رونق به سالن‌های سینما برمی‌گردد؟

روز گذشته اعلام شد بعد از مدت‌ها رکود در اکران فیلم، بالاخره فیلم سینمایی «دینامیت» از چهارشنبه اکران می‌شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین، این روزها به دنبال تسریع در روند واکسیناسیون، سینماهای جهان کم کم در مسیر بازگشت به پیش  از کرونا قرار دارند. آمریکا اگر چه هنوز نتوانسته از گیشه سینماهای چین پیشی بگیرد اما آمارها نشان می‌دهد که در آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی دوباره تماشاگران با سینما آشتی کردند و فیلم نهم از مجموعه «سریع و خشمگین» توانسته با افتتاحیه ۷۰ میلیون دلاری، رکورد فروش آخر هفته در دوران پاندمی را به نام خود به ثبت رساند.

در ایران اما سینما همچنان دوران دشواری را طی می‌کند و کمتر کسی  در سالن‌های سینما  حضور دارد که چشم به پرده دوخته باشد. در چنین شرایطی برخی اکران فیلم‌های کمدی را راه‌حل منطقی‌ برای جذب مخاطب سینما عنوان کردند و در یک ماه اخیر رایزنی با تهیه‌کنندگانی که فیلم‌های کمدی‌شان را برای روزهای بهتری آماده اکران کرده‌ بودند، آغاز شد. ارشاد نیز قبول کرد دو فیلم کمدی را با رقمی ۲.۵ میلیارد تومانی گارانتی کند. اگر چه در ابتدا پخش کنندگان و  سازندگان فیلم‌ها با شرایط سازمان سینمایی برای اکران فیلم‌هایشان موافقت نکردند اما  پس از رایزنی‌های بسیار، از آغاز هفته خبرها حکایت از آن داشت که سازندگان دینامیت پشنهاد سازمان سینمایی را پذیرفتهاند تا اینکه روز گذشته سخنگوی شورای صنفی نمایش از اکران قطعی فیلم کمدی «دینامیت» از روز چهارشنبه خبر داد. او همچنین اعلام کرد از روز چهارشنبه یکی از دو فیلم «روز صفر» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سعید ملکان و «درخت گردو» به کارگردانی محمدحسین مهدویان و تهیه‌کنندگی سیدمصطفی احمدی به نمایش در می‌آید.

این در حالی ست که در یک سال و نیم گذشته  که امکان دسترسی به سینما و تئاتر و تفریحاتی از این دست فراهم نبود، شبکه‌های اینترنتی پخش فیلم جایگزین سالن‌های سینما در نمایش آثار سینمایی در ایران شدند و این روزها با وجود تولید انبوه سریال‌های شبکه نمایش خانگی رونق بیشتری گرفته و توجه بسیاری از مردم به این استارت‌آپ‌ها  معطوف شده است.

دو سامانه‌ اینترنتی معتبر به ترتیب با در دست داشتن ۵۰ و ۴۵ درصد بازار شبکه نمایش خانگی، عمده سهم بازار VOD  در ایران را در اختیار دارند و در حال حاضر با توزیع  سریال‌ها و تاک‌شو مخاطبان‌شان را روز به روز بیشتر می‌کنند و پیش بینی می‌شود این شبکه به‌ زودی از نظر شمار کلی بینندگان برنامه‌هایش علاوه بر صدا و سیما به طور چشمگیری بر سینما هم غلبه کند.

از طرفی برای  بسیاری از عوامل سینما حضور در چنین پروژه‌هایی توجیه اقتصادی بهتری دارد و حالا با تعداد زیادی سینماگر طرفیم که به‌خاطر شرایط ویژه کرونا و اکران پرریسک، سراغ راه‌های جدیدی برای ادامه فعالیت رفتند که این روزها نانش حسابی در روغن است. حالا این سوال مطرح است که در چنین شرایطی می توان امیدوار بود که تولیدات سینمای ایران دوباره بتواند تماشاگرانش را راضی کند و آن‌ها را به سینما بکشاند یا اینکه اغلب پیش‌بینی‌ها درباره آینده این صنعت در ایران که خوش‌بینانه نیست به واقعیت می پیوندد و کم کم شاهد مرگ سینما در ایران خواهیم بود؟

کد خبر: 20223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =