آژانس: ایران تزریق اورانیوم به سانتریفیوژهای IR-۲m را آغاز کرده است

آژانس اتمی در گزارش روز سه‌شنبه به کشورهای عضو نوشته ایران تزریق UF۶ به آبشار ۱۷۴ سانتریفیوژ IR-۲m که اخیراََ در تاسیسات غنی‌سازی نطنز نصب شده را آغاز کرده است».

خبرگزاری «رویترز» نوشت آژانس اتمی در گزارشی که روز سه‌شنبه به کشورهای عضو ارائه داده و امروز به دست رویترز رسیده، نوشته است: «در تاریخ چهاردهم نوامبر ۲۰۲۰، آژانس تایید کرد که ایران تزریق گاز هگزا فلوراید اورانیوم (UF6) به سانتریفیوژهای IR-۲m که اخیراََ در تاسیسات غنی‌سازی نطنز نصب شده را آغاز کرده است.»

رویترز مدعی شده این اقدام نقض توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های بزرگ است و ایران فقط با دستگاه‌های نسل اول IR-1 می‌تواند اورانیوم غنی کند. گزارش قبلی آژانس بین المللی انرژی هسته ای گفته بود ایران ماشین های IR-2m را در نظنز نصب کرده، اما هنوز تزریق اورانیوم را انجام نداده است. آژانس علاوه بر این گزارش داده بود که ایران کماکان به غنی‌سازی ایران در سطح ۴.۵ درصد ادامه می‌دهد که از سقف ۳.۶۷% تعیین‌شده در توافق هسته‌ای برجام بالاتر است.

این سازمان همچنین مدعی شد میزان ذخائر اورانیوم غنی‌شده ایران به ۲۴۴۳ کیلوگرم افزایش یافته است. با این حال «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چندی پیش  به «همکاری خوب» میان ایران و بازرسان این نهاد بین‌المللی در مسئله بازرسی از دو سایت در ایران اشاره کرده بود.

کد خبر: 1789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =