ایجاد ایمنی جمعی به شرط واکسیناسیون شش ماهه

یک متخصص بیماری‌های عفونی و ایمونولوژی بالینی، عامل زمان را در ایجاد ایمنی جمعی در مقابل ویروس کرونا، بسیار مهم دانست و گفت: واکسیناسیون مردم باید در کمتر از شش ماه انجام و تکمیل شود؛ در غیر این‌صورت با توجه به تغییرات دائمی ویروس که منجر به جهش و بروز ویروس‌های جدید می‌شود، امکان اینکه اثربخشی واکسن‌ها کاهش یابد، وجود دارد.

دکتر مرتضی ایزدی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، با بیان اینکه برای دست‌یابی به مصونیت و ایمنی جمعی لازم است واکسیناسیون مردم در مدت کمتر از شش ماه کامل شود، اظهار کرد: به ویژه اینکه به صورت معمول، این ویروس ایجاد جهش (موتاسیون) کرده و ورژن‌های مختلفی از آن نمایان می‌شود. در این صورت امکان اینکه ویروس در مقابل برخی واکسن‌ها مقاوم شود، وجود دارد. از این‌رو لازم است قبل از این موتاسیون‌ها جمعیت کشور به ایمنی لازم رسیده باشد.

وی افزود: براساس استراتژی جهانی مقابله با کرونا، دانشمندان به نظر واحد رسیده‌اند که برای دست‌یابی به ایمنی جمعی، نیاز به واکسیناسیون درصد زیادی از جمعیت کشورها وجود دارد؛ در کشور ما نیز لازم است حدود ۶۵ تا ۷۵ درصد جمعیت کشور واکسینه شوند.

استاد تمام دانشگاه علوم‌ پزشکی بقیه‌الله، ادامه داد: درحال حاضر راحت‌ترین و موثرترین روش مقابله با کرونا واکسیناسیون است. اما اینکه کدام واکسن اثربخشی بیشتری دارد، باید گفت، واکسنی که براساس مطالعات، ایمنی‌زایی آن به اثبات رسیده و نیز قابل دسترس باشد، بهترین واکسن است.

ایزدی با اشاره به انواع واکسن‌های کرونا، اعلام کرد: انواعی از واکسن‌های با وکتورهای آدنوویروس هستند که نمونه آن واکسن اسپوتنیک وی، واکسن آسترازنکا و واکسن بهارات هند است که این آخری، ابتدا وارد کشور شد و سپس متاسفانه صادرات آن از سوی دولت هند، ممنوع شد. این واکسن‌ها از نوع ویروس کشته شده تهیه شده‌اند. همچنین واکسن سینوفارم چین نیز از این نوع است. بسیاری از واکسن‌ها به طور معمول حدود ۸۰ تا ۹۵ درصد اثربخشی داشته و ایجاد ایمنی می‌کند.

وی با بیان اینکه برای دست‌یابی به مصونیت و ایمنی جمعی لازم است واکسیناسیون مردم در مدت کمتر از شش ماه کامل شود، ادامه داد: به ویژه اینکه به صورت معمول، این ویروس ایجاد جهش (موتاسیون) کرده و ورژن‌های مختلفی از آن نمایان می‌شود. در این صورت امکان اینکه ویروس در مقابل برخی واکسن‌ها مقاوم شود، وجود دارد. از این‌رو ضروری است قبل از این موتاسیون‌ها جمعیت کشور به ایمنی رسیده باشد.

رئیس مرکز تحقیقات اوزون تراپی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله، افزود: متاسفانه به دلیل محدودیت تولید و نیز خریداری شدن واکسن‌ها توسط کشورهای قدرتمند حتی بیش از دو سه برابر نیاز داخلی، دسترسی به واکسن با چالش‌هایی مواجه است. از سوی دیگر امروزه دنیا با مشکل تهیه «ادجوانت» (ماده‌ای که سبب افزایش میزان عرضه آنتی‌ژن و پایداری آن می‌شود) واکسن مواجه است و این ماده نیز توسط کشورهایی مانند آمریکا به میزان زیاد خریداری شده است و در این زمینه نیز محدودیت دسترسی وجود دارد.

ایزدی با اشاره به موفقیت برخی شرکت‌های داخلی در تولید واکسن در کشور، اظهار کرد: الحمدالله در کشور پلت‌فرم‌های مختلفی برای تولید واکسن، انتخاب شده است و درحال حاضر تولید واکسن توسط برخی شرکت‌های داخلی در مراحل پایانی و در فاز سوم کارآزمایی بالینی قرار دارد و حتی شرکت ایران کووبرکت، مجوز اضطراری تولید را دریافت کرده است.

این متخصص بیماری‌های عفونی و ایمونولوژی بالینی گفت: باید توجه داشت آنچه که برای تولید واکسن مهم است، رعایت سه اصل دقت، سرعت و مهارت است که اگر از یکی عدول شود، کار به سرانجام نخواهد رسید. از این‌رو باید مراقبت باشیم تا از استانداردها فاصله نگیریم.

وی تصریح کرد: همچنین تولید واکسن‌های نوترکیب mRNA در کشور درحال ساخت است که نوع جدیدی از واکسن‌ها برای محافظت در برابر بیماری‌های عفونی به شمار می‌روند؛ این واکسن‌ها به سلول فرمان تولید یک پروتیین می‌دهند که قطعه‌ای از ویروس به شمار می‌رود؛ مشابه واکسن مدرنا یا فایزر که بایوتک است.

ایزدی ادامه داد: با توجه به تجربه ۱۰۰ ساله واکسن‌سازی در کشور، اقدامات مناسبی در زمینه ساخت واکسن انجام شده است و کشور ما جزو ۷- ۶ کشور دنیاست که موفق به ساخت واکسن شده‌ایم و ان‌شاءالله بتوانیم در این زمینه بر مشکلات فائق آییم.

متخصص بیماری‌های عفونی و ایمونولوژی بالینی عنوان کرد: همچنین برخی از شرکت‌ها در زمینه ساخت «ادجوانت» نیز فعال هستند که اگر توفیق پیدا کنیم، علی‌رغم بحث‌های تحریم و رقابت‌های اقتصادی که در دنیا وجود دارد، بتوانیم به اهداف خود نائل شویم.

کد خبر: 19140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =