۱۲ میلیون هکتار تحت تاثیر تخریب سرزمین

وزیر جهاد کشاورزی گفت: بر اساس آمارها در دنیا سالانه ۱۲ میلیون هکتار، تحت تاثیر تخریب سرزمین قرار دارد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، کاظم خاوازی در مراسم گرامیداشت روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی در ابتدای سخنان خود یاد خبرنگاران در گذشته در حادثه اخیر را گرامی داشت. بیابان‌زایی بسیار مهم است، زیرا روز به روز ظرف تولید غذا در حال کاهش است.

وی افزود: متاسفانه عددی که برای بیابان در کشور داریم، بر اساس اعلام رسمی سازمان جنگل‌ها ۳۲ میلون هکتار است. برای اینکه مفهوم این عدد قابل درک باشد، می‌توان گفت که این رقم بیش از دو برابر ظرفی است که برای تولید غذا در کشور در اختیار داریم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: این ۳۲ میلیون هکتار در حالی است که اگر بر روی شاخص‌ها و خط کشهای مربوط به اندازه‌گیری بیابان بیشتر بحث شود، شاید این سطح بسیار بزرگتر شود.

وی گفت: برخورد با ما سرزمین و نگاهمان به سرزمین باید با نگاه بیابانی شدن باشد و حتی نقاطی را که سبز می‌بینیم، باید تصور کنیم که در معرض بیابانی شدن است و باید جلوگیری کنیم از اینکه این نقطه به بیابان تبدیل شود.

وزیر جهادکشاورزی اظهار کرد: پدیده بیابان‌زایی بسیار هوشمند و خاموش است. بخش قابل ملاحظه‌ای از اکوسیستم ما را اکوسیستم بیابانی گرفته است. یکی از مشکلات اساسی که داریم، این است که انسان خود را درون این اکوسیستم در نظر نمی‌گیرد و فرآیند بیابان‌زایی را کلا جدا از خود می‌بیند.

وی افزود: بخش زیادی از سرعت فراگیری بیابان در ایران مربوط به این نگاه است که یک جزء از اجزای قوی اکوسیستم است و خود را خارج از این فرآیند تصور می‌کند.

خاوازی گفت: برنامه‌ خاصی برای این پدیده که پدیده بسیار هوشمندی است، باید داشته باشیم. بیابان‌زایی ساختاری شبیه ویروس دارد و مثل ویروس کرونا عمل می‌کند. ویروس‌هایی که سال‌های سال در چرخه بیماری می‌مانند.

وی تاکید کرد:بیابان‌زایی یک پدیده بسیار خاموش است مثل مونواکسید کربنی که یک خانواده را درگیر می‌کند. بیابان‌زایی یک چنین پدیده‌ای است. برای این پدیده باید یک بسته هوشمند داشته باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: برای مقابله با بیابان‌زایی باید یک بسته مداوم و پیوسته داشته باشیم. بیابان‌زایی چیزی نیست که با تغییر دولت و سمت‌ها بخواهیم آن را پیوند بدهیم. باید برای آن یک برنامه جامع و کامل داشته باشیم.

وی بر بحث پیشگیری بر مقوله بیابان‌زایی تاکید کرد و افزود: یک بخشی از این پدیده قهری است و به دلیل قرار گرفتن کشور در منطقه خشک و نیمه خشک است.

خاوازی بر استفاده از دانش بومی و دانش روز در مقوله مقابله با بیابان‌زایی تاکید کرد و نقش سازمان‌های بین‌المللی برای به اشتراک گذاشتن تجربیات جهانی در این حوزه را ارزشمند توصیف کرد.

وی یادآور شد: وقتی از وسعت بیش از ۸۰ میلیونی مراتع صحبت می‌کنیم شک نکنید که این عرصه‌ها در اثر چرای مفرط به سرعت به سمت بیابانی شدن می‌رود.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین درباره تبدیل اراضی زراعی به بیابان گفت: در ابتدای این دولت سطح کشاورزی حفاظتی ۲۰۰ هزار هکتار بود و اکنون به دو میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار رسیده است.

وی افزود: کشاورزی حفاظتی رطوبت خاک را حفظ کرده و از فرسایش آبی و بادی جلوگیری می‌کند. نیاز داریم در این حوزه بسته جامع و کامل داشته باشیم.

خاوازی گفت: پژوهش بخش کوچکی از اقدامات پیشگیری است و باید در همه بخش‌ها گسترده شود. بحث رصد، پایش، اجرا و اقدام باید در دستور کار ما باشد.

وی با تاکید بر مباحث مرتبط با مشارکت مردمی نقش سازمان جنگل‌ها در استفاده از خیرین برای مقوله مقابله با توسعه بیابان را بسیاری مهم توصیف کرد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: بر اساس آمارهایی که اعلام می‌شود؛ ۱۲ میلیون هکتار در سال در جهان تحت تاثیر تخریب سرزمین است. چون در تعریف تخریب سرزمین اعداد کمی وجود ندارد و فقط کاهش توان بیولوژیکی مد نظر است، ممکن است این عدد قابل اتکا نباشد اما اگر این عدد درست باشد، به مفهوم حذف کشوری شبیه کشور ما از فرآیند تولید غذا است.

وی افزود: حتی اگر ۱۰ درصد این عدد در دنیا صحیح باشد، عمق فاجعه بسیار زیاد است. این مسئله برای امنیت غذایی بسیار اهمیت دارد.

کد خبر: 20713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =