تخصیص اعتبارات ستاد بحران برای اطفای حریق جنگل

مدیر دفتر برنامه‌یزی بودجه و هماهنگی طرح‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور می‌گوید: در سال جاری، ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای یگان حفاظت و اطفای حریق در نظر گرفته شده است و برای نخستین بار در کشور از محل تبصره ۱۳ (مربوط به اعتبارات ستاد بحران)، ۱۰۰ میلیارد تومان صرف اطفای حریق جنگل می‌شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین، هر روز خبر بروز حریق در جنگل در رسانه‌ها به گوش می‌رسد. خبرهایی که نگرانی‌ها در زمینه از دست رفتن منابع ژنتیکی ناشی از آتش‌سوزی‌ها را تشدید کرده است. در سالی که انتظار می‌رود به دلیل خشکسالی آمار حریق جنگل روند صعودی طی کند، بدون شک باید اعتبارات مناسبی به تجهیز یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها اختصاص یابد تا این سازمان بتواند در واکنش به موقع، حریق را مهار کند.

آنطور که فرشاد محمدی - مدیر دفتر برنامه‌یزی بودجه و هماهنگی طرح‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور- می‌گوید: در سال جاری، ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای مباحث مرتبط با یگان حفاظت و اطفای حریق در نظر گرفته شده است. او اضافه می‌کند: برای نخستین بار در کشور از محل تبصره ۱۳ (مربوط به اعتبارات ستاد بحران)، ۱۰۰ میلیارد تومان صرف اطفای حریق جنگل می‌شود.

در ادامه مشروح گفت‌وگو آتیه‌آنلاین با این مقام مسئول در منابع طبیعی را می‌خوانید:

چه میزان اعتبار صرف خرید تجهیزات اطفای حریق در سال جاری شده است؟

در سازمان جنگل‌ها در زمینه اعتبارات ملی حریق هم اعتبارت هزینه‌ای و هم اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای داریم. علاوه براینکه استان‌ها هم در مباحث مختلف حتما اعتبارات حریق دارند. یک طرح استانی حفاظت و حمایت از جنگل‌ها و مراتع داریم که یکسری از اعتبارات مباحث حفاظتی حریق در آنجا دیده می‌شود. در سال ۱۴۰۰ اعتبارات هزینه‌ای پیشگیری و اطفای حریق که از ردیف خود سازمان جنگل‌ها ابلاغ شده است، رقم ۲۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است. از اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای برای خرید تجهیزات یگان حفاظت و اطفای حریق، رقم ۸۴ میلیارد تومان به ما ابلاغ شده است. در سه ماه اول، طرح خرید تجهیزات یگان حفاظت و اطفای حریق، خوشبختانه رقم ۶۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تخصیص گرفته است یعنی ۸۱ درصد اعتبارات در نظر گرفته برای این بخش از سوی سازمان برنامه تخصیص دریافت کرده و به ما ابلاغ شده است. یک اتفاق خوبی که امسال با پیگیری رئیس سازمان و همکاری مجلس افتاده است، از محل ماده ۴ تبصره ۱۳ که مربوط به ستاد بحران می‌شود، ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای بحث اطفای حریق جنگل در نظر گرفته‌اند. با پیگیری انجام شده از سوی سازمان جنگل‌ها و با همکاری سازمان برنامه این رقم به اطفای حریق اختصاص یافته است که اوایل هفته آینده ابلاغ اعتبار می‌شود. مجموع سه عددی که در بحث اطفای حریق جنگل تخصیص داده می‌شود که شامل اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای، اعتبارات هزینه‌ای و ردیف تبصره ۱۳ است، در سال ۱۴۰۰، اعتبارات حریق ما بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان می‌شود.

خرید تجهیزات به صورت نقدی انجام می‌شود و در همان سال مبالغ مرتبط با آن تسویه می‌شود یا اینکه هزینه‌های انجام شده برای خرید تجهیزات تقسیط می‌شود و سال‌های بعد باید پول تجهیزات را پرداخت کرد؟

عموما تجهیزات خود را نقدی خریداری می‌کنیم ولی در سال ۹۶ این اتفاق افتاد که تجهیزاتی را خریداری کرده و اعتبارات آن را تقسیط کنیم. در سال ۹۶ تفاهم چهار جانبه‌ای بین سازمان برنامه به‌عنوان تامین کننده اعتبار، سازمان جنگل‌ها، وزارت دفاع به‌عنوان تامین کننده تجهیزات و موسسه اعتباری کوثر به‌عنوان تامین کننده بحث اعتبارات، منعقد شد. موسسه اعتباری کوثر ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار ما قر ار داد تا از وزارت دفاع اجناس مورد نیاز و خودرو برای سازمان جنگل‌ها تامین کند. سازمان برنامه هم تعهد کرد که سالیانه ۱۳۲ میلیارد تومان اقساط را به سازمان جنگل‌ها بدهد و ما این رقم را به موسسه کوثر پرداخت کنیم. این تفاهم نامه در سال ۹۶ امضا شد. تجهیزات، ادوات و امکاناتی که خریداری شد در سال ۹۷ و ۹۸ وارد سازمان شد و در میان تمام ادارات کل منابع طبیعی توزیع شده است.

پرداخت اقساط خرید این تجهیزات به پایان رسید؟

خیر، سال آینده پرداخت اقساط تمام می‌شود. در پنج سال باید اقساط را پرداخت می‌کردیم. با همین روندی که در پرداخت اقساط پیش می‌رویم، در یک دوره پنج ساله پرداخت اقساط به پایان می‌رسد.

رقمی که باید برای اقساط پرداخت کنید از ۲۰۰ میلیارد تومانی که درباره اعتبارات اعلام کردید، کسر خواهد شد؟

بخشی از آن باید از این اعتبارات خودمان کم شود. حدود ۳۲ میلیارد تومان از اقساط، از ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبارات سازمان جنگل‌ها در زمینه حریق کم خواهد شد اما در سازمان به دنبال این هستیم که از سایر منابع به طرح تجهیز منابع یگان کمک کنیم. پارسال هم این اتفاق افتاد و از سایر منابع و اعتبارات در اختیار، هشت میلیارد تومان به سر جمع اعتبارات تجهیزات یگان اضافه کردیم. امسال هم سازمان قصد دارد از منابع خودش و راهکارهای قانونی خود، به طرح تجهیز یگان کمک کند. علاوه بر این، سال گذشته سازمان مدیریت بحران هم به سازمان جنگل‌ها کمک کرد و امسال هم ممکن است این مسئله اتفاق بیفتد. هنوز مصوبه درباره آن نگرفته‌ایم ممکن است در طول سال این مصوبه دریافت شود. البته امیدواریم نیاز به اعتبارات این چنینی نباشد اما ممکن است که نیاز به اعتبارات ستاد بحران داشته باشیم.

سال گذشته ستاد بحران چقدر کمک کرد؟

ستاد بحران پارسال پنج میلیارد تومان به سازمان جنگل‌ها از محل اعتبارات هزینه‌ای خود پرداخت کرد. به اضافه این که با توجه به پیگیری که اتفاق افتاد، سازمان برنامه ۵۰ میلیارد تومان اعتبار به وزارت دفاع پرداخت کرد. بخشی از این ۵۰ میلیارد تومان، مربوط به مطالبات وزارت دفاع در بحث اطفای حریق هوایی سنوات قبل بود که به طور کامل پرداخت شد. به این ترتیب سازمان جنگل‌ها در بحث اطفای حریق علاوه بر اعتباراتی که به سازمان جنگل‌ها در سال گذشته پرداخت کرد، ۵۰ میلیارد تومان هم به وزارت دفاع پرداخت کرد و مطالبات چند ساله وزارت دفاع را داد. اتفاق مهمی که در بودجه امسال اتفاق افتاد بحث مربوط به تبصره ۱۳ است. من خودم ۱۰ سال است که در دفتر بودجه پیش‌نویس لایحه پیشنهادی سازمان جنگل‌ها را می‌نویسم. سال‌ها این موضوع را می‌نوشتیم که از بحث اطفای حریق جنگل‌ها و مراتع اگر بحران درجه یک نباشد، قطعا بحران درجه دو در کشور است. بنابراین نیازمند این هستیم که انجام عملیات اطفاء از منابع سازمان مدیریت بحران، تامین اعتبار شود. خوشبختانه مجلس و کمیسیون کشاورزی کمک کرد، رویکرد سازمان برنامه هم مناسب بود و رقم ۱۰۰ میلیارد تومان در قانون بودجه آورده شد که امیدواریم ابلاغ شود.

روند اختصاص بودجه به بحث اطفای حریق جنگل در یک دهه گذشته به چه شکل بوده است؟

رقم بودجه در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹، در سرجمع ۲۳۲ درصد افزایش داشته است. در ۱۳۹۹ نسبت به ۹۸ هم ۲۳۲ درصد رشد داشته است. در سال‌های گذشته ما هر سال رشد داشته‌ایم.

یعنی طی یک دهه گذشته رشد پرداخت اعتبارات همواره سه رقمی بوده است؟

نه، این‌گونه نبوده است. تخصیص اعتبارات در ۹۶، ۱۰ میلیارد تومان بوده است. در سال ۹۷، ۳۸ میلیارد تومان و در ۹۸، ۲۰ میلیارد تومان بوده است. در سال ۹۹، ۶۷ و ۱۴۰۰ فعلا ۶۸ میلیارد تومان بوده است. این ارقام رشد پیدا کرده است. با توجه به اهمیتی که بحث اطفای حریق و مباحث حفاظتی در سازمان جنگل‌خت به خصوص در دو سال اخیر پیدا کرده است، شاهد رشد در بودجه بخش اطفای حریق جنگل بوده‌ایم. این‌گونه نیست که همه اتفاقات در سازمان برنامه رقم خورده باشد. این تغییرات به رویکرد سازمان هم باز می‌گردد. رویکردی که خود سازمان داشته و پیگیری که در این خصوص انجام داده است در این مسئله تاثیرگذار بود. ابتدای سال سازمان برنامه رویکرد دستگاه را می‌پرسد تا ببیند سمت و سو، هدفگذاری و سیاستگزاری به کدام سمت است و مدیران سازمان می‌خواهند اعتبارات را به کدام سو سوق بدهند. رویکرد رئیس سازمان اولویت دادن به بحث حفاظت است. با توجه به خشکسالی‌ها قطعا آتش‌سوزی افزایش می‌یابد و با توجه به سرمایه‌گذاری‌هایی که قبلا کردیم، مثلا سال‌های قبل در عرصه درختکاری کردیم، حفاظت از این سرمایه‌گذاری‌ها جزء اولویت‌های سازمان است.

نکته تکمیلی دارید؟

با توجه به رویکرد رئیس سازمان جنگل‌ها که بحث حفظ عرصه‌های منابع طبیعی و آنچه در عرصه موجود است را در اولویت قرار داست است، واقعا نیازمند این هستیم که رویکرد دولت آینده، مجلس، همه آحاد جامعه و رسانه این باشد که به این موضوع کمک کنند. باید فرهنگ‌سازی در این رابطه انجام شود و فرهنگ دینی جامع تقویت شود. زیرا در مباحث حفظ منابع طبیعی به‌خصوص حریق، بر اساس آمار یگان حفاظت بیشتر آمار حریق ما مربوط به عوامل انسانی است و بخشی از حریق‌ها هم عمدی است. آن بخشی که عمدی است را می‌توان با فرهنگ‌سازی اصلاح کرد و بخش غیر عمدی و سهل‌نگاری است هم باید مدیریت شود. سهل‌انگاری بیشتر از ندانستن است و نیاز به فرهنگ‌سازی دارد. رسانه‌ها باید کمک کنند و تا آن بخش از حریق‌های ناشی از سهل‌انگاری و اقدامات غیر عمدی با فرهنگ‌سازی کاهش یابد. دولت تلاش می‌کند، نیروهای ستادی ما موظف به پیگیری هستند و خیلی از نیروهای ما جان و سلامتی خود را از دست داده‌اند. از رسانه خواهش می‌کنیم در بحث پیشگیری و اطفا با ما همکاری کند.

کد خبر: 19619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =