امنیت شغلی خواسته کارگران از دولتمردان آینده

دبیر کل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران در ارتباط با بحث امنیت شغلی کارگران اظهار کرد: امنیت شغلی کارگران با ایجاد اشتغال پایدار به وجود می‌آید و این جزو خواسته‌های کاگران از دولتمردان آینده است.

هادی ابوی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین درباره اهمیت تامین امنیت شغلی کارگران اظهار کرد: عمده انتظارات جامعه کارگری از دولت‌ها و به ویژه از دولت آینده در حوزه امنیت شغلی و تامین معیشت است که اتفاقاً این دو حوزه در ارتباط تنگاتنگ با هم و مرتبط به دولت‌ها است.

وی افزود: دولت‌ها با تصمیم سازی‌های درست می‌توانند حل این معضلات را در دستور کار داشته باشند. اینکه افرادی را که در هفته چند ساعت مشغول به کار هستند را در دسته افراد دارای شغل و آمار حساب کنیم، از واقعیت‌های حوزه اشتغال به دور است.

این فعال حوزه کارگری ادامه داد: باید به این نکته توجه داشت که شغل پایدار، سرمایه‌پذیری و سرمایه‌آوری پایدار را به دنبال دارد. اگر فردی حجم قابل ملاحظه‌ای از سرمایه خود را برای ایجاد اشتغال و راه‌اندازی تولید در کشور صرف می‌کند، چرا باید کارگرانی را با قراردادهای موقت کار به کار گیرد.

وی تصریح کرد: فردی که به عنوان سرمایه‌گذار و کارآفرین در جامعه مطرح می‌شود، با پایداری شرایط اشتغال نیروی کار مهار و با تجربه قطعاً می‌تواند سرمایه‌گذاری بهتری در مسیر توسعه کار و فعالیت داشته باشد. در حال حاضر اکثریت کارگران در کشور در بنگاه‌های اقتصادی، تولید و خدماتی با قراردادهای موقت و کوتاه مدت مشغول به کار هستند به گونه‌ای که این آمار در حال نزدیک شدن به ۱۰۰ درصد کارگران است.

دبیر کل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران افزود: پرسشی که مطرح می‌شود این است که اگر به فردی به عنوان سرمایه‌گذار امکانات، زمین و تسهیلات داده می‌شود تا اقدامات لازم در راستای ایجاد واحد تولیدی یا خدماتی داشته باشد، آیا به این موضوع نگاه کوتاه مدت چند ماهه یا یکساله دارد یا اینکه در فکر پایداری بلند مدت آن است؟

وی ادامه داد: زمانی که یک سرمایه‌گذاری بلند مدت توسط یک فرد صورت می‌گیرد و یک ضلع اساسی و مهم این فعالیت نیروی انسانی است، چگونه ممکن است که دیدگاه بلندمدت در امر سرمایه‌گذاری حاکم باشد ولی نگاه کوتاه مدت در بحث قراردادها مطرح شود.

ضرورت ارائه بسته اجرایی دولت ها برای کارفرمایان

این فعال حوزه کارگری اضافه کرد: دولت‌ها باید برای کارفرمایان و کارآفرینان یک بسته اجرایی داشته باشد که حفظ اشتغال موجود در آن نسبت به ایجاد شغل جدید اولویت داشته باشد. سرمایه‌گذاری که بدنبال ایجاد شغل جدید است طبیعتاً باید با طی کردن مراحل مختلفی، نهایتاً موفق به ایجاد اشتغال در قالب راه‌اندازی کسب و کار جدید شود.

دبیر کل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران گفت: اگر کارفرما بداند که همواره از طریق دولت و دستگاه‌های مرتبط مورد حمایت قرار می‌گیرد، حتما قراردادهای کار را بصورت دائم منعقد خواهد کرد زیراکه هدف، ادامه فعالیت و اشتغال است.

وی گفت: در هدفمندی یارانه‌ها اهدافی داشتیم که در حال حاضر از مسیر اصلی خارج شده است و اگر بنا است که به ریل بازگردیم باید اقشار آسیب پذیر که یکی از آنها کارگران هستند، مورد توجه خاص این طرح قرار گیرند. زمانی که کارگران را در قالب طرح‌های حمایتی ببینیم در واقع اقتصاد کشور و حتی شرایط کارفرمایان را در نظر گرفته‌ایم.

وی در ارتباط با دغدغه کارفرمایان گفت: دغدغه کارفرمایان این است که کارگران با دریافتی‌های حداقلی نمی‌توانند ادامه زندگی و تامین معیشت را انجام دهند و باید کمک‌های مختلفی به این قشر صورت گیرد.

ابوی اظهار کرد: در حوزه معیشت که همواره یکی از دغدغه های اساسی کارگران در سطوح مختلف است، بحث در خصوص تامین معیشت در ارتباط مستقیم با تصمیم سازی‌های دولت ها است.

۶۰ درصد درآمد کارگران صرف مسکن می‌شود

این فعال کارگری با بیان اینکه موضوع دیگری مانند تامین مسکن کارگران را که از اساسی‌ترین مشکلات همیشگی جامعه کارگری بوده است را مطرح کرد که نیازمند بررسی و واکاوی های کلان در سطوح مختلف مدیریتی کشور است، ادامه داد: نیاز امروز کارگران در حوزه مسکن که بیش از ۶۰ درصد درآمدهای کارگری را به خود اختصاص داده است، اقدامات عاجل دولت در ارتباط با تمهیدات ساخت و کنترل قیمت ها در حوزه مسکن است.

تامین اجتماعی نیازمند حمایت دولت‌ها است

این فعال حوزه کار حفاظت از منابع کارگران در سازمان تامین اجتماعی و گسترش حوزه اختیارات جامعه کارگری به عنوان صاحبان اصلی این سازمان بین نسلی را در این سازمان خواستار شد و اضافه کرد: سازمان تامین اجتماعی که ارائه دهنده خدمات به بیش از نیمی از جمعیت کشور است، باید مورد توجه ویژه دولت‌ها قرار گیرد.

وی اضافه کرد: حفظ منابع سازمان تامین اجتماعی در واقع تضمین کننده آینده بخش بزرگی از جامعه است.

کد خبر: 18309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =