احتمال وقوع جنگ داخلی در میانمار قوت گرفت

سخنگوی دولت موازی در میانمار نسبت به وقوع جنگ داخلی در میانمار هشدار داد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نوشته روزنامه گاردین، یکی از سخنگوهای دولت موازی میانمار هشدار داد، این کشور در آستانه وقوع جنگ داخلی جدید است و این در حالی است که جوامع برای حفاظت از خود در مقابل کمپین بی رحمانه خشونت ارتش میانمار، سلاح به دست گرفته‌اند.

درگیری‌های چندین دهه‌ای در میانمار حالا رشد زیادی داشته و نیروهای مسلح قومی که با ارتش این کشور برای خودمختاری بیشتر در نبرد بوده‌اند، از زمان وقوع کودتای اول فوریه سال جاری میلادی علیه خونتای میانمار سلاح به دست گرفته و در مناطق مختلف کشور که پیش از این شاهد صلح و آرامش بوده، درگیری‌هایی به وقوع می‌پیوندد.

دکتر ساسا، سخنگوی دولت متحد ملی میانمار متشکل از سیاستمداران حامی دموکراسی و مخالف خونتا گفت: مردم میانمار دیگر هیچ گزینه‌ای و انتخابی ندارند. آنها در مقابل خونتا سلاح به دست گرفتند.

وی ادامه داد: کودتای ارتش، دستگیری‌ها، شکنجه‌ها و کشتارها باعث شده است تا جوامع سلاح به دست بگیرند. این تازه اول کار است. اوضاع دارد از کنترل خارج می‌شود. حتی اگر کسی در یک روستا هم هنوز زنده باشد، در مقابل این قتل‌ها تسلیم نمی‌شود. تمام کشور در مسیر جنگ داخلی قرار گرفته است.

در یک هفته گذشته، ده‌ها هزار تن از مردم میانمار در استان کایا واقع در شرق میانمار به دلیل افزایش درگیری‌ها بین ارتش و نیروهای دفاع مردمی کارنی مجبور شدند از خانه‌های خود بگریزند.

روز دوشنبه ارتش از هلیکوپتر برای بمباران و تیراندازی به سوی نیروهای غیر نظامی استفاده کرد. همچنین مدارس در سراسر میانمار که توسط ارتش اشغال شده‌اند، هدف بمب گذاری یا آتش افروزی از سوی عاملان ناشناس قرار گرفته‌اند که تلاشی برای تقویت تعطیلی سیستم آموزشی از سوی معترضان ضد کودتا محسوب می‌شود. خونتا به والدین دستور داده است تا فرزندانشان را برای بازگشت به مدارس ثبت نام کنند اما بسیاری از مردم این کار را هنوز انجام نداده‌اند. بیش از نیمی از آموزگاران میانماری نیز که در مدارس دولتی تدریس می‌کنند، دست به اعتصاب زده‌اند.

در همین حال ریچارد هورسی، مشاور ارشد میانمار در گروه بین‌المللی بحران می‌گوید، چنین حملاتی از جمله هدف قرار دادن افراد مظنون به تبانی با ارتش یک مساله نگران کننده است. هنوز مشخص نیست که بتوانیم تشخیص دهیم این خشونت چه زمان متوقف می‌شود.

همچنین برخی از گروه‌های مسلح قومی پیشنهاد همکاری و کمک به نیروهای ضد خونتا را داده‌اند. این گروه‌ها احتمالا به دنبال سوء‌استفاده از کودتا برای منافع شخصی خود هستند که می‌تواند به بحران کنونی در میانمار بیفزاید.

سخنگوی دولت متحد ملی میانمار همچنین از جامعه بین الملل خواسته است تا این دولت را به عنوان رهبران رسمی میانمار به رسمیت بشناسد و ادامه داد: انجام این کار به دولت متحد ملی کمک می‌کند تا درخواست کنند کمپانی‌های نفتی و گازی مبالغی را که باید، به مقام‌های دموکراتیک بپردازند جای آن که پول‌ها را به ژنرال‌های ارتش پرداخت کنند.

وی ادامه داد: این برای ما یک توهین است که گازی که از سرزمین میانمار استخراج می‌شود، توسط ژنرال‌های ارتش خونتا مورد استفاده قرار گیرد تا آنها سلاح از روسیه و چین بخرند و علیه مردم میانمار استفاده کنند.

کد خبر: 17302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =