تلاش هایی برای جبران شکست

سازندگان سریال «مردم معمولی» و مسابقه «هفت خان» پس از دریافت واکنش‌های منفی از مخاطبان و منتقدان، دست به تغییراتی در انتشار این برنامه ها زدند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، در روزهایی که امکان دسترسی به سینما و تئاتر و تفریحاتی از این دست فراهم نبود، شبکه‌های اینترنتی پخش فیلم جایگزین سالن‌های سینما در نمایش آثار سینمایی در سراسر دنیا شدند و توجه بسیاری از مردم به این استارت‌آپ‌ها  معطوف شده است. بر اساس آنچه فیلیمو منتشر کرده در آذر سال ۹۹، بیش از یک‌ میلیون ‌و ۱۰۰ هزار کاربر فعال داشته و نسبت به سال قبل، تعداد کاربرانش ۲.۵ برابر شده است. البته رشد چشمگیر مخاطبان فیلیمو قطعا تنها محصول عملکرد این مجموعه نیست و کم‌کاری رسانه بزرگی مانند صداوسیما و تعطیلی سینماها هم تاثیر داشته و حتی عاملی مانند ویروس کرونا و خانه‌نشینی مردم هم موثر بوده‌اند.نوروز امسال نیز این سرویس‌ها در رقابت با یکدیگر و تلویزیون، از بعضی تولیدات جدید خود رونمایی کردند. دو سریال نمایشی «مردم معمولی» و «دراکولا» آغاز شدند و مسابقه اطلاعات عمومی «هفت خان» نیز منتشر شد.

سریال کمدی «مردم معمولی» که  نخستین تجربه کارگردانی رامبد جوان در شبکه نمایش خانگی است یک کمدی موقعیت و یک مجموعه دنباله‌دار کمدی است که در ۱۰۰ قسمت با میانگین زمان هر قسمت ۲۰ الی ۲۵ دقیقه تولید می‌شود. رامبد جوان علاوه بر کارگردان به عنوان بازیگر نیز در نقش «بردیا برازنده» که مدیر یک مرکز زیبایی است حضور دارد. آتیلا پسیانی و شبنم مقدمی نیز از شخصیت‌های اصلی سریال هستند که بازی آن‌ها در سریال نکته قابل توجهی ندارد. انگار این سریال برای دهه ۸۰ است؛ چند بازیگر دور هم جمع شده‌اند و دیالوگ می‌گویند و با آهنگ عربی می‌رقصند و شاهد یک سریال ضعیف و پوچ هستیم. اگرچه «مردم معمولی» تنها سریالی ست که جوان برای شبکه نمایش خانگی ساخته و با انتظارات زیادی هم مواجه بوده است اما در مجموع  با شوخی‌هایی که بیشتر شبیه لودگی به نظر می‌رسد، مخاطب را کاملا ناامید کرده و حتی پروپاقرص‌ترین هواداران رامبد جوان را هم پس می‌زند.

حالا پس از انتشار شش قسمت از این مجموعه،  به نظر می‌رسد موج انتقادها بالاخره تاثیرگذار بوده  و رامبد جوان و فیلیمو قصد دارند در ادامه تولید «مردم معمولی»، شکست سنگین سریال را تا حدودی جبران کنند و رضایت عده‌ای از مخاطبان را به دست بیاورند. طبق اعلام سازندگان سریال «مردم معمولی»، شش قسمت‌ این سریال که تا به حال منتشر شده، از آرشیو فیلیمو حذف شده است و قسمت هفتم را به‌عنوان قسمت اول در نظر گرفتند. ۶ قسمتی که به‌طور حتم تولیدش بودجه قابل‌توجهی داشته، اما به‌دلیل کیفیت بسیار پایین، سرمایه‌گذارانش از بودجه‌ای که هزینه آن کرده‌اند، صرف‌نظر کردند.

روابط‌عمومی سریال اعلام کرد: «پس از بررسی نظرات کاربران و مخاطبان در ۶ قسمت ابتدایی و تغییر در سبک سریال، گروه سازنده «مردم معمولی» و فیلیمو تصمیم به تغییرات گسترده گرفتند تا با رویکرد جدید قسمت هفتم را به‌عنوان قسمت نخست در دسترس مخاطبان قرار دهند.»در بخشی از این توضیح آمده است: «احترام به سلیقه مخاطبان و نگاه تعاملی همواره جزو دغدغه‌های عوامل سازنده سریال «مردم معمولی» و مدیریت مجموعه فیلیمو بوده و از همین رو تصمیم به تغییرات در این سریال نیز در همین راستا صورت گرفته است.»

از طرف دیگر نوروز امسال محمدرضا گلزار ستاره سینمای ایران برای دومین بار اجرای یک مسابقه را بر عهده گرفت؛ مسابقه اطلاعات عمومی «هفت خان» که با استفاده از الگوی موفق «برنده باش» و این بار در فضای اینترنت پخش شد.این مسابقه که در پلتفرم نماوا منتشر می‌شود، در حالی که تولیدش در ۱۰۰ قسمت طراحی شد، بعد از انتشار ۹ قسمت، هم‌اکنون در شرایط نامشخصی قرار گرفته و ممکن است تعطیل شود.

این مسابقه که با سبکی مشابه مسابقه تلویزیونی «برنده باش» با اجرای گلزار تولید شد، هرگز نتوانست مانند این مسابقه با استقبال مخاطبان مواجه شود؛ این در حالی است که به نظر می‌رسید فضای بازتر نمایش خانگی، دست سازندگان را برای طراحی سوال و تغییراتی در ساختار برنامه باز بگذارد و به موفقیت بیشتر «هفت خان» نسبت به «برنده باش» منجر شود، اما این برنامه از قسمت‌های نخست چندان مورد توجه قرار نگرفت. در حالی که در ۸ قسمت قبلی مسابقه «هفت خان»، مردم به عنوان شرکت‌کننده در این مسابقه حضور می‌یافتند، سازندگان در قسمت نهم آن که یکشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۰ در دسترس قرار گرفت، برای احیای آن دست به اقدام تازه‌ای زدند و برای نخستین بار به سراغ چهره‌های سرشناس رفتند، این قسمت با حضور علیرضا طلیسچی و حامد برادران خواننده‌های پاپ منتشر شد.

درنهایت آنچه جالب توجه است این است که این اتفاقات نتیجه رویکرد منطقی و مبتنی بر کیفیت اثر است و باید از آن استقبال کرد.نیما حسنی نسب (منتقد سینما) در این رابطه در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: « اگر این هجمه‌های تند و تیز به ارتقای کیفیت و تغییر اساسی در یک محصولِ سطح‌پایین منجر شده باشد، موفقیتی مهم برای مخاطب و حتی بیش از آن توفیقی اجباری برای سازندگان و عرضه‌کنندگان این جنس بنجل است. اگر هم باز با یک ترفند تبلیغاتیِ کم‌هوشانه‌ی دیگر طرفیم که باید اتاق فکر این ایده را به‌سرعت اِخراج کنند یا به کار دیگری بگمارند.»

کد خبر: 17195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =