تعلیق کره‌ای

مواضع اخیر رهبر کره‌شمالی در مورد تقابل و ارتباط با ایالات متحده نشان می‌دهد که این کشور به نوعی در حال مهندسی راهبردهای جدید خود در قبال غرب است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، شبه‌جزیره کره طی روزهای اخیر بار دیگر در مرکز توجه‌ها قرار گرفته است. از زمانی که «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری آمریکا بر سر کار آمد، بیشتر کشورهایی چون روسیه و چین در تیتر اول رسانه‌ها قرار داشته اما به نظر می‌رسد که پیونگ‌یانگ همچنان جایگاهی ویژه در میانه این بحران‌ها دارد.

تحرک از سوی کره شمالی

طی روزهای اخیر کره‌شمالی هدف اتهام‌هایی از سوی رقیب قدیمی و همسایه جنوبی خود گرفته است. یکی از قانونگذاران کره جنوبی روز گذشته (جمعه) گفت که یک گروه هکری از کره شمالی موسوم به «کیمسوکی»، شبکه دولتی اندیشکده اتمی کره جنوبی را ماه گذشته میلادی هک کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، «ها تائه-کونگ»، یکی از قانون‌گذاران در کمیته اطلاعات پارلمانی کره جنوبی گفت: «هک این اندیکشده به نام موسسه تحقیقات انرژی اتمی کره جنوبی در ۱۴ مه رخ داد و مشخص شد که گروه هکرهای کره شمالی دست به این کار زده که جدیدترین حملات سایبری علیه کره جنوبی محسوب می‌شود.»

این گروه که جزئی از آژانس جاسوسی کره شمالی است پیشتر نیز تولیدکنندگان واکسن کرونای کره جنوبی و یک اپراتور راکتور اتمی دولتی را هدف قرار داده بود. این قانونگذار کره جنوبی همچنین گفت: «این رویداد می‌تواند خطرات جدی امنیتی در پی داشته باشد؛ اگر اطلاعات اصلی به کره شمالی درز کند چون این موسسه بزرگ‌ترین اندیشکده اتمی کره جنوبی است که فناوری اتمی از جمله میله‌های سوختی و راکتورها را مورد بررسی قرار می‌دهد.» کره شمالی با استفاده از پلوتونیوم از سوخت مصرفی راکتور، تسلیحات اتمی خود را می‌سازد. مذاکرات تحت رهبری آمریکا برای خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره و متوقف کردن برنامه‌های اتمی کره شمالی از ۲۰۱۹ متوقف شده است.

یکی از مقام‌های این اندیشکده گفته که این موسسه پس از کشف مساله هک در ۳۱ مه آن را گزارش کرد و تحقیقات در این باره صورت گرفت. از سوی دیگر، یکی از مقام‌ها در وزارت علوم و فناوری کره جنوبی با این حال گفت که شواهدی دال بر اینکه کره شمالی در این حمله هکری دست داشت، پیدا نکرده است. سئول، دولت پیونگ‌یانگ را بابت حملات سایبری از جمله چند حمله به بانک‌ها در ۲۰۱۱، اپراتور راکتور اتمی دولتی در ۲۰۱۵ و وزارت دفاع در ۲۰۱۶ متهم کرده است. گفتنی است که در نوامبر گذشته میلادی، قانونگذاران کره جنوبی اعلام کردند آژانس اطلاعاتی این کشور تلاش‌های کره شمالی را برای هک کمپانی‌های تولید کننده واکسن کرونا خنثی کرده است.

این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که موسسه اقتصاد و صلح استرالیا روز گذشته اعلام کرد که کره شمالی در جایگاه نخست جهان از نظر سهم هزینه نظامی از تولید ناخالص داخلی قرار دارد.  بر اساس این گزارش، سهم هزینه‌های نظامی در کره شمالی به ۲۴ درصد از تولید ناخالص داخلی رسیده است و این کشور در جهان رتبه نخست را دارد. پس از آن لبنان با ۱۳ و نیم درصد، سلطنت‌نشین عمان با ۱۰ و هشت دهم درصد و لیبی با ۱۰ و پنج دهم درصد قرار دارد. در «شاخص سالانه صلح»‌، کره شمالی از بین ۱۶۳ کشور در رتبه ۱۵۱ قرار دارد که سال گذشته نیز در همین موقعیت بود.

پیونگ‌یانگ در برابر واشنگتن

کره شمالی البته طی مدت اخیر در زمینه‌های دیگری نیز خبرساز شده بود که از جمله آن می‌توان به غیبت یک‌ماهه رهبر این کشور و پدیدار شدن مجددش با کاهش وزنی مشهود اشاره کرد؛ رویدادی که به گمانه‌زنی‌ها در زمینه سلامت جسمانی وی دامن زد. البته پیونگ‌یانگ بلافاصله با گزارش برگزاری چندین نشست از سوی رهبر کره شمالی تلاش کرد این گمانه‌زنی‌ها را بی‌اساس نشان دهد و در عین حال به شاخ و شانه کشیدن برای دیگر کشورها ادامه داد.

خبرگزاری رسمی کره شمالی گزارش کرد که رهبر این کشور در جلسه مجمع عمومی کمیته مرکزی حزب حاکم گفته که این کشور باید هم آماده گفت‌وگو و هم تقابل با آمریکا در دوران ریاست جمهوری بایدن باشد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، در ژوئن سال جاری میلادی، «کیم جونگ‌اون»، رهبری کره شمالی برای نخستین‌بار پس از غیبت یک ماهه در انظار عمومی حاضر شد و در جلسه مجمع عمومی کمیته مرکزی حزب حاکم کارگران کره شمالی شرکت کرد. وی در اظهاراتش تاکید کرد که آمادگی برای تقابل در ازای حفاظت از شرافت کشور و تضمین جوی صلح آمیز امری بسیار مهم است. خبرگزاری رسمی کره شمالی نیز گزارش کرد که در جریان نشست کمیته مرکزی حزب، کیم جونگ اون استراتژی روابط با واشنگتن را اعلام و به این نکته اشاره کرد که سیاست کنونی کشورش، گرایش به دولت جدید آمریکا با ریاست جمهوری جو بایدن است. رهبر کره شمالی همچنین خواستار یک واکنش متناسب و قاطعانه و مقابله با اوضاعی شد که سریع تغییر می‌کند و همچنین اقدامات مستحکم برای کنترل وضعیت در شبه‌جزیره کره را خواستار شد.

همچنین روز چهارشنبه رسانه‌ها گزارش دادند که رهبر این کشور گفته که اقتصاد در سال جاری میلادی بهبود داشته اما خواستار اقداماتی برای مقابله با وخامت اوضاع غذایی در نتیجه کرونا و طوفان ۲۰۲۰ شده است. به گزارش رویترز، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در جلسه مجمع عمومی حزب حاکم کارگران به بررسی پیشرفت در سیاست‌های کلان و اقداماتی برای حل مسائل اقتصادی پرداخت.

این در حالی است که فرستاده ویژه جدید آمریکا در امور کره شمالی قرار است در جریان روزهای آینده به سئول، پایتخت کره جنوبی، سفر کند تا با همتای کره جنوبی خود دیداری داشته باشد و در نشستی سه جانبه با حضور فرستاده هسته‌ای ژاپن شرکت کند. به گزارش خبرگزاری یونهاپ، یکی از مسؤولان وزارت خارجه کره جنوبی اعلام کرد که «سونگ کیم»، نماینده ویژه آمریکا در امور کره شمالی، امروز (شنبه) برای سفری پنج روزه به سئول خواهد رفت. این اولین سفر سونگ کیم به کره جنوبی پس از انتصاب وی به عنوان فرستاده ویژه آمریکا در امور کره شمالی است. این منبع خاطرنشان کرد: «در حال نهایی‌سازی برنامه سفر نماینده ویژه آمریکا در امور کره شمالی، از ۱۹ تا ۲۳ ژوئن هستیم. هدف از این دیدار اجرای سریع توافق حاصل شده بین روسای جمهور آمریکا و کره جنوبی در ماه گذشته است.» این منبع همچنین تاکید کرد که قرار نیست سونگ کیم به روستای مرزی «پانمونجوم» برود.

با این حال و با نگاهی به مولفه‌های مذکور به نظر می‌رسد که وضعیت در شبه‌جزیره کره در نوعی تعلیق گرفتار آمده و می‌توان احتمال داد که این منطقه آبستن تحول‌های تعیین‌کننده‌ای طی ماه‌های آینده باشد.

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 18894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =