امارات، کانون توزیع بحران

افتتاح سفارت رژیم صهیونیستی در ابوظبی و بازگشایی کنسولگری این رژیم در دبی اگرچه اهمیت زیادی برای تل‌آویو دارد اما در حقیقت امارات حالا به کانون توزیع بحران در منطقه تبدیل شده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه سفارت این رژیم در ابوظبی را افتتاح کرد. خبری که تنها با گذشت دقایقی از انتشار آن به تیتر یک رسانه‌های بین‌المللی تبدیل شد. در ظاهر رژیم صهیونیستی موفق شد پس از قریب به هفت دهه تخاصم با از سرگیری روابط و آغاز فصل جدیدی از مناسبات، فضای دیپلماتیک خود را در کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس این سفارت را افتتاح کند. اقدامی که به اعتقاد برخی از تحلیلگران مسائل خاورمیانه حامل پیام و معانی گوناگونی در خود است. ‌

پرده‌برداری از نمایندگی اسرائیل

در همین راستا شبکه خبری روسیاالیوم با انتشار گزارشی در این رابطه اعلام کرد که یائیر لاپید، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه سفارت این رژیم در ابوظبی را افتتاح کرد. وزارت خارجه رژیم صهیونیستی نیز در بیانیه‌ای از انجام مراسم میزوزا (میزوزا نماد مذهبی یهودیان که در ورودی اماکن قرار داده می‌شود) در سفارت این رژیم در ابوظبی با مدیریت لاپید و نورا الکعبی، وزیر فرهنگ و جوانان امارات خبر داد.

از طرفی شبکه خبری آی ۲۴ اسرائیل با اشاره به این رخداد دیپلماتیک و اظهارات وزیرخارجه این رژیم مدعی شد: «لاپید با بیان اینکه افتتاح سفارت اسرائیل در ابوظبی یک لحظه تاریخی است اعلام کرد که ما امروز اینجا هستیم چون صلح و همکاری در مقابل جنگ‌ها و خصومت را انتخاب کردیم. اسرائیل به صلح با تمامی همسایگان خود اهمیت می‌دهد، این یک لحظه تاریخی بوده و یادآور این نکته است که مردم تاریخ را می‌سازند، مردم تاریخ را می‌فهمند و آماده تغییر آن هستند، مردمی که آینده را به گذشته ترجیح می‌دهند؛ در واقع توافقنامه‌ها را رهبران امضا می‌کنند اما صلح را مردم می‌سازند».

بر اساس گزارش آی ۲۴ وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در ادامه اظهارات خود اذعان داشت: «کاری که ما امروز اینجا انجام می‌دهیم آخر راه نیست، آغاز از اینجا است و از این مکان راه را آغاز می‌کنیم».

لازم به ذکر است لاپید پیشتر به محض ورودش به امارات مدعی شده بود که تل‌آویو و ابوظبی با هم تاریخ را می‌سازند و افتخار می‌کنم که در اولین سفر رسمی به امارات، نماینده اسرائیل هستم. این در حالی است که وزیر خارجه رژیم صهیونیستی با انتشار عکسی از خود سوار بر هواپیما در توئیت رسمی خود این سفر را تاریخی خوانده بود.

اما این رخداد سیاسی در امارات تنها به افتتاح اماکن دیپلماتیک اسرائیل محدود نشد و این در حالی است که در ادامه این مراسم، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی و همتای اماراتی وی، توافق‌نامه همکاری اقتصادی و تجاری دوجانبه امضا کردند.

در این رابطه روزنامه خلیج تایمز امارات در گزارشی تفصیلی با اشاره به افتتاح سفارت و نشست وزرای خارجه تل‌آویو و ابوظبی مدعی شد، این توافق در جریان یک مراسم رسمی در وزارت امور خارجه امارات و در پایان دیدار دو جانبه بین یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل با عبدالله بن زاید آل نهیان ، همتای اماراتی وی انجام شد. بر اساس این توافق نامه، دو دولت متعهد به توسعه روابط اقتصادی، جریان آزاد کالا و خدمات، همکاری در نمایشگاه‌های تجاری، تبادل کارشناسان و دانش، تبادل ماموریت‌ها، همکاری‌های نظارتی، تشویق همکاری با بخش خصوصی، تشویق تحقیق و توسعه، فن‌آوری‌های کشاورزی و سایر موارد شدند.

در این توافق‌نامه بر ایجاد کمیته مشترک اقتصادی به رهبری وزارتخانه‌های اقتصاد دو طرف جهت بررسی راه‌های افزایش تجارت و رفع موانع تاکید شده است.

اما افتتاح رسمی سفارت در ابوظبی واکنش‌های مختلفی را نیز در سطوح سیاسی و بین المللی به دنبال داشت که در این میان میتوان به حماس به عنوان مقاومت فلسطین و تشکیلاتی که در حال حاضر علاوه بر مدیریت تشکیلات خودگردان به عنوان یکی از مهمترین پدیده‌های مدعی در نبرد علیه صهیونیست‌ها مطرح است، اشاره کرد.

انتقاد از توافق ابراهیم

در همین راستا جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اعلام کرد، افتتاح سفارت رژیم صهیونیستی در ابوظبی، بیانگر پافشاری دولت امارات به ارتکاب اشتباه عادی‌سازی روابط با این رژیم است.

این در حالی است که روزنامه دیلی استار با انتشار گزارشی در خصوص واکنش تند حماس نوشت: «حازم قاسم، سخنگوی جنبش حماس با صدور بیانیه‌ای خاطرنشان کرده که افتتاح سفارت رژیم صهیونیستی در ابوظبی، منعکس کننده پافشاری دولت امارات بر اشتباهی است که با امضای توافق عادی‌سازی روابط با اسرائیل مرتکب آن شده است».

وی در ادامه افزود: «همزمان بودن افتتاح سفارت رژیم صهیونیستی در ابوظبی با عملیات تخریب در محله «سلوان» واقع در شهر قدس اشغالی بر این مسأله تأکید دارد که ما بی‌وقفه نسبت به آن هشدار داده و اعلام کردیم که توافق‌های عادی سازی روابط، رژیم اشغالگر را به تشدید حملاتش علیه ملت فلسطین و مقدسات آنها ترغیب می‌کند».

اما یک روز پس از افتتاح سفارت در ابوظبی منابع خبری از افتتاح کنسولگری رژیم صهیونیستی در دبی خبر دادند. به نوشته روزنامه القدس العربی، یائیر لاپید، وزیر خارجه دولت رژیم صهیونیستی یک روز پس از افتتاح سفارت این رژیم در امارات، کنسولگری تل‌آویو در دبی را نیز افتتاح کرد. لاپید در مراسم افتتاحیه کنسولگری اعلام کرد که ما سفارت را در ابوظبی افتتاح کردیم و امروز هم کنسولگری را در دبی افتتاح می‌کنیم. ما تاریخ سازی را آغاز کرده‌ایم و به دنبال آن هستیم که با این اقدامات بتوانیم به دهه‌ها تقابل و دشمنی پایان دهیم».

این در حالیست که بسیاری از کارشناسان معتقدند افتتاح سفارت رژیم صهیونیستی در ابوظبی و همچنین بازگشایی کنسولگری خود در دبی به نوعی مخابره کننده این پیام است که امارات در حال تبدیل شدن به یکی از بزرگترین پایگاه‌های خلق و توزیع بحران تبدیل شده است؛ چراکه بر اساس شواهد و قرائن موجود، نه تنها موساد از این کشور در حال ضربه زدن به همسایگاه امارات است، بلکه احتمالاً ما شاهد حضور نظامی اسرائیل در امارات خواهیم بود و این به معنای ان است که اوضاع و احوال امنیتی منطقه میتواند رو به وخامت برود.

در آخر باید خاطرنشان کرد که افتتاح سفارت و اماکن دیپلماتیک مربوط به اسرائیل در حاشیه خلیج فارس نه تنها نمیتواند نوید روابط مثبت و افزایش مناسبات در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی برای ساکنان این منطقه باشد بلکه به اعتقاد عبدالباری عطوان روزنامه‌نگار لبنانی، اعراب حاشیه خلیج فارس با دستان خود تروریسم و گرد مرگ را به خانه خود آوردند. اقدامی که مطمئنا طبعات جبران ناپذیری از جمله اسقاط حیات شهروندان این کشورها از محصولات آن به شمار میرود.  

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 20533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =