لطفاً صدای کسبه شنیده شود!

حدود ۱۵ ماه از آغاز همه‌گیری کرونا در کشورمان می‌گذرد و ویروس به نوعی تبدیل به جزو جدایی‌ناپذیر زندگی ‌ما شده است. در این مدت، تعطیلی‌های گاه و بیگاه اصناف گوناگون و وحشت عمومی از ابتلا در میان مشتریان سبب ورشکستگی بسیاری از کسبه باسابقه و آبرومند شده است.

به گزارش «آتیه‌آنلاین»، معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت در بازه ۲۵ روزه، آثار ویروس کرونا بر ۲۲ رسته مهم ‌اقتصادی را مورد بررسی قرار داد. آسیب‌شناسی‌ها نشان داد تقاضا در ۱۵ صنف از این گروه با ‌افت بیش از ۶۰ درصد روبه‌رو بوده‌ و هفت رسته مهم دیگر هم کاهش ۵۰ درصد به پایین را در ‌میزان تقاضا تجربه کرده‌اند.  در گزارش پیش رو ‌دیدگاه شماری از رؤسای اتحادیه‌ها در خصوص اثرات این همه‌گیری بر اصناف را منعکس ‌می‌کند. ‌

زیان ۴۰۰ میلیارد تومانی رستوران‌داران 

علی‌اصغر میرابراهیمی، رییس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف‌سرویس تهران در مورد تأثیر تعطیلی‌ها ‌و محدودیت‌های کرونایی رستوران‌ها اظهار کرد: «حدود ۵۰ درصد از رستوران‌داران مالک سرقفلی واحد ‌خود، ۳۰ درصد مالک واحد و ۲۰ درصد مستأجر هستند. این یعنی حدوداً یک‌پنجم رستوران‌داران، رستوران را اجاره‌ای کرده و ‌نمی‌توانند در ایام کرونا اجاره خود را پرداخت کنند و در نتیجه ورشکست شده‌اند. مالکان نیز زیان می‌دهند و با مشکل مواجه ‌هستند. ‌» وی با اشاره به میزان زیان رستوران‌ها تصریح کرد: «در سال ۹۹ رستوران‌ها حدود ۴۰۰ میلیارد تومان به ‌خاطر شیوع کرونا ضرر کردند، تقریباً هیچیک از همکاران ما نیز موفق به دریافت وام نشده‌اند. اگرچه اخیراً صحبت از ‌بخشودگی جریمه مالیات بر ارزش افزوده اصناف است، اما در این وضعیت حاضر با اصل گرفتن مالیات ‌مخالف هستیم. ‌» رییس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف‌سرویس تهران خاطرنشان کرد: «میزان تعدیل نیرو از ابتدای کرونا ‌در رستوران‌ها ۳۰ درصد و نزدیک به ۳۰ درصد از رستوران‌ها نیز در معرض ورشکستگی کامل هستند. حقوق کارگر ‌هم که ۳۹ درصد اضافه شده و مواد اولیه هم افزایش قیمت داشته است. با چنین شرایطی ادامه کار برای این ‌صنف بسیار سخت شده است. ‌»

دولت، مطالبات تأمین‌اجتماعی را کامل پرداخت کند

مرادعلی شعبانلو، رییس اتحادیه فروشندگان لوازم بهداشتی و ساختمان تهران با تأکید بر لزوم توجه به ‌رکود در اقتصاد و برآوردهای مالی اصناف، توسط سازمان مربوطه، بیان کرد: «سازمان امور مالیاتی خوب می‌داند که اصناف سال ۹۸ و ۹۹ درآمد نداشته‌اند و دوران تعطیلی کامل این فراکسیون بزرگ اقتصادی در ‌سال ۹۹ کاملاً مشهود است؛ بنابراین سازمان می‌تواند با محاسبات روزهای کارکرد و تعطیلی اصناف، ‌مالیات را بسنجد. این در حالی است که سازمان کاملاً بر نادرآمدی اصناف نیز اشراف دارد و می‌تواند اصناف را در سال ‌۹۹ کلاً شامل بخشودگی و معافیت مالیاتی کند تا اصناف را از درگیری‌های اینچنینی رها سازد. ‌»

وی با تأکید بر اینکه انتظار زیادی نیست که بخشودگی مالیاتی اصناف در این وضعیت رخ دهد گفت: ‌ «همچنین دولت اگر بتواند مطالبات تأمین‌اجتماعی را کامل و به موقع پرداخت کند، گامی مهم در جهت حمایت از ‌اصناف برداشته است. اصناف بار اشتغالزایی را در طول سال بر دوش ‌کشیده‌اند، مالیات به موقع را پرداخته‌اند و... بنابراین اینجاست که دولت باید برای حمایت از اصناف گام ‌بردارد. ‌»

اصناف، متضررترین قشر آسیب‌دیده از کرونا

احمد ابوالحسنی، رییس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران بزرگترین مشکل و معضل سال ۹۹ را ویروس کرونا، ‌تعطیلات و عدم مدیریت صحیح در اصناف خوانده و بیان کرد: «متأسفانه ما در اصناف ید واحد نیستیم، در ‌تصمیم‌گیری‌ها حضور نداریم و نمی‌توانیم حرف خود را به مسئولان برسانیم. اصناف متضررترین قشر ‌آسیب‌خورده از شیوع ویروس کرونا هستند. آنها شرایط اقتصادی بسیار بدی را در حال حاضر پشت سر ‌می‌گذراند، اما از سوی دیگر بسیاری از سازمان‌ها و ارگان‌ها همیشه از اصناف طلبکار هستند. ‌»

ابوالحسنی تأکید کرد: «در بیش از یک سال گذشته بیشتر اصناف تعطیل و یا نیمه‌تعطیل بودند؛ اما به وقت‌اش که می‌شود سازمان امور مالیاتی از اصناف مالیات خود را مطالبه می‌کند، شهرداری سالانه عوارض پسماند خود ‌را بالا می‌برد و مانند اینها. این در حالی است که کارفرما باید پول داشته باشد که هزینه کارگر را بدهد. چرا کارفرما که چرخه ‌اقتصادی یکی از بخش‌های مهم کشور را در دست گرفته و با قدرت پشت آن ایستاده بدون حمایت می‌ماند؟»

ابوالحسنی تأکید کرد: «اگر دولت‌ها می‌خواهند اصناف برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا تعطیل باشند ‌مهمترین کاری که می‌تواند انجام دهند، پرداخت تمام مخارج آنها در تمام مدت تعطیلی است. اجاره ‌واحد صنفی، حقوق کارگر، هزینه حامل‌های انرژی باید پرداخت شود تا بتواند در موعد مقرر دولتی واحد ‌صنفی خود را مجدداً فعال کند. ‌»

تعطیلی اصناف یکی از راه‌های کنترل کروناست

علیرضا رضایی‌قهرودی، رییس اتحادیه عطاران و سقط فروشان و عمده‌فروشان کالای دخانی، مواد شوینده و ‌پاک‌کننده تهران در خصوص خسارات چشمگیر تعطیلات ناشی از کرونا گفت: «تصمیم برای تعطیل کردن ‌قشر زیادی از اصناف برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا می‌توانست یکی از راه‌ها باشد؛ اما بسیاری از ‌راه‌های دیگر از جمله مترو، اتوبوس و مکان‌ها و مجتمع‌هایی که به ناچار در حال حاضر هنوز در حال ‌تردد و تجمعات هستند هم می‌تواند منجر به شیوع ویروس کرونا باشد. نباید همه تاوان را اصناف ‌پرداخت کنند. ‌»

وی تأکید کرد: «از سال ۹۹ توان مالی اصناف ضعیف‌تر شده است؛ بنابراین نمی‌توانند پرداخت مالیات را ‌مانند سابق انجام دهند. سازمان امور مالیاتی به این نکته باید توجه ویژه‌ای داشته باشد. ‌»

ضرورت تعطیلی کارشناسی مشاغل ‌

خسرو ابراهیمی‌نیا، رییس اتحادیه تالارداران و تجهیز مجالس تهران نیز در رابطه با تعطیلی اصناف اظهار ‌کرد: «کسبه نیز جزیی از مردم هستند و باید در سلامت باشند. ما نیز به این اصل اعتقاد داریم؛ اما باید ‌تبعات و آثار تعطیلی‌ها نیز بررسی شود. ‌»

وی افزود: «انتخاب کسب‌وکارهایی که قرار است تعطیل بمانند، باید کارشناسی‌تر باشد. وقتی یک واحد ‌صنفی مثل تالار پذیرایی تعطیل می‌شود، شهرداری قبض عوارض پسماند برای این صنف صادر می‌کند. ‌خاصه آنکه تعطیلی واحد مذکور قهری بوده است. ‌»

ابراهیمی‌نیا آرایشگاه‌ها، عکاسی‌ها، قهوه‌خانه‌ها و... و. را از دیگر کسب‌های آسیب‌دیده دانست و ‌افزود: «سؤال اینجاست وقتی دستور تعطیلی صادر می‌شود، ۲۳ درصد سهم کارفرما و مالیات حقوق از کجا ‌باید تأمین شود؟ امروز اگر مالیات کسب‌وکار را پرداخت نکنید، شامل جریمه می‌شوید؛ این مبلغ از ‌کجا باید تأمین شود!؟ ‌»

اصناف از پرداخت مالیات معاف شوند

عباس منزوی، رییس اتحادیه فروشندگان و تعمیرکاران ماشین‌های دوخت و بافت و لوازم مربوطه تهران ‌گفت:‌ «شهرداری عوارض گوناگون خود را هر زمان بخواهد مبالغ‌اش را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر بی‌توجهی ‌سازمان امور مالیاتی بر نبود درآمد اصناف در دو سال گذشته و اصرار این سازمان بر وصول مالیات، ‌امان اصناف را بریده است. ‌»

منزوی با بیان اینکه با شرایط فعلی ضرورت بخشش مالیاتی اصناف از واجبات است، افزود: «موضوع ‌حمایت از اصناف نیست؛ بلکه ضرورت است. اصناف پول پرداخت مالیات را ندارند که بدهند. دولت در این مورد بی‌توجهی نکند. این اصناف همان‌هایی هستند که امام (ره) بازوان ستبر انقلاب ‌ نامیدشان. امروز شرایط اقتصادی ‌اصناف در بدترین حالت پس از انقلاب است. دولت در پایان خدمت خود باید تدبیری کند و اصناف را از مالیات ‌معاف کند. ‌»

کاهش ۷۰ درصدی فروش طباخی‌ها ‌

حسین رواسی، رییس اتحادیه طباخان تهران نیز گفت: «می‌توان گفت ما از ۱۰۰ درصد فروش تنها ۳۰ درصد ‌فروش داریم. در این بین عده‌ای هستند که به هیچ عنوان رسته بیرون‌بر ندارند و شرایط و موقعیت ‌مکانی آنها به گونه‌ای است که نمی‌توانند فعالیت بیرون‌بر داشته باشند. صبح و بعدازظهر آنها کاملاً ‌تعطیل شده است. ‌»

وی ادامه داد: «چرخه اقتصاد کشور زمانی فعال است که اقتصاد خوب در جریان باشد. تمامی صنوف کشور ‌مانند یک زنجیر به یکدیگر وصل هستند. اگر یک قطعه از زنجیر قطع باشد، نام آن دیگر زنجیره نخواهد ‌بود و قطعاً از یکدیگر می‌گذرد، پیوستگی خود را از دست می‌دهد. چرخه اقتصادی جایی خود را نشان ‌می‌دهد که یک زنجیر کامل به یکدیگر متصل باشد و زنجیرهای اقتصادی را ایجاد کند. ‌» رواسی گفت: «ما بیشترین نوع تجمع و شلوغی را می‌توانیم در وسایط نقلیه عمومی از جمله مترو و اتوبوس ‌مشاهده کنیم. واحدهای صنفی به نسبت اتوبوس‌ و مترو از شدت بسیار پایین‌تر تردد برخوردار ‌هستند. اصناف در دو سال اخیر زیان‌های بسیار زیادی متحمل شدند. ‌»

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد واحدهای صنفی اجاره هستند، افزود: «وقتی واحد صنفی کاملاً ‌بسته است چگونه می‌توانیم انتظار داشته باشیم که بتواند اجاره‌بها، مالیات و یا حتی مخارج کارگر خود ‌را تأمین کند. ‌»

مطالبه؛ شرط انصاف با اصناف

از آغاز شیوع کرونا متأسفانه القا شد که همزمان با اوج بیماری کرونا برای رسیدن به شرایط کاهش بیماری ‌تنها فشار روی اصناف، بازار و کسبه باشد. اگرچه تعطیلی در این زمینه مؤثر است، اما ضرورتی انکارناپذیر است که به پاس ‌همراهی اصناف در اجرای مصوبات ستاد کرونا، تسهیلاتی از جمله بسته‌های حمایتی متناسب با شرایط ‌امروز جامعه صنفی، بخشودگی جرایم و یا به تعویق انداختن زمان اظهارنامه مالیاتی به موازی ارائه ‌تسهیلات مناسب و کم‌بهره و در نظر گرفتن مشوق‌های بانکی به آنها تعلق گیرد و برای آنان در نظر گرفته شود. چنانچه مجتبی صفایی، ‌نایب‌رئیس اتاق اصناف ایران نیز بارها به این موضوع مهم اشاره کرده است: «اینکه چک‌های اصناف در ‌زمان اجرای محدودیت‌ها برگشت بخورد و بعد بخواهیم رفع اثر کنیم جالب نیست. در همین یک ماه اخیر ‌اقساط تسهیلاتی که بابت کرونا به برخی از صنوف پرداخت شده بود از حساب تمامی ‌کسبه و بازاریانی که ‌توانسته بودند از پیچ‌وخم بانک‌ها عبور کنند و تسهیلات بگیرند، کسر شد و مراعاتی نیز در خصوص تعطیل ‌بودن واحدهای صنفی صورت نگرفت. بارها در خصوص ارائه مشوق با ساختار متناسب با مسئولان دولتی ‌صحبت شده و امیدواریم بسته‌های حمایتی متناسب با شرایط امروز جامعه صنفی برای آنان در نظر گرفته ‌شود.»‌

کد خبر: 18183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =