نرخ تورم باید منفی شود

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: در شرایطی که شاهد کاهش نرخ ارز هستیم و این وضعیت ادامه دارد، بانک مرکزی باید به استمرار آن کمک کرده و شرایط را برای منفی شدن نرخ تورم فراهم کند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نرخ دلار تا حدود 33 هزار تومان و هر عدد سکه تمام بهار آزادی تا بیش از 16 میلیون تومان افزایش یافته بود و این وضعیت بر بازار کالاهای مختلف و معیشت مردم اثرگذاشته بود اما طی هفته‌های اخیر روند نرخ ارز و دیگر قیمت‌ها کاهشی بوده است و مردم منتظر کاهش قیمت‌ها در پی آن هستند.

آلبرت بغزیان –استاد اقتصاد دانشگاه تهران- در این باره در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، اظهار کرد: با توجه به رویکرد نادرستی که دونالد ترامپ  در پیش گرفته و حتی در واپسین روزهای حضورش در کاخ سفید به دنبال افزایش فشار تحریم‌ها علیه مردم ایران است، رفتن او اثر مثبتی بر شرایط حاکم بر اقتصاد ایران خواهد گذاشت و این اثر به مراتب از آمدن رییس‌جمهور جدید بیشتر است به شرط آنکه ایران بتواند از این وضعیت جدید به وجود آمده به درستی بهره‌برداری کند.

وی افزود: مقامات ایرانی باید بر اروپایی‌ها فشار بیاورند تا دولت جدید آمریکا را مجاب کنند به برجام که خود آن را امضاء کرده‌اند برگردند و بازگشت به برجام به معنی کاهش فشارهای ظالمانه علیه مردم ایران است.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: در شرایطی که طی هفته‌های اخیر نرخ ارز روند کاهشی داشت و به عنوان مثال قیمت دلار تا کمتر از 22 هزار تومان هم کاهش پیدا کرد مسئولان دستگاه‌های متولی مانند بانک مرکزی باید با اراده و برنامه‌ریزی درست زمینه را برای کمتر شدن نرخ تورم فراهم کنند چرا که با متوقف شدن نرخ تورم مشکل خاصی حل  نمی شود.

بغزیان گفت: از آنجا که مردم با قیمت‌ها کنونی هم توان و قدرت خرید نیازمندی‌های خود را ندارند دولت و بانک مرکزی باید به سمت و سویی حرکت کنند تا نرخ تورم در راستای کاهش نرخ ارز و ادامه آن، منفی شود و با کمتر شدن قیمت‌ها مردم شرایط بهتری را نسبت به گذشته تجربه کنند. نه اینکه با آزادسازی قیمت کالاهای مختلف و واگذاری تعیین نرخ آن‌ها به بخش خصوصی، زمینه را برای افزایش قیمت آن‌ها فراهم کنیم.

کد خبر: 2013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =