اطفاء حریق جنگل‌های فارس پس از پنج روز

مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی فارس اعلام کرد: عملیات اطفای جنگل‌های کهمره سرخی بخش میمند شهرستان فیروز آباد، پنج روز به طول انجامید و در حال حاضر آتش منطقه مهار شده است.

آرش مهدوی مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی فارس در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین اظهار کرد: عملیات اطفای حریق جنگل‌های کهمره استان فارس در بامداد ۲۴ خرداد ماه به پایان رسید. حریق این جنگل‌ها در ظهر ۱۹ خرداد ماه آغاز شده بود.

وی افزود: آمار رسمی سطح درگیر حریق هنوز اعلام نشده است. ما اطلاعات خود را از ماهواره سنتینل دریافت می‌کنیم و هفته‌ای یکبار این اطلات به ما اعلام می‌شود اما تخمین زده می‌شود که بیش از سه هزار هکتار جنگل در آتش سوخته است.

مهدی گفت: در تمام آتش سوزی‌های رخ داده در استان فارس به غیر از فیروزآباد، سطح آسیب دیده چهار هزار هکتار بود اما فقط در کهمره سرخی بخش میمند شهرستان فیروزآباد، چهار هزار هکتار جنگل سوخت که این سطح، ۴۰ درصد از سطح سوختگی عرصه‌های طبیعی استان را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: در روزهای آخر عملیات اطفا حدود ۳۵۰ نفر از مردم محلی، مرتع‌داران، یگان‌های امداد طبیعت که متعلق به ۶ شهرستان بود در جنگل‌های کهمره مستقر شده بودند.

مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی فارس درباره دلیل طولانی شدن عملیات اطفاء بیان کرد: آتش در منطقه صعب العبور و در ارتفاع دو هزار و ۷۰۰ متر از سطح دریا رخ داد. بالاترین ارتفاع منطقه ۳۱۰۰ متر است.

وی درباره دلیل بروز حریق گفت: اختلافات محلی و همچنین قطع درخت با هدف تولید زغال در منطقه یکی از عوامل اصلی ایجاد آتش‌سوزی بود. کوره‌هایی که به هر دلیلی رها شده بود، زمینه وقوع حریق در منطقه را فراهم کرد.

به گفته مهدوی مردم محلی مناطق دشت چوگان، وحدت آباد و نیگیلی بیشترین تلاش را برای اطفای حریق داشتند. هنگ امداد طبیعت شهرستانه‌ای فیروزآباد شیراز، کبار، فراش‌بند، قیر، استهبان و سروستان همچنین مرتعداران محلی و طبیعت دوستان روستاهای مجاور در بخش میمند نیز حضور فعالی در عمیات اطفا داشتند.

وی افزود: به علت خشکسالی اخیر، میزان پوشش علفی یکساله در منطقه مستقر بود و بیشتر این پوشش درگیر حریق شد. کمتر سوختگی تنه‌ای و تاجی داشتیم. اغلب درختان بنه و بلوط دچار حریق نشدند. برخی از درختان بادام به دلیل نزدیک بودن تاج به زمین در حریق سوخت.

مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی فارس یادآور شد: مساحت قطعی منطقه درگیر حریق ظرف مدت ده روز آینده با بررسی‌های دقیق‌تر اعلام خواهد شد.

وی از مردم خواست: موارد بروز حریق را به شماره ۱۵۰۴ در استان فارس و یا شماره ۱۳۹ برای سراسر کشور، گزارش کنند و در صورت مشاهده ایجاد حریق عمدی مراتب را به شماره‌های اعلام شده، اطلاع‌رسانی کنند.

کد خبر: 18595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =