یک تابستان دیگر بدون سینما؟

با وجود رایزنی ها برای افزوده شدن فیلم‌های کمدی به چرخه اکران ،به نظر می رسد ترکیب فیلم‌ها برای تابستان نیز تغییری نخواهد کرد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، در روزهای گذشته بسیاری از صاحبان سینما دست به کار شدند تا با بهره‌مندی از مسابقات مقدماتی جام جهانی فوتبال، دوباره شور و شوق را به سالن‌های خاموش هدیه دهند. مردم نیز از این ایده استقبال کردند و برای بازی ایران و عراق بلیت‌های زیادی فروخته شد اما در دقیقه نود جلوی این کار را گرفتند و  در نهایت پخش فوتبال در سالن‌های سینما  نتوانست کمکی به حال آشفته این روزهای سینما کند. پیرو همین موضوع سینماداران تهدید به تعطیلی سالن‌های سینما، در صورت استمرار وضعیت فعلی کردند و  محمد قاصد اشرفی رییس انجمن سینماداران با حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی جلسه‌ای ترتیب داد که بر مبنای آن قرار شد دو فیلم کمدی با تضمین ۲.۵ میلیارد تومانی از سوی سازمان سینمایی برای هر یک از فیلم‌ها روانه پرده شوند تا در ایام باقی‌مانده تا ماه‌های محرم و صفر روحی تازه در گیشه سینما دمیده شود. با وجود این حمایت‌ها اما مذاکرات شورای صنفی نمایش نتیجه‌ای در بر نداشت و صاحبان دو فیلم کمدی «گشت ارشاد ۳» سعید سهیلی و «دینامیت» مسعود اطیابی  ریسک اکران در شرایط موجود را نپذیرفته‌اند.

این در حالی ست که پس از اینکه ارشاد قبول کرد دو فیلم را با رقمی ۲.۵ میلیارد تومانی گارانتی کند،رضایت صاحبان فیلم تا حدودی جلب شد اما گویا اختلاف اصلی  بر سر نحوه کمک بسته‌ حمایتی سازمان سینمایی برای اکران است. چراکه سازمان سینمایی اعلام کرده رقمی مشخص برای فروش فیلم‌ها تضمین می‌کند که این مبلغ بین سینماداران و صاحبان فیلم پس از اکران تقسیم خواهد شد اما صاحبان فیلم با اطلاع از این که رقمی که به تهیه‌کننده تعلق می‌گیرد، کمتر از تصور بوده منصرف شده‌اند. از طرفی صاحبان فیلم‌ها نگران هستند با توقف نمایش در ماه های محرم و صفر سودآوری چندانی نداشته باشند و از سوی دیگر با تغییر دولت و جابه‌جایی مدیران سینمایی این حمایت‌ها و  تعهدات اجرایی نشود.در این میان برخی ها معتقدند مسئولان سازمان سینمایی می توانستند در زمانی که بسیاری از جشنواره‌های سینمایی معتبر بین‌المللی برگزار نشدند یا به‌صورت آنلاین و بسیار محدود برگزار شدند بجای برگزاری جشنواره ملی و جهانی فجر این بودجه را صرف امور دیگری مثل حمایت از فیلم‌های در حال اکران یا سالن‌های سینما کنند نه اینکه با بی‌برنامگی مدیریتی بعد از برگزاری جشنواره ها، با اعلام حمایتی که آنهم  آنقدر وسوسه‌کننده نبود  که سایر تهیه‌کنندگان هم به اکران فیلمشان رغبت پیدا کنند، نگاهی به اکران بیندازند .

حالا در روزهایی که  آشفته‌بازار سینمایی کشور به اوج خود رسیده  و زنده ماندن صنعت سینما در ایران تنها  نیازمند  تدبیر و گره‌گشایی‌های وزارت ارشاد، سازمان سینمایی و شورای صنفی نمایش است تا از تعطیلی انبوه سینماها و فلج شدن این صنعت نیمه‌جان جلوگیری کند،شنیده ها حاکی از آن است که  جدول نمایش سینماها برای تابستان هم همچنان با اکران نوروزی پر خواهد شد. این در حالی ست که براساس آمارهای منتشرشده در سامانه سمفا، پنج فیلم خورشید، لاله، هفته‌ای یک‌بار آدم‌باش، تک‌خال و خون‌شد در آستانه فصل تابستان در مجموع تنها به رقمی کمتر از ۳ میلیارد تومان فروش رسیده‌اند که حاصل حضور ۱۳۶ هزار مخاطب در سینماهای کشور است. در این مدت فیلم «هفته‌ای یک‌بار آدم باش» به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی که از ۲۷ اسفند گذشته اکران شده با بیش از ۴۶ هزار و ۵۰۰ نفر مخاطب رکورددار بالاترین فروش در میان فیلم‌های نوروزی است و حدود یک‌میلیارد تومان فروخته است. در رده بعدی فیلم «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی قرار دارد که در همین محدوده زمانی با بیش از ۴۲ هزار و۱۰۰ نفر مخاطب حدود ۹۸۰ میلیون تومان بلیت فروخته است. بعد از آن فیلم «تک خال» به کارگردانی مجید مافی است که نزدیک به ۳۶ هزار و ۴۰۰ نفر مخاطب داشته و ۷۰۰ میلیون تومان هم بلیت فروخته است. «خون شد» به کارگردانی مسعود کیمیایی در مدت سه ماه حدود ۷۳۰۰ تماشاگر و ۱۶۳ میلیون تومان درآمد داشته است.

کد خبر: 19098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =