بازار جهانی رمز ارز در گرو توییت‌های هدفدار

سقوط ارزش بیت‌کوین طی هفته‌های اخیر موجب شده تا تردیدهای زیادی در مورد حضور یا خروج از این بازار به وجود بیاید که یکی از دلایلش توئیت‌های مالک کمپانی تسلا بوده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین،‌ فروش بیت‌کوین طی روزهای اخیر افزایش چشمگیری داشته؛ خاصه به این دلیل که بازار شاهد کاهش شدید و بی‌سابقه ارزش این رمزارز طی مدت اخیر بوده است. طی یک هفته گذشته، بیت‌کوین تقریباً ۱۶ درصد سقوط کرد و ارزش آن به یکی از پایین‌ترین سطوح طی ماه‌های گذشته رسید. با توجه به اینکه چین معاملات این ارز و استخراج آن را ممنوع و دولت آمریکا نیز محدودیت‌هایی را برای آن تعیین کرده، به نظر می‌رسد کاهش ارزش رمزارزها طی مدت اخیر چندان دور از انتظار هم نبود.

ضرر ماسکی

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا ‌که با خرید بیش از یک میلیارد بیت‌کوین به تقویت رشد صعودی رمزارزها کمک کرد، در اوایل ماه جاری میلادی، هنگامی که اعلام کرد این کمپانی خرید خودروهای خود را با استفاده از ارز رمزپایه به دلیل نگرانی‌های زیست‌محیطی متوقف کرده‌، ضربه‌ای شدید به این بازار وارد ساخت و بسیاری را مجبور به فروش ارزهای خود کرد تا از سقوط فزاینده جان سالم به در ببرند.

ماسک طی هفته‌های اخیر اظهارات ضد و نقیضی را درباره موضع‌اش در قبال رمزارزها به زبان آورده است. وی مدتی پیش اعلام کرد که تسلا تمامی مایملک بیت‌کوین خود را فروخته، اما در عین حال مدتی بعد چنین خبری را تکذیب کرد.

استفانی پرایس، تحلیلگر سی‌ان‌بی‌سی در یادداشتی نوشت: «با توجه به اینکه پیام‌های توییتری از این دست می‌تواند التهاب‌های بسیاری در بازار ایجاد کند، می‌توان انتظار داشت که بازار رمزارزها همچنان بی‌ثبات باقی مانده و شاهد فراز و فرودهای بسیاری باشیم». پرایس گفت: «به‌رغم سقوط و فروش بی‌سابقه‌ای که رمزارزها طی هفته‌های گذشته داشته‌اند، نمی‌توان انکار کرد که این بازار رشد بسیاری طی چند ماه اخیر داشته است».

طبق گزارش کوین بیس‌، بیت‌کوین در سال گذشته ۲۶۸ درصد رشد داشته است. اتریوم، دومین ارز رمزنگاری شده بزرگ‌، بیش از۸۴۰ درصد رشد را شاهد بوده است. منتقدان ماه‌ها قبل پیش‌بینی کردند که این شکل از ارز هیچ ارزش ذاتی ندارد و در نتیجه امکان سقوط فراوان آن بسیار محتمل است. «اندرو بیلی»‌، رئیس بانک انگلیس‌، ‌هشدار داده که سرمایه‌گذاران باید آمادگی لازم را برای از دست دادن تمام پول خود در صورت ورشکستگی در ارزهای رمزپایه داشته باشند. در همین حال، بانک مرکزی اروپا افزایش شهاب سنگی بیت‌کوین را با حباب‌های مالی دیگر مقایسه کرده است که سرانجام در قرن ۱۷ و ۱۸ منفجر شد.

نفس اژدها

اما آخرین ضربه به بازار رمزارز از سوی چین وارد شد؛ جایی که قانونگذاران صنعت مالی گفتند بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت، اجازه ارائه خدمات به مشتریان با ارزهای رمزپایه را ندارند و نسبت به خطرات مرتبط با تجارت دارایی‌های رمزنگاری هشدار دادند. در حالی که این کشور قبلاً مبادلات رمزنگاری شده و پیشنهادات اولیه بیت‌کوین را در اختیار داشته‌، با این وجود مصرف‌کنندگان همچنان مجاز به داشتن دارایی‌های رمزنگاری شده هستند. در بیانیه‌ای که بخش اقتصادی دولت چین در این رابطه صادر کرد آمده است: «اخیراً، قیمت ارزهای رمزنگاری شده سر به فلک کشیده و به‌شدت سقوط کرده و معاملات سوداگرانه ارزهای رمزنگاری شده مجدداً آغاز شده و به طور جدی ایمنی اموال مردم را نقض کرده و نظم اقتصادی و مالی عادی را بر هم زده است».

«لیث خلف»، تحلیلگر مالی در کارگزاری سهام ای. جی. بل‌، معتقد است نگرانی‌های زیست‌محیطی و خطرات نظارتی به این معنا است که «جریان بیت‌کوین روشن شده و تردید در مورد تصویب طولانی‌مدت ارز رمزنگاری شده توسط مشاغل و مصرف‌کنندگان را افزایش می‌دهد». این تحلیلگر در ادامه افزود که وضعیت فعلی نشان می‌دهد که این شکل از سرمایه‌گذاری‌ها می‌تواند شاهد سقوط یا افزایش ناگهانی باشد و این بدان معناست که حباب ارزهای رمزگذاری‌ شده ممکن است شاهد انفجاری ناگهانی باشد. این خود به معنای آن است که ملاحظات بسیاری باید از سوی سرمایه‌گذاران این عرصه لحاظ شود.

ادامه سرمایه‌گذاری

در این میان شرکت‌ها و سرمایه‌گذارانی نیز هستند که همچنان به این بازار اعتماد داشته و در تلاش‌اند که در آن باقی بمانند. «کتی وود»، مدیر اجرایی مدیریت سرمایه‌گذاری «آرک» (Ark) که در چندین شرکت مرتبط با رمزنگاری سرمایه‌گذاری کرده، گفت که این شرکت هنوز ۵۰۰ هزار دلار سهم در این بازار را نگاه داشته است. وی به بلومبرگ گفت: «تا جایی که به سرمایه‌گذاری مربوط می‌شود، باید در نظر گرفت که ایده رمزارزها کاملاً مهم و قابل ‌اتکا است. به همین خاطر ما در این زمینه سرمایه‌گذاری خواهیم کرد؛ چراکه پیشرفت و بهبود اوضاع در این زمینه کاملاً قابل ‌پیش‌بینی و مهم است و به ‌عنوان فعالان حوزه مالی بنا نیست چنین فرصتی را از دست بدهیم».

«استین جاکوبسن»، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری بانک ساکسو هم اعلام کرد که به نظر می‌رسد آخرین فروش نسبت به قسمت‌های قبلی «عمیق‌تر» باشد و ارزهای رمزنگاری شده دیگری مانند اتریوم را که ۴۰ درصد سقوط کرده است، در معرض فروش قرار می‌دهد.

طبق اطلاعات کوین‌بیس‌، این قیمت از حدود ۳ هزار و ۴۰۰ دلار به زیر ۲ هزار دلار رسید تا اینکه بعد از آن بهبود یافت و به حدود ۸۵۰ دلار جهش داشت که ۱۶ درصد در روز کاهش پیدا کرد. یاکوبسن گفت: «نرخ سود جدید گسترده در بازار ارزهای رمزنگاری شده فرو رفته است». «نیل ویلسون»، تحلیلگر ارشد بازار مارکت دات‌کام‌ هم اعلام کرد: «امروز در کل فضای رمزنگاری خونریزی بزرگی رخ داده است». وی در عین حال افزود که ممکن است سرمایه‌گذاران به درستی نگران باشند که سایر کشورها می‌توانند از چین پیروی کنند.

ویلسون گفت: «چین مدتی است که فضای رمزنگاری را تحت فشار قرار می‌دهد، اما کشورهای دیگر ممکن است اکنون بانک‌های مرکزی خود را به دنبال ارزهای دیجیتال سوق دهند. تاکنون تنظیم‌کنندگان غربی در مورد بیت‌کوین بسیار راحت بوده‌اند، اما این به زودی تغییر خواهد کرد».

موج سینوسی

گفتنی است با افزودن این مفهوم که تنظیم‌کننده‌های جهانی در حال کنترل این صنعت ‌هستند، مقامات مالیاتی و پولی ایالات متحده، از جمله رئیس صندوق فدرال رزرو نیز اشاره به اقدامات جدی داشتند. بازارهای گسترده سهام و اوراق بهادار در طی روزهای اخیر حساسیت زیادی به حرکات بیت‌کوین نشان داده‌اند که نشان می‌دهد در حاشیه مسیر، بیت‌کوین از این به بعد می‌تواند بازارهای گسترده‌تری را حرکت دهد.

این در حالی است که اخیراً اظهارنظری از ماسک سبب شد که بسیاری نسبت به بهبود شرایط بیت‌کوین امیدوار شوند. ماسک طی پیام توییتری طی روزهای اخیر گفت: «نبرد حقیقی میان پول فیات (بی‌پشتوانه) و رمزارز است». وی افزود که در این زمینه از رمزارز حمایت می‌کند. مدیرعامل تسلا پیش‌تر نیز بیت‌کوین را با پول فیات مقایسه کرده بود و به نظر می‌رسد انتظارها بر این اساس بود که وضعیت در این بازار می‌تواند بهبود یابد.

با این همه، وضعیت همچنان نابسامان و پرتزلزل است. قیمت بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتالی در معاملات در اواخر هفته قبل شاهد یک سقوط سنگین دیگر بود. قیمت هر بیت‌کوین با سقوط سنگین ۹ درصدی تا ۳۵.۲۹۲ دلار پایین آمد. بیت‌کوین توانست بخشی از این سقوط را جبران کند اما همچنان شش درصد پایین‌تر از روز قبل در قیمت ۳۶.۴۳۶ دلار معامله شد. معروف‌ترین ارز دیجیتال جهان به تازگی در حال ریکاوری از سقوط ۳۰ درصدی هفته گذشته خود بود که با این سقوط جدید روبه‌رو شد. قیمت اتریوم ۱۲ درصد سقوط کرد و به ۲.۴۲۶ دلار رسید؛ در حالی که قیمت داج‌کوین ۸ درصد پایین آمد.

این در حالی است که پیش از آن ارزش بیت‌کوین بعد از توییت ایلان ماسک درباره تشکیل شورای استخراج بیت‌کوین با هدف پایداری زیست‌محیطی، حدود ۴ درصد افزایش پیدا کرده بود. ماسک در پیام توییتری عنوان کرده بود که با استخراج‌کنندگان بیت‌کوین در آمریکای شمالی گفت‌وگو کرده و آن‌ها متعهد شده‌اند اطلاعات درباره مصرف انرژی‌های تجدیدپذیر را در روند فعلی و آینده‌شان ارائه خواهند کرد. ماسک در ادامه این امر را «امیدوارکننده» عنوان کرد. تنها چند دقیقه پس از این پیام توییتری ارزش بیت‌کوین افزایش داشت و طی ۲۴ ساعت ۱۷ درصد بهبود را شاهد بود.

آینده از آن کیست؟

دیدار ایلان ماسک با ماینرهای بیت‌کوین آمریکای‌ شمالی با هماهنگی مایکل سیلور، مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات آمریکایی میکرواستراتژی، برگزار شد. نتیجه این مذاکرات پیشرفته، تشکیل شورای استخراج بیت‌کوین با هدف پایداری زیست‌محیطی بیشتر بود. این شورا از مدیران صنعتی چندین شرکت از جمله آرگوس بلاک‌چین، بلاک‌کپ، گلگسی دیجیتال، هایو بلاک‌چین، هات ۸ ماینینگ، ماراتون دیجیتال و رایت بلاک‌چین تشکیل شده است. طبق توییت سیلور، تمام این مدیران برای ترویج شفافیت در مصرف انرژی و سرعت ‌بخشیدن به ابتکارات پایداری در سراسر جهان به ‌توافق رسیدند. سیلور همچنین اظهار کرد گروه صنعتی جدید متعهد به ‌دنبال‌کردن اهداف گسترده زیست‌محیطی، اجتماعی و راهبری شرکتی درباره استخراج بیت‌کوین و نیز آموزش بازار درباره چگونگی فرایند استخراج است.

اوایل ماه مه، ماسک عنوان کرد تسلا پذیرش پرداخت‌های بیت‌کوینی را به ‌دلیل نگرانی‌های زیست‌محیطی متوقف کرده است. این تصمیم احتمالاً در افت ۵۴ درصدی قیمت بیت‌کوین به کمتر از ۳۰ هزار دلار مؤثر بوده است. در مدتی که ارزش بیت‌کوین در حال بهبودی بود، ایلان ماسک با واکنش شدید جامعه رمزارزی روبه‌رو شد که به‌ تازگی از آن استقبال کرده بود. اگرچه تصورات اشتباه درباره تأثیر منفی استخراج بیت‌کوین بر محیط‌زیست موضوع تازه‌ای نیست، اما اخبار مربوط به اعمال ممنوعیت‌های رمزارزی در چین با توجه ‌به نگرانی‌های زیست‌محیطی، دغدغه سرمایه‌گذاران را افزایش داده است. طبق گزارش کوین‌تلگراف، چندین ماینر بیت‌کوین چینی نیز در حال انتقال عملیات‌های خود از چین به کشورهای دیگر هستند؛ بنابراین هرگونه انتظار برای بهبود پایدار یا سقوط دائمی این بازار پرتشنج می‌تواند اشتباه و آکنده به خوش‌بینی و بدبینی فزاینده باشد.

گزارش: کامران برادران

کد خبر: 17230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =