هشدار نخست‌وزیر سودان درباره وقوع جنگ داخلی

نخست وزیر سودان اعلام کرد که کشورش در آستانه جنگ داخلی قرار دارد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از خبرگزاری رویترز عربی، نخست وزیر سودان که در حال حاضر برای دفاع از اصلاحات لازم جهت بیرون آوردن کشور از بحران اقتصادی شدید موجود و برقراری ثبات برای دوره انتقالی تلاش می‌کند، درباره خطرات آشوب و جنگ داخلی که طرفداران حاکمیت قبلی به راه انداخته‌اند، هشدار داد.

عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان چند روز پس از اعتراض گروهی از جوانان به قطع یارانه سوخت و بستن خیابان‌های خارطوم، در سخنرانی که از تلویزیون این کشور پخش شد، نسبت به خطرات آشوب و جنگ داخلی که طرفداران حاکمیت قبلی به راه انداخته‌اند، هشدار داد.

حمدوک اظهار کرد: در حال حاضر وخامت شرایط امنیتی اساسا به فاصله‌ای که میان گروه‌های انقلاب ایجاد شد، باز می‌گردد، این اختلافات خلائی را ایجاد کردند که دشمنان انقلاب و حامیان حاکمیت ساقط شده البشیر از آن نفوذ کردند.

نخست وزیر سودان در ادامه گفت: بدون اصلاح بخش بزرگ امنیتی که در دوره عمر البشیر که با درگیری‌های داخلی متعددی مواجه بود، بسیار گسترده شد، سودان همچنان با تهدیدهای داخلی و خارجی مواجه خواهد بود.

او افزود: این اختلافات می‌توانند ما را به وضعیت آشوب و کنترل یافتن گروهک‌ها و گروه‌های مجرم کشانده، به گسترش درگیری‌ها میان تمامی گروه‌های ساکن کمک کرده و در نهایت به یک جنگ داخلی منجر شوند.

گرچه سودان از زمان برکناری نظام عمر البشیر با اجرای اصلاحات اقتصادی و کاهش فشار بدهی‌ها وضعیت بهتری دارد، اما هنوز بسیاری از مردم این کشور به دلیل افزایش قیمت‌ها در سال گذشته، با بحران تامین غذا و نیازهای معیشتی مواجه هستند و نرخ تورم در مه به ۳۹۷ درصد رسید و برق و آب نیز هر روز قطع می‌شوند.

پس از امضای توافقنامه‌ای شکننده برای تقسیم قدرت میان نظامیان و غیرنظامیان در پی جنبش مردم سودان که ارتش را در آوریل ۲۰۱۹ به سرنگونی حاکمیت عمر البشیر، رئیس جمهور مخلوع این کشور سوق داد، کابینه حمدوک مشغول به فعالیت در سودان است.

قرار است دوره انتقالی در این کشور تا پایان سال ۲۰۲۳ ادامه یابد سپس انتخابات برگزار شود.

کد خبر: 18620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =