جهانی شدن در گام ۳۸ام

جشنواره جهانی فیلم فجر در این دوره با ثبت رسمی در «فیاپف» آغاز به کار کرد؛ اتفاقی که حالا این جشنواره  را در میان ۱۶ جشنواره برتر جهان می‌نشاند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر اگرچه به گفته عسگرپور، به شکل سنتی آیین افتتاحیه نداشت اما مراسم آغاز به کار جشنواره عصر روز چهارشنبه به صورت نمادین با نمایش نسخه مرمت شده «آن سوی آتش» کیانوش عیاری در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

محمدمهدی عسگرپور دبیر این دوره از جشنواره در آیین آغاز به کاراین رویداد از اعلام ثبت رسمی جشنواره جهانی فیلم فجر در فهرست جشنواره‌های جهانی (فیاپف)   خبر داد و گفت: چند سالی است که جشنواره تلاش می‌کند در فدراسیون جهانی انجمن‌های تهیه‌کنندگان فیلم (فیاپف) ثبت شود. این تلاش‌ها بعد از این چند سال به نتیجه رسید و امروز باعث افتخارم است که بگویم  جشنواره جهانی فیلم فجر روز گذشته در فیاپف به ثبت رسید. این جشنواره در کنار جشنواره‌های معتبر جهانی به ثبت رسیده است که این موضوع مزیت‌های زیادی دارد و البته مسایل خاص خود را هم دارد.

بر اساس آنچه کامیار محسنین، مدیر روابط بین‌الملل این فستیوال گفته است، حالا جشنواره جهانی فیلم فجر در کنار جشنواره‌هایی مانند کن، ونیز، برلین، سن سباستین، لوکارنو، مسکو، کارلووی واری، ورشو، تالین، شانگهای، توکیو، گوآ، قاهره و مار دل پلاتا قرار گرفته است.

میرکریمی: آن‌ها که ما را مسخره می‌کردند، ببینند که جشنواره جهانی فجر، به فهرست فیاپف پیوست

رضا میرکریمی دبیر دوره‌های پیشین که برای بازدید از جشنواره به چارسو آمده بود در واکنش به این خبر از منتقدانی یاد کرد که ایده ثبت فجر در فیاپف را مسخره می‌کردند و آن را رؤیاپردازی می‌خواندند. او گفت: «این خبر بسیار خوشحال کننده بود. من چند سال برای این جشنواره زحمت کشیدم و از همان روز اول معتقد بودم، ما می‌توانیم یکی از معدود فستیوال‌های استاندارد، برتر و رقابتی دنیا باشیم. برخلاف همه مخالفت‌هایی که می‌شد و برخی این باور و ایده را مسخره و فکر می‌کردند ما رویاپردازی می‌کنیم، این اتفاق افتاد. این خبر خیلی خوشحال‌کننده است که ما یکی از ۱۵ فستیوال برتر رقابتی دنیا هستیم.» او ادامه داد: «برای کسانی که با این حوزه آشنا نیستند، می‌گویم که قریب به ده هزار جشنواره در دنیا وجود دارد. پس وقتی صحبت از حضور «فجر» در جمع ۱۵جشنواره برتر می‌کنیم، یعنی این‌که از هفت خان سخت سنجش در طی چند سال رد شده‌ایم تا به این نقطه برسیم و این اتفاق فرخنده مسئولیت ما را برای نگه داشتن این استاندارد و استمرار آن سنگین‌تر می‌کند که من این موضوع را به جامعه سینمایی تبریک می‌گویم.»این کارگردان سینما افزود: «پیوستن به فیاپف یک فرآیند زمان‌بَر بود. من سه سال نماینده فیاپف را با رایزنی این‌جا آوردم، او همه ارزیابی‌ها را انجام داد که البته همه آن‌ها مثبت بود. ما فقط اختلاف دیدگاهی درباره زمان برگزاری داشتیم که حالا با تغییر زمان برگزاری، این موضوع مرتفع شد و جشنواره به ثبت رسید، خیلی از دوستان منتقد به صحبت‌های من، مدعی بودند که این یک خیال‌پردازی است، اتفاق نخواهد افتاد و این موضوع که مشکل ما تنها زمان برگزاری است، یک بهانه بیشتر نیست ولی در عمل ثابت شده که حرف‌هایی که می‌زدیم، درست بوده است.»

سالن‌های شلوغ سینمای ایران

اگرچه تداوم شیوع ویروس کرونا همچنان مانع اصلی استقبال حضوری و گسترده مردم علاقه‌مند از فیلم‌های این دوره از جشنواره است اما  فیلم‌های ایرانی‌ که نخستین اکران خود را در جشنواره جهانی فیلم فجر تجربه می‌کنند، با استقبال منتقدان، اهالی رسانه و مخاطبان روبه‌رو هستند. «بوتاکس» کاوه مظاهری که روایتی از قتل درون یک خانواده است از جمله فیلم هایی بود که با توجه به سوژه آن و یادآوری قتل بابک خرمدین توسط پدر و مادرش با استقبال مواجه شد. همچنین  فیلم تحسین شده «دشت خاموش» ساخته احمد بهرامی که این روزها در سطح جهان نام سینمای ایران را در جشنواره‌های مختلف بر سر زبان‌ها انداخته و جوایزی را از آن خود کرده است در سالنی مملو از جمعیت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به نمایش درآمد. فیلم «گیسوم» ساخته نوید به‌تویی با بازی پگاه آهنگرانی، رضا داودنژاد، مارال بنی آدم، شاهرخ فروتنیان و سلمان فرخنده  نیز با استقبال خوبی مواجه شد.

برنامه روز چهارم جشنواره جهانی فیلم فجر

جشنواره جهانی فیلم فجر امروز در چهارمین روز برگزاری میزبان آثار مختلفی از سراسر جهان است  و  در سالن‌های پردیس چارسو، سینما آزادی و سینما کانون، در ۳۹ سانس مختلف آثار سینمایی، مستند و کوتاه از کشورهای مختلف به نمایش درمی‌آید. در این دوره ۲۴ساعت قبل از اکران فیلم ظرفیت خرید بلیت وجود دارد و علاقه‌مندان به تماشای آثار این دوره از جشنواره، می‌توانند بلیت‌های جشنواره را به صورت اینترنتی از سایت سینماتیکت تهیه کنند.

سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما در تهران برگزار می‌شود.

کد خبر: 16921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =