هفت در برابر یک

آمریکا به دنبال ایجاد اتحاد بیشتر با شش قدرت صنعتی دنیا در نشست گروه هفت علیه چین است اما مولفه‌هایی وجود دارد که شاید بخشی از اروپایی‌ها نخواهند با واشنگتن همراه شوند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، بسیاری تحلیل‌گران پیش از شروع نشست گروه هفت هشدار داده بودند که مقابله با چین و سلطه روزافزون آن یکی از محورهای رهبران کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس خواهد بود. ماحصلی که تاکنون از این اجلاس حاضر شده نشان می‌دهد که این تحلیل سراسر درست بوده و ضدیت با پکن اصلِ عمده هفت کشور صنعتی جهان است.

ایجاد زیرساخت علیه چین

یک مقام ارشد دولت بایدن گفت، گروه هفت کشور غنی روز گذشته (شنبه) یک برنامه زیرساختی جدید جهانی در واکنش به ابتکار کمربند و جاده چین اعلام خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، این مقام دولت آمریکا که خواست نامش فاش نشود، به خبرنگاران گفت ایالات متحده همچنین سایر رهبران گروه هفت را برای «اقدام مشخص در مورد کار اجباری» در چین تحت فشار قرار می‌دهد و انتقاد از پکن را در اعلامیه پایانی خود وارد می‌کند. این مقام آمریکایی گفت: «این صرفاً درباره رویارویی با محدودسازی چین نیست. اما تاکنون ما یک جایگزین مثبت ارائه نکرده‌ایم که بازتاب ارزش‌ها، استانداردها و سبک عمل ما باشد.»

ابتکار عمل کمربند و جاده چین یک طرح زیرساختی چندین تریلیون دلاری است که در سال ۲۰۱۳ به دستور «شی جین‌پینگ»، رئیس‌جمهوری چین، با ابتکار توسعه و سرمایه به جریان افتاد و از آسیا تا اروپا و فراتر از آن امتداد دارد. بیش از صد کشور به منظور همکاری با چین پروژه‌هایی در زمینه خط آهن، بنادر، بزرگراه‌ها و دیگر زیرساخت‌ها با چین به امضا رسانده‌اند. براساس آمار شرکت ریفینیتیو، تا اواسط سال گذشته بیش از دو هزار و ۶۰۰  پروژه به ارزش حدود چهار تریلیون دلار مرتبط با این ابتکارعمل گزارش شده است. با این حال وزارت خارجه چین، ژوئن گذشته اعلام کرد حدود ۲۰ درصد از این پروژه‌ها به شدت تحت تاثیر پاندمی کرونا قرار گرفته‌اند.

گفتنی است که «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری آمریکا ماه مارس به «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر بریتانیا که میزبان نشست سه روزه رهبران گروه هفت در کشورش است، پیشنهاد داد تا این کشورها طرح رقابتی خودشان را ارائه دهند. این مقام آمریکایی می‌گوید، غرب باید یک جایگزین مثبت برای «فقدان شفافیت، وضعیت محیط زیستی ضعیف و استانداردهای کار و رویکرد اجباری» دولت چین که بسیاری از کشورها را تحت تاثیر قرار داده است، ارائه کند. این مقام مطلع همچنین گفت: «بنابراین ما ‌یک ابتکارعمل زیرساخت جدید جهانی به همراه شرکایمان در گروه هفت معرفی می‌کنیم که صرفاً جایگزینی برای ابتکار کمربند و جاده نخواهد بود.» 

بایدن در مذاکراتش همچنین دیگر رهبران را تحت فشار قرار خواهد داد تا روشن کنند که آن‌ها معتقدند «کار اجباری خدشه دار کردن کرامت انسانی و یک نمونه فاحش از رقابت اقتصادی ناعادلانه چین» است تا نشان دهد آن‌ها در دفاع از حقوق بشر جدی هستند. این مقام درباره اعلامیه پایانی که پس از خاتمه نشست در روز یکشنبه منتشر می‌شود، گفت: «ما قصد داریم روی حوزه‌های خاصی مثل سین‌کیانگ تمرکز کنیم که در آنجا کار اجباری در جریان است و این همان جایی است که ما باید ارزش‌هایمان را به عنوان گروه هفت بیان کنیم.» وی تاکید کرد که هنوز مشخص نیست که این طرح زیرساخت جهانی چگونه قرار است تامین مالی شود. این طرح شامل جمع آوری صدها میلیارد پول دولتی و خصوصی برای کمک به کاهش فاصله زیربنایی ۴۰ تریلیون دلاری در کشورهای نیازمند تا سال ۲۰۳۵ است.

ادامه اختلاف‌ها

این در حالی است که اختلاف میان واشنگتن و پکن همچنان رو به افزایش دارد. بر اساس گزارش‌ها، دیپلمات‌های ارشد آمریکا و چین ظاهراً جدال لفظی تند دیگری پیدا کرده‌اند و پکن از آمریکا خواسته دست از مداخله در امور داخلی خود برداشته و همچنین واشنگتن را به سیاسی کردن مساله جستجو برای پیدا کردن منشأ همه‌گیری کرونا متهم کرده است. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، «یانگ جیچی»، مشاور ارشد سیاست خارجی چین و«‌آنتونی بلینکن»، وزیر ‌خارجه آمریکا روز جمعه گفت‌وگوی تلفنی با یکدیگر داشته‌اند که اختلافات گسترده در قبال چند حوزه مناقشه برانگیز از جمله محدود کردن آزادی‌ها در هنگ‌کنگ و بازداشت دسته جمعی مسلمانان در منطقه سین‌کیانگ در شمال غرب چین را فاش ساخته است.

بدون تردید تقاضاها برای انجام تحقیقات جامع‌تر درباره منشأ ویروس کرونا، مشخصاً برای چین از بابت صحبت از این که این ویروس ممکن است از لابراتواری در شهر ووهان چین به بیرون درز کرده باشد، حساس است. بر اساس این گزارش یانگ اعلام کرده که چین «نگرانی شدید» از بابت آنچه او داستان‌های «پوچ» درباره درز ویروس از لابراتوار ووهان خواند، دارد. خبرگزاری شینهوای چین به نقل از یانگ گزارش کرد که گفته است: «چین ‌قاطعانه مخالف هرگونه اقدام نفرت‌انگیز برای بهانه کردن همه‌گیری برای افترا زدن به چین و تغییر دادن تقصیرات است.»

این در حالی است که طی هفته‌های گذشته، گزارش‌هایی درباره نفوذ هرچه بیشتر چین در اروپای شرقی منتشر شد و ماجرای تاسیس دانشگاه چینی در مجارستان دردسرهای بسیاری را برای دولت این کشور ایجاد کرد. این البته موضوع تازه‌ای نیست؛ چراکه طی ماه‌های اخیر مجارستان نشان داده که می‌خواهد پیش از هر زمان دیگر به چین نزدیک شود. ماه گذشته میلادی، در پی تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه شخصیت‌های حقیقی و حقوقی چین به بهانه نقض ‌حقوق بشر در سین‌کیانگ، «پیتر سیارتو» وزیر تجارت و امور خارجه مجارستان در حاشیه نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا تحریم‌های وضع شده این اتحادیه علیه افراد و نهادها در چین و میانمار را «بیهوده و مضر» خواند و گفت: «در زمانی که اهمیت همکاری بین‌المللی به طور چشمگیری رو به افزایش است و به جای وضع تحریم‌ها باید جان انسان‌ها را نجات داد و تصمیماتی از این دست مطلقاً بی‌معنا است».

وی در ادامه افزود: «هدف اصلی اتحادیه اروپا از وضع این تحریم‌ها، منحرف کردن افکار عمومی از مشکل اصلی، یعنی سؤمدیریت در خرید و استفاده از واکسن ‌کرونا است که با نرخ مرگ انسان‌ها و میزان خسارت وارده به اقتصاد اروپا قابل اندازه‌گیری است.»‌ وزارت تجارت و امور خارجه مجارستان نیز در یک بیانیه مطبوعاتی به نقل از پیتر سیارتو اعلام کرد که تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه چین بی‌نهایت زیان‌آور و مضر بوده و باعث «مسموم شدن روند همکاری میان اتحادیه اروپا و چین» خواهند شد.

به هر ترتیب گروه هفت نشان داده که بنا ندارد در برابر نفوذ چین کوتاه بیاید و در این زمینه زیرساخت‌ها و برنامه‌هایی را برای مقابله با پکن طرح‌ریزی کرده است. باید منتظر ماند و دید که این تحولات چه تغییر در چیدمان نیروگذاری‌های ژئوپولتیک ایجاد می‌کند. 

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 18135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =