس پلیس ملی کلمبیا، «ایوان دوکو»، رئیس‌جمهوری این کشور به فرماندهی عالی ارتش و پلیس کلمبیا دستور به همکاری کردن با تحقیقات درباره ترور رئیس‌جمهوری هائیتی را داده است.

واکنش‌های جهانی

بسیاری از کشورهای جهان به این واقعه واکنش نشان دادند. شورای امنیت سازمان ملل روز پنج‌شنبه درباره اوضاع هایئتی پس از ترور رئیس‌جمهور این کشور نشست فوق‌العاده برگزار کرد. به گزارش اسپوتنیک، آمریکا و مکزیک خواستار تشکیل فوری نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بحث در مورد وضعیت این کشور حوزه کارائیب شدند. دیپلمات‌های آمریکایی و مکزیکی در یک درخواست مشترک از رئیس شورای امنیت سازمان ملل گفتند: «با توجه به وضعیت موجود در هائیتی‌، مکزیک و ایالات متحده از ریاست جمهوری می‌خواهند که پنجشنبه رایزنی در مورد هائیتی را ترتیب دهد.

«آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل، «اقدام نفرت انگیز» قتل رهبر هائیتی را به شدت محکوم کرد و از هائیتی‌ها خواست که آرامش خود را حفظ کرده و نظم قانون اساسی را حفظ کنند. «استفان دوجاریک»، سخنگوی سازمان ملل گفت که مأموریت سازمان ملل در هائیتی همچنان ادامه دارد و اوضاع در منطقه «نسبتاً متشنج اما آرام است.» به این نیروها، متشکل از هزار و ۲۰۰ پرسنل‌، توصیه شده است که در یک مکان امن بمانند.

«بوچیت ادموند»، سفیر هائیتی در ایالات متحده  گفت: «هائیتی انتظار دارد که شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشست خود به جنبه‌های امنیتی و بی‌ثباتی اوضاع کشور پس از ترور رئیس‌جمهور جووینل مویز بپردازد.» ادموند گفت: «هنگامی که نوبت به سازمان ملل می‌رسد، امیدوارم که آن‌ها جنبه امنیتی را مورد بررسی قرار دهند و ارزیابی کنند و ببینند آیا نیازی به بررسی مجدد بازگشت به فصل ۷ وجود دارد یا خیر» وی گفت که منظورش بازگشت مأموریت سازمان ملل به کشور نیست اما امیدوار است که شورا نوسانات وضعیت فعلی را در نظر بگیرد.

«آنتونی بلینکن»، وزیر ‌خارجه آمریکا نیز در تماس تلفنی با ‌نخست‌وزیر موقت هائیتی ‌بار دیگر تأکید کرد که ایالات متحده متعهد شده است تا پس از ترور رئیس‌جمهور جووینل مویز، به حمایت از صلح و امنیت در هائیتی کمک کند. از سوی دیگر، «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «وزیر ‌خارجه ‌با کلود جوزف‌، نخست‌وزیر موقت هائیتی گفت‌وگو کرد. بلینکن به خانواده رئیس‌جمهور و مردم هائیتی تسلیت گفت و بر تعهد مستمر ایالات متحده برای همکاری با دولت هائیتی در حمایت از مردم این کشور و حاکمیت دموکراتیک ، صلح و امنیت تاکید کرد.»

شورای امنیت سازمان ملل هم قتل رییس جمهوری هائیتی را محکوم کرده و از تمام طرف‌های درگیری خواسته است آرامش را حفظ کنند. «پاپ فرانسیس»، رهبر کاتولیک‌های جهان نیز این قتل را محکوم کرد.

به هر ترتیب به نظر می‌رسد که ترور اخیر، برگی دیگر از تنش‌ها و مکافات هائیتی فقیر است که انگار قرار نیست به این زودی‌ها رنگ آرامش ببیند و همچنان باید منتظر تحولات بیشتری در پی این اقدام خونین بود.

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 21323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =