قوت قلب به کابل

سفر رئیس جمهوری و رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان به آمریکا اگرچه در ظاهر مردم این کشور را امیدوار کرد، اما واقعیت تا حد زیادی برخلاف این امیدها جلو می‌رود.

به گزارش آتیه‌آنلاین، هرچه به زمان خروج نهایی نیروهای خارجی از افغانستان نزدیک‌تر می‌شویم، سطح تحولات در این کشور و تلاش‌های دیپلماتیک برای بهبود اوضاع و تضمین امنیت نیز افزایش می‌یابد. با این همه، به نظر می‌رسد که به‌رغم بسیاری وعده‌ها، نگرانی در زمینه وضعیت افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی رو به افزایش است.

دیدار رهبران آمریکا و افغانستان

ضرب‌الاجل خروج نیروهای خارجی در افغانستان در حال نزدیک‌تر شدن است و در این میان بسیاری از کشورها، تمامی نیروهای خود را از این کشور خارج کرده‌اند. به طور مثال، روز گذشته (شنبه) رسانه‌ها گزارش دادند که نروژ آخرین گروه از نظامیان خود را از افغانستان خارج کرد. بدین ترتیب، حضور نظامی نروژ در افغانستان به پایان رسید. از سال ۲۰۰۱، تاکنون ۹ هزار و ۲۰۰ سرباز نروژی در افغانستان حضور پیدا کردند. فرمانده نیروی ویژه نروژ مستقر در افغانستان گفت: «برای بازگشت به خانه لحظه‌شماری می‌کنیم.»

این در حالی است که پیشروی‌های طالبان طی روزهای اخیر در مناطق مختلف افغانستان و تصرف گذرگاه مرزی با تاجیکستان به نگرانی‌ها درباره آینده این کشور دامن زده است. در راستای این تحولات، طی روزهای اخیر «اشرف غنی»، رئیس‌جمهوری افغانستان همراه با «عبدالله عبدالله»، رئیس شورای مصالحه ملی این کشور به واشنگتن سفر کردند. غنی و عبدالله طی این سفر با «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری آمریکا و شماری از مقام‌های عالی‌رتبه سیاسی و نظامی این کشور از جمله «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان این کشور دیدار و گفت‌وگو کردند.

رئیس‌جمهوری افغانستان به خبرنگاران گفت که در دیدارش با بایدن از وی نخواسته تا خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را به تاخیر بیندازد، اما هشدار داد که این اقدام می‌تواند پیامدهایی را برای هر دو طرف داشته باشد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، اشرف غنی گفت: «تصمیم جو بایدن برای انتقال و خروج نیروهای این کشور از افغانستان نتایجی را برای مردم افغانستان و آمریکا در منطقه دارد.» وی همچنین گفت که گفت‌وگوها با آمریکا بسیار سازنده بود و کشورهای منطقه باید به دولت کابل و نه سایر نیروها برای ماندن در قدرت تضمین بدهند. در این میان اظهارات رئیس‌جمهوری افغانستان در جریان افزایش درگیری‌ها و خشونت‌ها از سوی طالبان در این کشور مطرح شده است و کابل مدت‌هاست که پاکستان را به پناه دادن و حمایت از طالبان متهم کرده است.

اشرف غنی همچنین اعلام کرد که نیروهای امنیتی افغانستان تعدادی از مناطقی را که به دست طالبان در جنوب و شمال این کشور افتاده بود، به دست گرفته است. وی همچنین از طالبان خواست تا برای آتش بس اقدام کرده و به روند سیاسی برگردد و ادامه داد: دولت کابل به مدیریت پیامدهایی نیاز دارد که پس از خروج نیروهای آمریکایی اتفاق می‌افتد و مردم افغانستان باید با چالش‌ها مقابله کنند. هیات دولت افغانستان با یک گروه دو حزبی از قانونگذاران کنگره دیدار داشت و یک نظر متحد درباره حمایت از افغانستان مطرح شد.

از سوی دیگر، بایدن صراحتا گفت که آمریکا به حمایت امنیتی و کمک‌های بشردوستانه به افغانستان ادامه می‌دهد. رئیس‌جمهوری آمریکا طی دیدار با همتای افغان خود در اظهاراتش گفت که آمریکا، افغانستان را فراموش نمی‌کند و کنار نمی‌گذارد اما مردم این کشور باید برای آینده خودشان تصمیم بگیرند.

تلاش برای آرام کردن اوضاع

این در حالی است که رویکرد دیگر مقام‌های عالی‌رتبه افغانستان نیز تفاوت چندانی با مواضع اشرف غنی ندارد، اما در عین حال ضرورت تلاش برای کاهش تنش‌ها نیز مورد تاکید قرار می‌گیرد. عبدالله عبدالله طی سفرش به واشنگتن گفت به رغم تشدید حملات طالبان، مذاکرات با این شبه‌نظامیان بر سر دستیابی به یک راه حل سیاسی برای چند دهه جنگ در این کشور نباید ترک شود، مگر آنکه خود این شبه‌نظامیان از آن خارج شوند. به گزارش‌ خبرگزاری رویترز، رئیس شورای عالی آشتی ملی افغانستان در مصاحبه‌ای به رویترز گفت: «من فکر می‌کنم ما نباید تا زمانی که طالبان آن را کاملاً نبندد، ببندیم. ما نمی‌توانیم به رغم کمبود پیشرفت یا آنچه در عرصه میدانی رخ می‌دهد به مذاکرات نه بگوییم.»

عبدالله گفت زمانی که مذاکرات شروع شد «شاید خوشبینی بیشتری» درباره یک توافق صلح وجود داشت؛ زیرا «طالبان چیزهایی به مخاطبان مختلف گفت که خوش‌بینی ایجاد کرد.» با این حال عبدالله عبدالله اظهار کرد که مذاکرات نباید رها شود.

این در حالی است که واشنگتن تاکید دارد که خروجش از افغانستان به معنای رها کردن این کشور برای همیشه نیست. وزیر دفاع آمریکا به رهبران افغانستان درباره تداوم تعهدات دولت بایدن به همکاری در جریان امنیتی همزمان با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تضمین داد. به گزارش خبرگزاری آناتولی، پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد:‌ «در جریان دیدار لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا با اشرف غنی و عبدالله عبدالله، رئیس جمهوری و مشاور عالی سازش ملی افغانستان وی تاکید کرد که پنتاگون در امنیت و ثبات در این کشور آسیایی سرمایه‌گذاری کرده و بار دیگر بر حمایت کشورش از نیروهای امنیتی و دفاع ملی افغانستان تاکید کرد.»

در ادامه بیانیه وزارت دفاع آمریکا همچنین آمده است: «اشرف غنی، عبدالله و آستین درباره کاهش تدریجی حضور و فعالیت ماموریت حمایت قاطع و تبدیل به یک رابطه جدید با افغانستان و نیروهای این کشور گفتگو کردند. دو طرف همچنین بار دیگر بر اهمیت این مساله تاکید کردند که افغانستان هرگز نباید یکبار دیگر به محلی امن برای تروریست‌هایی که مردم افغان، آمریکا یا متحدان ایالات متحده را تهدید می‌کنند، تبدیل شود.»

در همین حال، «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری در جریان سفری به پاریس گفت: «حفظ وضعیت کنونی در افغانستان یک گزینه نیست. ما نسبت به سال گذشته میلادی شاهد افزایش درگیری‌ها و حملات علیه نیروهای امنیتی افغنستان در بخش‌هایی از این کشور هستیم. اما وضعیت کنونی در این کشور نباید یک گزینه باشد.»

با این همه، پیشروی‌های طالبان همچنان مایه نگرانی بسیاری است. روز گذشته، وزارت دفاع تاجیکستان اعلام کرد که این کشور نیروهای مسلحش که در مرز با افغانستان مستقر هستند را در ضمن وخامت وضعیت امنیتی در این کشور همسایه در وضعیت آماده‌باش قرار داده است. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، رئیس بخش مطبوعاتی این وزارتخانه دولت تاجیکستان اظهار کرد: «سربازان وزارت دفاع تاجیکستان که در خط دوم دفاعی مستقر بوده و از مرز تاجیکستان - افغانستان حفاظت می‌کنند، از زمان بالا گرفتن تنش‌ها در مناطق مرزی در وضعیت خدمتی ویژه قرار گرفته‌اند.»

با نگاهی به این مولفه‌ها به نظر می‌رسد که به‌رغم تلاش‌های آمریکا برای دادن قوت قلب به کابل، نگرانی‌های بسیاری در زمینه خروج نیروهای این کشور وجود دارد و باید منتظر ماند و دید که طی روزهای منتهی به ضرب‌الاجل خروج سربازان خارجی، چه تحولاتی در انتظار این کشور است.

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 19901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =