بازگشایی موزه هنرهای معاصر پس از دوسال

موزه هنرهای معاصر تهران بعد از دو سال تعطیلی قرار است سه‌شنبه هفته آینده بازگشایی شود.

به گزارش آتیه آنلاین، در طی سال های اخیر یکی از اتفاقاتی که رخ داد، مرمت و بازسازی موزه هنرهای معاصر بود. این پروژه از سال ۱۳۹۶ با تخصیص اعتبار از سوی وزارت ارشاد آغاز شد و قرار بود مرمت این موزه در نهایت تا پایان سال ۹۷ به پایان برسد اما این اتفاق نیوفتاد و در آخر پس از تعویق های چند باره  مقررشد موزه دی‌ماه ۹۹ بازگشایی شود که بازهم این اتفاق رخ نداد و از آغاز پروژه مرمت و بازسازی موزه هنرهای معاصرنزدیک به سه سال گذشت.تا اینکه موزه هنرهای معاصر تهران با بیش از دو سال تعطیلی به منظور مرمت و بازسازی، ۹ بهمن‌ماه با نمایش مجموعه آثار اهدایی زنده‌یاد منیژه میرعمادی، از هنرمندان معاصر ایران، به صورت رسمی افتتاح شد. اما  عمر این نمایشگاه تا ۱۵ فرودین‌ ۱۴۰۰ بود و افزایش شیوع ویروس کرونا اجازه ادامه فعالیت موزه را نداد. حالا  با کاهش نسبی شمار مبتلایان در شهر تهران، قرار است این موزه بار دیگر بازگشایی شود و بازدید از آن  با دو نمایشگاه نهان برعیان و پرسونا از هجدهم و ۲۵خرداد امکان‌پذیر است.

روز گذشته نشست خبری دو نمایشگاه جدید موزه هنرهای معاصر تهران با حضور هادی مظفری مدیر کل هنرهای تجسمی، احسان آقایی رئیس موزه هنرهای‌ معاصر تهران، شهریار حاتمی کیوریتور نمایشگاه «نهان‌ بر عیان» و امیر راد کیوریتور نمایشگاه «پرسونا» در محل موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد. احسان آقایی، رئیس موزه هنرهای معاصر تهران گفت: در رویکرد جدید موزه هنرهای معاصر تهران قرار گذاشتیم ۲ نمایشگاه به‌صورت همزمان در گالری‌های موزه افتتاح شوند. بر همین اساس، نمایشگاه اول با عنوان نهان بر عیان ۱۸ خرداد ماه و نمایشگاه دوم با عنوان پرسونا شامل مجموعه آثار اندی وارهول ۲۵‌خردادماه افتتاح می‌شوند. شهریار حاتمی دبیر نمایشگاه «نهان بر عیان» نیز درباره این نمایشگاه گفت: نمایشگاه «نهان بر عیان»؛ مهندسی تصویر در نگارگری ایران، بر اساس پروژه پژوهشی من بود که درباره پیوند علم و هنر در سده ۸ تا ۱۱ هجری ایران است و به صورت تخصصی به نگارگری می‌پردازد. این نمایشگاه به صورت تخصصی روی هندسه تصویر کار می‌کند و هدف این بوده که هندسه‌دانان ایرانی چه کسانی بودند و نگارگران ایرانی از چه علمی در کارشان بهره می‌گرفتند.

همچنین امیر راد کیوریتور نمایشگاه «مروری بر آثار پرسونا» با بیان اینکه تعداد ۷ اثر از آثار اندی وارهول به نمایش گذاشته می‌شود، درباره این نمایشگاه گفت: برنامه موزه هنرهای معاصر تهران مبنی بر نمایش ۲ مجموعه آثار است که یکی از آنها پژوهشی است و بخش دیگر به نمایش گنجینه موزه می‌پردازد. در نمایشگاه پرسونا، قصد داشتیم خوانش دیگری از مجموعه آثار اندی وارهول را ارائه دهیم و خوانشی که پیشنهاد شد که عنوان آن «پرسونا» شد. پرسونا؛ مفهوم کلی تصویر انسان در موقعیت‌های گوناگون است یا ماسک و نقابی است که ما بر چهره می‌گذاریم.

موزهٔ هنرهای معاصر تهران مهم‌ترین گنجینه‌های هنر مدرن در خارج از اروپا و آمریکای شمالی و مالک یکی از ۵ تا ۱۰ مجموعهٔ مهم هنر نوگرا در دنیاست. در گنجینهٔ دائمی موزه بیش از ۳۰۰۰ اثر ارزشمند از نخبگان هنرهای تجسمی نگهداری می‌شود که نزدیک به ۴۰۰ عدد از آن‌ها، ارزش استثنایی دارند. از جمله آثار مهم موزه، می‌توان به کارهای شاخصی از گوگَن، رُنوار، پیکاسو، ماگریت، ارنست، پولاک، وارهول، لُویت و جاکومتی اشاره کرد. موزهٔ هنرهای معاصر تهران همچنین مالک مجموعهٔ بسیار مهم و جامعی از هنر نوگرا و معاصر ایران است.

کد خبر: 17350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =