معمای تعطیلی کنسرت‌ها

باوجود مجاز بودن فعالیت سینما و تئاتر، هنوز خبری از برگزاری کنسرت‌ها در شهر تهران نیست.

به گزارش آتیه‌آنلاین، سالن‌های سینما و تئاتر از ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ و به واسطه انتقال از گروه شغلی ۳ به ۲ با استفاده از ۵۰ درصد ظرفیت سالن میزبان مخاطبانشان هستند، اما همچنان اجازه برگزاری کنسرت در کشور وجود ندارد، در حالی که گروه‌های بسیار منتظرند تا با موافقت ستاد ملی کرونا، برگزاری کنسرت‌ موسیقی هم به ردیف شغل‌های گروه دوم بپیوندد و مثل تئاتر، سینما، گالری و... بازار این هنر هم بچرخد.

به همین دلیل ۲۱ اردیبهشت امسال معاونت هنری وزارت ارشاد در نامه‌ای به ستاد ملی مقابله با کرونا، درخواست قرار گرفتن اجراهای موسیقی در گروه دو مشاغل و از سرگیری اجراهای موسیقی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ارائه داد، خبری که با انتشار در رسانه‌ها موجب امیدواری شد که شاید بالاخره شاهد برگزاری کنسرت در پایتخت باشیم اما تا به امروز خبری از پاسخ ستاد به نامه معاون هنری درباره برگزاری کنسرت‌ها نیست و حالا دیگر نزدیک  ۱۶ ماه است که جز اجرای برخی از گروه‌های پاپ در منطقه آزاد کیش کنسرتی برگزار نشده است.

در واقع کمتر کسی فکر می‌کرد ماجرای کرونا تا این روزها ادامه پیدا کند و بیش از یکسال و نیم بر اغلب اتفاقات مهم موسیقی کشورمان که برگزاری کنسرت و انتشار آلبوم از مهم‌ترین آن‌هاست، سایه بیندازد. اما آنچه در حال حاضر می‌تواند مورد توجه بیشتری قرار گیرد، از قافله عقب ماندن فعالیت‌های موسیقایی کشور به نسبت حوزه‌هایی چون تئاتر و سینماست که فعالان این عرصه با وجود تمام مشکلات و مصائبی که در حوزه اجرای عمومی و اکران دارند اما همچنان در تلاشند تا چراغ نیمه روشن این هنرها را به واسطه هنرمندان فعال این عرصه را روشن نگه دارند. چارچوبی که در موسیقی به اجراهای آنلاین، تولید تک آهنگ و آلبوم محدود شده و غیر از برگزاری چند کنسرت زنده آن هم به صورت بسیار محدود در جزیره کیش در شرایط ناپایداری به سر می‌برد.

پیشنهاد اهالی موسیقی برای اجرا در فضای باز

عبدالحسین مختاباد، خواننده، آهنگساز، مدرس و بنیانگذار گروه رودکی در این باره می‌گوید: صنف موسیقی نزدیک به دو سال است که فلج کامل شده است. مدت‌هاست که بحث کسب درآمد از طریق انتشار تک‌آهنگ و آلبوم از میان رفته است و با توجه به وضعیت تدریس و برگزاری کنسرت می‌توان گفت اقتصاد موسیقی ازهم ‌پاچیده است.

او با اشاره به این که وضعیت تئاتر و سینما که شما بازبودن سالن‌های آن را ملاک لزوم ازسرگیری کنسرت‌ها در نظر گرفته‌اید، با موسیقی متفاوت است، توضیح می‌دهد: موسیقی هنری است که آدم‌ها را به شوروهیجان می‌آورد و نمی‌توان از آن‌ها خواست همان رفتاری را که در سالن‌های سینما و تئاتر نشان می‌دهند هنگام تماشای کنسرت هم نشان دهند و تا لحظه آخر، همان جا که لحظه اول نشسته بودند، بنشینند.  

مختاباد با اشاره به این که با توجه به بودن‌مان در فصل تابستان و گرمای هوا، می‌توان با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از فضای باز برای برگزاری کنسرت‌های موسیقی استفاده کرد، می‌افزاید: راه‌حل موجود برای بازگشت به کار اهالی موسیقی، خوانندگان، نوازندگان، آهنگسازان، تهیه‌کنندگان و کنسرت‌گذاران و... در شرایطی که نمی‌توان چندان به بازگشت به سالن‌ها امید بست، همین است و مسئولان موسیقی در معاونت هنری وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی و متولیان آن در خانه موسیقی که البته فراموش نکنیم با توجه به تعویق انتخابات آن، حضور مدیرعامل و هیات‌مدیره‌اش در راس کار برخلاف قانون است، باید به این بیندیشند که دستی بیفشاند و در کشوری که می‌توان کشور آفتاب نامیدش از موقعیت فعلی برای ایجاد تغییر استفاده کنند.   

او در پایان با بیان این که نکته اصلی حفظ جان مردم است، ادامه می‌دهد: کادر درمان زحماتی بی‌شائبه کشیده‌اند تا میزان مرگ‌ومیر را در اثر ابتلا به کرونا کاهش دهند و باید صمیمانه از آن‌ها سپاسگزار بود و ما هم نمی‌خواهیم چند صباح دیگر بگویند اهالی موسیقی جان مردم را به خطر انداختند. بنابراین به جای برگزاری کنسرت در سالن سرپوشیده، اجرای زنده در فضای باز را پیشنهاد می‌کنیم. فراموش نکنیم که در شرایط فعلی با جامعه‌ای مغموم و دلمرده مواجه‌ایم و با این اقدام، هم می‌توان فرصت دوباره کار را برای هنرمندان ایجاد کرد و هم اندکی از اندوه مردم کاست.

کد خبر: 19480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =