سهم اقتصادی نامتناسب بنگاه‌های خرد و متوسط در ایران

عضو هیات‌مدیره انجمن مدیران صنایع و کنفدراسیون صنعت ایران گفت: در ایران ۹۲ درصد صنایع کشور را بنگاه‌های خرد و متوسط تشکیل می‌دهند اما سهم اقتصادی آن‌ها از این عدد کوچک‌تر بوده و زیر ۸۰ درصد است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، بنگاه‌های خرد و متوسط در اقتصاد بسیاری از کشورها نقش مهمی ایفا می‌کند. بنگاه‌های خرد و متوسط در ایران به بنگاه‌هایی گفته می‌شود که زیر ۱۰۰ نفر نیروی کار دارند. این تعریف در کشورهای مختلف متفاوت است. به نظر می‌رسد ایران هم با سیاستگذاری‌های مختلف به دنبال ایجاد سهم بیشتر برای صنایع خرد و متوسط در اقتصاد کشور بوده است. اما تا کنون چقدر در این امر موفق بوده‌ایم؟ نصراله محمدحسین فلاح، عضو هیات‌مدیره انجمن مدیران صنایع و کنفدراسیون صنعت ایران در گفت‌وگو با  آتیه‌آنلاین اظهار کرد: صنایع خرد در کشورهای زیادی زیرساخت اقتصادی این کشورها را ساخته‌اند. در ایران ۹۲ درصد صنایع کشور را بنگاه‌های خرد و متوسط تشکیل می‌دهند اما سهم اقتصادی آن‌ها از این عدد کوچک‌تر بوده و زیر ۸۰ درصد است.

به گفته وی، در ایران مقررات کشور بسیار متنوع و تغییرپذیر بوده و از صنایع خرد حمایت واقعی نمی‌شود. در کشورهایی که صنایع خرد و متوسط سهم پررنگی در اقتصاد دارند، قوانین و مقررات از پایداری و ثبات برخوردارند. در کشوری مانند سوئیس بخش عمده تولید توسط صنایع خرد و کوچک انجام می‌شود. فعالیت این صنایع در اقتصاد کشوری مانند سوئیس تاثیرگذار بوده است.

عضو هیات‌مدیره انجمن مدیران صنایع و کنفدراسیون صنعت ایران  تاکید کرد: هیچ شرکت خردی در اروپا یا هیچ جای دنیا وجود ندارد که رقم فروش آن بتواند با شرکت‌های بزرگ رقابت کند و نقش برجسته‌ای در اقتصاد داشته باشد اما این شرکت‌ها به دلیل ویژگی‌هایی مثل ایجاد بهره‌وری، سرعت رشد و ... می‌توانند در اقتصاد نقش ایفا کنند.

فلاح عنوان کرد: شرایط صنایع خرد و متوسط از کشوری به کشور دیگر تغییر می‌کند. لغت خرد، متوسط و بزرگ بر اساس میزان اشتغال و نیروی انسانی برای صنایع به‌کار می‌رود، چون اعدادش در کشورهای مختلف متفاوت است و تعریف واحدی ندارد، نمی‌توان به‌طورقطع گفت کدام اقتصادها با صنایع خرد و متوسط رشد داشته‌اند. به‌عنوان مثال، برخی مرز شرکت‌های کوچک و بزرگ را ۱۰۰ نیروی انسانی می‌گیرند، درحالی‌که بعضی ۱۵۰ نفر لحاظ می‌کنند. این تفاوت آماری، مقایسه را ناکارآمد می‌کند.

وی گفت: در شرکت‌های کوچک و متوسط نقش نیروی انسانی بسیار پررنگ است و حذف یک نیرو به راحتی امکان‌پذیر نیست. بنابراین وقتی قانونی وضع می‌شود که مرخصی زایمان از ۶ ماه به ۹ ماه افزایش یابد، شرکت‌های کوچک و متوسط اقدام به جذب نیروی خانم نمی‌کنند و چنین قوانینی می‌تواند برای این شرکت‌ها مشکل ساز باشد.

کد خبر: 20084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =