تثبیت مجدد پاشینیان

پیروزی نیکول پاشینیان در انتخابات پارلمانی ارمنستان اگرچه صداهای زیادی را به آسمان بُرد ولی اصل ماجرا مدل برخورد آمریکا و روسیه با دولت جدید ایروان است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، انتخابات پارلمانی ارمنستان در حالی به پایان رسید که بسیاری از اعضای اپوزیسیون در این کشور با نتایج ناامیدکننده‌ای روبرو شدند؛ کسانی که در پی آن بودند که «نیکول پاشینیان»، نخست‌وزیر این کشور را کنار زده و سیاست‌گذاری جدیدی را ایروان بنا کنند.

پیروزی نیکول

براساس آمار کمیسیون مرکزی انتخابات ارمنستان، «حزب قرارداد مدنی ارمنستان» متعلق به نیکول پاشینیان با حدود ۵۴ درصد از آراء در انتخابات پارلمانی زودهنگام این کشور پیروز شد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، با توجه به اینکه تمام آرا شمارش شده است، این کمیسیون اعلام کرد که حزب متعلق به نخست وزیر موقت ارمنستان به حدود ۵۴ درصد رای رسیده است. پیشتر براساس شمارش ۹۰ درصدی آرا، «ائتلاف ارمنستان» به رهبری «روبرت کوچاریان»، رئیس‌جمهوری سابق ارمنستان با کسب ۲۰ و ۴۱ صدم درصد در جایگاه دوم قرار داشت. ائتلاف «شرافت دارم» به رهبری سرژ سرکیسیان، رئیس جمهوری سابق ارمنستان هم با کسب پنج و ۲۳ صدم درصد سوم بود. در همین حال حزب «ارمنستان سعادتمند» متعلق به «گاگیک تساروکیان»، تاجر ارمنستانی هم چهار و ۱۰ صدم درصد رای داشت و در نهایت نیکول پاشینیان اعلام پیروزی کرد. وی با انتشار ویدیویی در فیسبوک گفت: «مردم ارمنستان به حزب قرارداد مدنی حکم اداره این کشور را دادند و من برای نخست وزیری نامزد هستم.» روز یکشنبه ائتلاف ارمنستان اعتبار نتایج انتخابات پارلمانی را زیر سؤال برد و به «شمار متعدد تخلفات» حین این رای‌گیری اشاره داشت. این ائتلاف گفت که پیش از پذیرش نتایج آرا باید درباره تمام تخلفات تحقیق کند.

نیکول پاشینیان همچنین گفت: «پیروزی در انتخابات پارلمانی موجب احیای تحکیم اجتماعی و ملی میشود. مردم ارمنستان دست به دومین انقلاب طی سه سال زدند. این بار به جای انقلاب مخملی انقلاب فولادی رخ داد. تمام توافق‌ها محقق خواهد شد. مردم ارمنستان تصمیم خودشان را گرفتند و محتوای این تصمیم آشکار است و آنچه انتظار می‌رفت رخ داد.» پاشینیان گفت که در روزهای آتی با نیروهای سیاسی سالم به منظور اینکه با همبستگی کار کند، رایزنی خواهند کرد.

گفتنی است که حدود ۵۰ درصد از واجدین شرایط در انتخابات روز یکشنبه ارمنستان شرکت کردند. این کشورِ دو میلیون و ۶۰۰ نفر جمعیتی دارد که شرایط شرکت در انتخابات را دارند. این در حالی است که روبرت کوچاریان طی بیانیه‌ای اعلام کرد که حاضر به پذیرش نتایج این انتخابات نیست. وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «صدها نشانه از شعبه‌های رای‌دهی به دست ما رسیده که خبر از تقلب دارد.» دفتر دادستان کل عصر روز یکشنبه اعلام کرد که ۳۱۹ گزارش تخلف دریافت کرده و شش پرونده کیفری تشکیل داده است. همه این شکایت‌ها مربوط به اتهام‌های رشوه در دوره کارزارهای انتخاباتی بوده‌ است. کوچاریان، از دوستان و هم‌پیمانان رئیس‌جمهوری روسیه است‌ که پیشتر متهم شده بود که قصد تقلب در انتخابات ریاست جمهوری را داشته است.

در نهایت اما این خبر خوبی برای پاشینیان است. وی که در سال ۲۰۱۸ با یک انقلاب علیه الیگارشی حاکم بر ارمنستان به قدرت رسید و پس از اینکه در جنگ شش هفته‌ای با جمهوری آذربایجان شکست خورد به شدت مورد اعتراض مردم و افکار عمومی قرار گرفت. در این جنگ که در اکتبر و نوامبر سال گذشته به وقوع پیوست، طرفین در نهایت با وساطت روسیه به درگیری‌ها پایان دادند و ایروان پذیرفت کنترل بخش‌هایی که این کشور سالها کنترل بر آن‌ها را در اختیار داشت به باکو واگذار کند. بعد از آن بود که تظاهرات گسترده و نسبتا پیوسته علیه پاشینیان در کشور برقرار شد و معترضان خواهان استعفای نخست وزیر شدند. با ادامه اعتراضات مردمی بالاخره قرار شد انتخابات زودهنگام پارلمانی برگزار شود.

ارمنستان در میانه تغییر

انتخابات زودهنگام پارلمانی ارمنستان البته از دید یکی از مهم‌ترین کشورهای منطقه، یعنی روسیه، پنهان نماند. کاخ کرملین به نتایج انتخابات پارلمانی ارمنستان که به پیروزی حزب متبوع نیکول پاشینیان انجامید واکنش نشان داد. به گزارش خبرگزاری ریا نووستی، «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کاخ کرملین در نشستی خبری روز گذشته (‌دوشنبه) گفت: «از نزدیک وقایع در ارمنستان را زیر نظر داریم و اطلاعات کمیته مرکزی انتخابات در این کشور را بررسی می‌کنیم.» وی گفت: «البته شاهد آن هستیم که حزب پاشینیان توانست به پیروزی قاطعی دست یابد. به مردم ارمنستان به خاطر این انتخابات تبریک می‌گوییم.» پسکوف افزود: «شکی نیست که می‌خواهیم این انتخابات به مردم کمک کند که به چالش‌های فعلی فائق آمده و توسعه پایدار را در دستور کار قرار دهد.»

این در حالی است که به‌رغم کاهش تنش‌ها میان ارمنستان و آذربایجان، مناسبات پس از این درگیری‌ها همچنان مورد توجه قدرت‌هایی قرار دارند که می‌خواهند سهمی مطلوب از این درگیری‌ها برای خود کسب کنند. روز شنبه بود که معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که واشنگتن با دقت اوضاع در مرز میان ارمنستان و آذربایجان را زیر نظر دارد و انتظار دارد باکو نیروهای نظامی‌اش را از این منطقه مرزی خارج کند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، «جالینا پورتر»، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانسی خبری گفت: «ما با دقت اوضاع در امتداد مرز تعیین شده میان ارمنستان و آذربایجان را زیر نظر داریم. تحرکات نظامی در مناطق مورد مناقشه غیرمسئولانه هستند و اقدامات تحریک‌آمیز غیرضروری محسوب می‌شوند. ما گزارشاتی را از خروج تعدادی از نیروهای نظامی آذربایجان از مرز دریافت کرده‌ایم و در صورت صحت داشتن و تایید شدن از آن استقبال می‌کنیم. ما انتظار داریم آذربایجان همه نیروهایش را از این مناطق خارج کند. همچنین از هر دو طرف خواسته‌ایم تا از طریق گفت‌وگو و مذاکره به موضوعات مربوط به مرزبندی بپردازند.» این در حالی است که پاشینیان اوایل روز جمعه اعلام کرد که نامه‌ای خطاب به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نوشته و خواستار کمک روسیه از جمله کمک‌های نظامی درخصوص رسیدگی به اوضاع وخیم در منطقه «سیونیک»، هم مرز با آذربایجان شده است.

«والری واپتسارف»، تحلیل‌گر مسائل روسیه در این رابطه با تاس گفت: «به نظر می‌رسد که پیروزی پاشینیان در نهایت وضعیت را در حالت فعلی نگه می‌دارد؛ چراکه اساسا، فرآیندی که به اوضاع امروز در منطقه انجامیده قابلیت تغییر در سازوکار تصمیم‌گیری ارمنستان را ندارد و در نتیجه می‌توان انتظار داشت که شاهد پیشبرد امور در زمینه تحولات قره‌باغ باشیم، خاصه آن که در حال حاضر پاشینیان با این پیروزی توانسته به‌راحتی دست بالا را در برابر اپوزیسیون داشته باشد.»

بنا به شواهد و قرائن موجود، به نظر می‌رسد که پیروزی پاشینیان و حزبش در انتخابات زودهنگام پارلمانی به معنای آن است که سیاست‌های پیشین این کشور در قبال قره‌باغ و آذربایجان و همچنین نقش روسیه در معادلات این کشور به قوت سابق ادامه خواهد یافت.

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 19376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =