برگزاری دو سالانه نقاشی پس از ده سال!

هشتمین دوسالانه نقاشی تهران  که در سال ۱۳۹۰ برگزار شده بود، حالا پس از ۱۰ سال توقف در شهریورماه ۱۴۰۰ به مدت یک ماه برگزار خواهد شد.

به گزارش آتیه آنلاین، نهمین دوسالانه ملی نقاشی ایران  پس از انتشار فراخوان، پذیرای  ۴۴۱۱ اثر از ۱۹۰۴ هنرمند بود که در مقایسه با ۴۷۱ نفر از مردان هنرمند در این رویداد، سهم ۷۵ درصدی آثار به هنرمندان زن اختصاص داشت. این آثار رسیده به دبیرخانه این دوره از دوسالانه در اختیار هیات انتخاب که عبارتند از: فرح اصولی، علیرضا آدم‌بکان، فریدون امیدی، بهزاد حاتم، داریوش حسینی، رزیتا شرف‌جهان و علی نصیر، قرار گرفت  و آنها نیز از ۲۰ تا ۲۴ خرداد ماه به صورت فردی آثار را انتخاب کرده و در روزهای ۲۵ و ۲۶ خرداد به صورت حضوری و با رای جمعی آثار را برای حضور در این رویداد در محل موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر انتخاب کردند.

حالا قرار است نهمین دوسالانه ملی نقاشی ایران با حمایت اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، در سه بخش «سراسرنما» (panorama)، «گفت‌وگو» (forum) و «کیوریتوریال» (curatorial) از ۵ شهریور افتتاح شود که  اهداف آن به شرح زیر اعلام شده است:  اعتلای رسانه نقاشی به طور خاص و هنرهای تجسمی به طور عام ـ ایجاد بستری جهت نمایش بخشی از صحنهٔ هنر ایران در حوزه هنرهای تجسمی ـ زمینه‌سازی رشد و بالندگی هنرمندان ایران ـ رشد فرهنگ بصری مخاطبان در سطوح مختلف جامعه ـ گسترش ظرفیت بیان هنری در حوزه‌های گوناگون و انواع فعالیت‌های فردی و اجتماعی ـ توسعه روابط فرهنگی-هنری در میان هنرمندان و مابین هنرمندان و مخاطبان ...همچنین هادی مظفری ریاست شورای سیاستگذاری دوسالانه، احسان آقایی مشاور شورا، غلامحسین نامی رئیس افتخاری دوسالانه، امیر راد مدیر دوسالانه و عبدالرحیم سیاهکارزاده دبیر اجرایی این دوره از دوسالانه ملی نقاشی ایران را برعهده دارند.

نشست بینال نقاشی ایران

روز گذشته نشست خبری نهمین دوسالانه ملی نقاشی ایران ۱۴۰۰ با حضور امیر راد، علی ندایی عضو شورای سیاستگذاری دوسالانه، مژگان قدوسی، محمدرضا فیروزه‌ای، مینا نادری و هلنا شین‌دشت‌گل اعضای هیات مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران در سالن امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار و  جزئیات برگزاری نهمین دوره این بینال تشریح شد.

محمد فیروزه ای در ابتدای این نشست با اشاره به پیشینه برگزاری بینال نقاشی در ایران و تاکید بر اینکه برگزاری دوسالانه‌ها امر تازه‌ای نیست، گفت:  در سال ۱۳۳۷ با هدف کشف استعدادهای جوان و راهیابی آثار به بینال ونیز، بینال نقاشی به عنوان اولین دوسالانه کشور برگزار شد. این بینال در سیر تحولی که در تجسمی رخ می‌دهد، موثر است. وی سپس به تاثیر منفی برگزار نشدن بینال ها پرداخت و اظهار داشت: به نظر می‌رسد عدم برگزاری بینال در ده سال اخیر مهم است؛ اگر این سال‌ها را در نظر بگیریم، باید پیگیر باشیم که اشکال کار کجا بوده و باید در جلسه‌ای دیگر آسیب‌شناسی کنیم. وقتی ده سال یک رویداد رخ ندهد  آسیب‌های جدی را برای هنرهای تجسمی و آینده آن در پی خواهد داشت. هنرمندان جوان شهرستان که دلخوش به رویدادهای ملی هستند، مطمئنا دلسرد شده و چون این نیروها حامی ندارند، فشار زندگی نیز سبب می‌شود از عرصه هنرهای تجسمی جدا شوند و هنر را رها کنند.

در ادامه این نشست، امیر راد رئیس هیات مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران و مدیر دوسالانه ملی نقاشی گفت: از آخرین بینال نقاشی برگزار شده ده سال و از آخرین بینالی که توسط انجمن برگزار شد، نزدیک به هجده سال می گذرد. وی سپس از زوایه دیگری به این موضوع پرداخت و گفت: اما امروز شاهدیم که دوسالانه هایی تخصصی توسط انجمن هایی همچون مجسمه سازان، سفالگران و ... بر گذار می شود اما چندان وفادار به رسانه خود نیستند ودر واقع آثار ارائه شده به سمت میان رسانه ای می روند. یعنی ما شاهد چندین بینال هنر هستیم که تمرکزشان بر مجسمه با سایر هنرها است.

راد ادامه داد: بر همین اسا ما هم تصمیم گرفتیم که این دوره بینال خود را غیر رسانه محور و با نیم نگاهی به رسانه نقاشی برگزار کنیم و بعد از این همه سال تاخیر و وقفه بینالی داشته باشیم که پاساژی بین بینال های پیشین و آینده است. در این دوره بینال نقاشی ایران سه بخش پانوراما یا سراسرنما، کیوریتال و بخش گفتگو را خواهیم داشت.

وی تشریح کرد: بخش سراسرنما همان بخشی است که با سایر دوره‌های گذشته گفتگو برقرار می کند. برای این بخش فراخوانی منتشر کردیم که نسبت به دوره های قبلی ۲۰ درصد افزایش مشارکت داشته ایم و نکته جالب توجه اینکه ۷۵ درصد از این شرکت کنندگان را هنرمندان زن تشکیل می دهند. هم اکنون داوری و انتخاب آثار این بخش آغاز شده است و بخش نهایی داوری در ۲۲ مرداد ماه با دیدن اصل آثار انجام می شود و افتتاح رسمی نمایشگاه این بخش در ۵ شهریورماه خواهد بود.

بزرگترین جایزه هنرهای تجسمی در راه است

مدیر نهمین دوسالانه ملی نقاشی ایران ۱۴۰۰ افزود: در این بینال تقدیر از چند هنرمند را هم خواهیم داشت که در روز افتتاحیه مشخص خواهند شد و فعلا اسامی آنها را اعلام نمی کنیم. در پاسخ به افراد کنجکاو هم باید بگویم که بخش مدعوین هم داریم چرا که وقتی یک رویدادی برای سالها برگزار نشود جایگاه و تعریفش را از دست می دهد و طبیعی است که هنرمندان تثبیت شده نخواهند که در این رویداد شرکت کنند. بنابراین عده ای از آنها را برای حضور در بخش کیوریتوریال و عده دیگری هم در بخش سراسر نما دعوت می شوند. در پایان این نشست امیر راد تاکید کرد: بخش سراسر نما سه نفر برگزیده دارد و در عین حال به زودی فراخوانی برای بخش گفتگو منتشر می کنیم چرا که جایزه مالی بسیار بزرگی تحت عنوان جایزه نقاشی معاصر خواهد داشت داشت که بزرگترین جایزه تجسمی است که در حال حاضر داده می شود که با همراهی بیمه سامان قرار است هر سال برگزار شود و امسال با بینال همزمان شده است.

کد خبر: 19539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =