رقابت فیلمسازان در سی و هشتمین جشنواه جهانی فجر

سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با غیبت مهمانان خارجی به‌رغم حضور فیلم‌های آن‌ها، از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور در تهران برگزار خواهد شد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، سی‌وسومین دوره از جشنواره فیلم فجر بود که مسئولان جشنواره به این نتیجه رسیدند که چنانچه جشنواره جهانی فیلم فجر فعالیت خود را به‌ صورت مستقل از بخش ملی آغاز کند، موفقیت بیشتری را تجربه خواهد کرد. در همین راستا در سال ۱۳۹۳ بخش بین‌المللی فیلم فجر از بخش داخلی آن جدا شد به امید آنکه  بتواند سری در میان سرهای جشنواره‌های معتبر جهانی درآورد و توجه بیشتری را به‌ خود معطوف کند. اما این روند از همان ابتدا مورد نقد بسیاری از سینماگران و منتقدان قرار گرفت چرا که هیچ جشنواره بین‌الملی معتبری در دنیا نیست که ویترینش از آثار کارگردانان معتبر خارجی این‌چنین تهی باشد.

یکی از تندترین این اظهارات متعلق به مجید مجیدی‌ست که گفته بود: «آن سال‌هایی که این جدایی صورت نگرفته بود، روسای جشنواره‌های مطرح خارجی موقع برگزاری جشنواره به ایران می‌آمدند و در کنار مخاطبان ایرانی، فیلم‌های ایرانی را می‌دیدند و برای جشنواره‌های خود گزینش می‌کردند. فیلم «بچه‌های آسمان» در جشنواره فجر بود که توسط نماینده جشنواره مونترال انتخاب شد و کم‌کم به سمت دیگر جشنواره‌ها رفت و بزرگ شد. آن زمان مدیر جشنواره ونیز خودش هر سال مهمان فجر بود و بادقت فیلم‌ها را می‌دید و فیلم انتخاب می‌کرد. این چهره‌های درجه سه و چهاری که از توی کافه‌های اروپا پیدا می‌کنند و به بین‌الملل جداشده از فجر می‌آورند خیلی توفیر دارند با آن آدم‌های درجه یکی که قبل از جدایی بین‌الملل، به جشنواره فجر می‌آمدند و فیلم‌های ایرانی را می‌دیدند.»

با این حال سال گذشته  سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به دبیری محمدمهدی عسگرپور به دلیل شیوع کرونا برگزار نشد و به امسال و از اردیبهشت‌ماه به خردادماه موکول شد. اگرچه پس از شیوع کرونا اغلب فستیوال‌های جهانی فیلم، دستخوش تغییرات زیادی شدند و برخی موقتا تن به تعطیلی دادند اما  از صحبت‌های دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر در «کلاب‌هاوس» معلوم شد که این جشنواره حتما از  ۵ تا ۱۲خرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود. گویا جشنواره فیلم فجر، چه بخش داخلی‌اش و چه بخش بین‌المللی‌اش، چندان از وجود کرونا متأثر نمی‌شود و نمی‌خواهد به‌هیچ‌وجه میدان را خالی کند.

جشنواره‌زده نیستیم

عسگرپور با حضور در برنامه زنده تلویزیونی در پاسخ به انتقادات به چرایی جشنواره جهانی فیلم فجر در وضعیت کرونایی  گفت: برخی فعالان سینما، نگران هستند و دغدغه‌های خاصی عمدتا در حوزه معیشتی دیگر همکاران خود دارند و فکر می‌کنند می‌شود با حذف این جشنواره‌ها همه‌چیز را درست کرد. واقعیت این است که ما در مورد اکوسیستمی صحبت می‌کنیم که بخشی از آن یک رویداد ملی است و بخشی دیگر جهانی. تقریبا در هر جای دنیا کشورهایی که در جشنواره‌ها حضور دارند و سهمی از بازار فیلم هم دارند، حداقل یک جشنواره جهانی دارند. ما جزو کشورهایی هستیم که تعداد تولیدات‌مان قابل توجه است و سال‌هایی جزو ۷کشور اول دنیا بودیم. این بخشی از همان اکوسیستمی است که ممکن است اختلاف‌نظر درباره آن وجود داشته باشد.

عسگرپور در پاسخ به این کنایه برخی سینماگران که می‌گویند جشنواره جهانی فجر سفره‌ای است که پهن شده برای درآمد مالی عده‌ای خاص، توضیح داد: دوستان فراموش می‌کنند که کل رقمی که در سینمای ایران هست، آنقدر ناچیز است که این کنایه‌ها درباره آن خنده‌دار است. من باید بگویم بودجه این جشنواره، به اندازه نصف یک فیلم سینمایی است. کمااینکه در وزارت ارشاد یک جریان شفاف‌سازی درباره بودجه به‌وجود آمده ‌و جزئیات این ارقام هم اعلام خواهد شد. من اگر همین رویداد را نخواهم برگزار کنم، می‌توانم یک فیلم‌ یا سریال بسازم که قطعا از لحاظ فیلمسازی به نفع من است. اما انگیزه‌های مختلفی باعث می‌شود افراد کارهای متفاوتی در زمان‌های مختلف انجام دهند.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر درباره انتشار ریزهزینه‌های این رویداد پس از برگزاری هم گفت: من بخواهم یا نخواهم ریزخرج‌های جشنواره منتشر می‌شود و بنیاد فارابی این کار را هر سال می‌کند. البته من معتقدم اگر قرار است این کار را بکنیم، نباید فقط صرف جشنواره جهانی و ملی باشد، بلکه همه باید بگویند. من به خبرگزاری‌های مختلف که این سؤال را می‌کنند، می‌گویم شما هم ریزهزینه‌های خود را بگویید. ما ریزخرج‌ها را می‌گوییم، شما هم بگویید.

وی ادامه داد: این بحث شفافیت و اتاق شیشه‌ای از لحاظ فیلمنامه‌نویسی تا حدودی طنز شده است. نمی‌شود برای یک جای کوچک درخواست اتاق شیشه‌ای داد و جاهای دیگر را رها کرد.

عسگرپور در پایان تأکید کرد: ما جشنواره‌زده نیستیم، یک کشور صاحب سبک سینماییم. خیلی از کشورهایی که از ما کمتر تولیدات دارند، جشنواره‌های جهانی برگزار می‌کنند. جشنواره‌ها اساسا محل عرضه هستند نه مهمانی. یکی از محل‌های عرضه، جشنواره جهانی فجر است، خصوصا اگر این جشنواره بتواند این آثار را به خریداران خارجی برساند. ما با دست خود می‌خواهیم این امکان عرضه را از خودمان بگیریم.

سالن‌های میزبان

این فستیوال که سال گذشته به دلیل اپیدمی برپا نشد، طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است با تاخیر یکساله از سه روز دیگر با تمهیدات بهداشتی ویژه‌ای در سه سینما میزبان اکران حضوری باشد. البته از میان سالن‌های در نظر گرفته ‌شده دو سالن به‌صورت ویژه برای اکران فیلم‌ها در فضای روباز، تجهیز شده‌اند.

مدیر اجرایی جشنواره جهانی فیلم فجر درباره جزئیات نمایش فیلم‌ها گفت: سالن شماره۷ پردیس سینمایی چارسو در طبقه هشتم این مجموعه برای اکران به‌صورت روباز تجهیز شده است تا با ظرفیت نزدیک به ۱۰۰ نفر، میزبان مخاطبان جشنواره باشد. همچنین ۶ سالن دیگر پردیس چارسو هم به سنت دوره‌های قبل جشنواره جهانی، با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی، به اکران فیلم‌های جشنواره اختصاص پیدا خواهند کرد. میثم مزلقانی درباره دیگر سالن روباز جشنواره گفت: سالن سینمای روباز کانون در خیابان خالد اسلامبولی هم با ظرفیت ۱۵۰ نفر میزبان علاقه‌مندان در دو سئانس خواهد بود. یکی از ویژگی‌های این سالن که برای جشنواره سی‌وهشتم تجهیز شده، امکان استفاده مخاطبان از هدفون، حین تماشای فیلم برای شنیدن صدای فیلم با کیفیت بهتر و بدون مزاحمت صداهای پیرامون است.

وی درباره زمان نمایش فیلم‌ها گفت: اکران فیلم در سالن‌های روباز از ساعت ۱۷ آغاز می‌شود و هر روز در دو سئانس فیلم در این سالن‌ها به نمایش درخواهد آمد. مدیر اجرایی جشنواره جهانی فیلم فجر همچنین ادامه داد: دو سالن سینما آزادی هم امسال به ترکیب سینماهای نمایش‌دهنده فیلم‌های جشنواره اضافه شده‌اند که با ظرفیت ۳۰۰ نفر میزبان علاقه‌مندان خواهد بود. همه این سالن‌ها برای عموم مخاطبان جشنواره قابل استفاده است و ۲۴ ساعت قبل از اکران، امکان خریداری آنلاین بلیت فیلم‌ها براساس جداول اکران برای مخاطبان وجود دارد.

صف شلوغ فیلم‌ها

در جشنواره امسال شاهد اشتیاق شماری از فیلمسازان داخلی برای حضور در رقابت جهانی جشنواره هستیم. یک صف انتظار طولانی و پر و پیمان‌تر از همیشه، که فعلا تاکنون شامل فیلم‌هایی مانند «میجر» احسان عبدی‌پور، «شهربانو» مریم بحرالعلومی و «گیسوم» نوید به‌تویی بوده  که به بخش آثار بلند سینمای سعادت راه یافته‌اند.

دیگر فیلم‌های بلند راه‌یافته به این بخش از جشنواره سی‌وهشتم عبارتند از «کوهستان جادویی» ساخته اورشولا آنتونیاک از هلند، «ما اینجاییم، ما نزدیکیم» ساخته رومن بالایان از اکراین، «جزیره دروغ» ساخته پائولا کونس از اسپانیا، «عوامل انسانی» ساخته رونی تروکر از آلمان، «بن بست» ساخته وینکو میدرندورفر از اسلونی، «حافظ برادر» ساخته فریت کاراهان از ترکیه، «گذار؛ آخرین روزهای سامورایی» ساخته تاکاشی کوئیزومی از ژاپن، «اگر باد بایستد» ساخته نورا مارتیروسیان از ارمنستان، «هلن» ساخته آنتی یوکینن از فنلاند، «نور طبیعی» ساخته دنژ ناگ از مجارستان، «معجزه» ساخته بیونگ هون‌مین از کره‌جنوبی و «بهداشت اجتماعی» ساخته دنی کوته از کانادا.

فرآیند بلیت‌فروشی سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به دبیری محمدمهدی عسگرپور از ساعت ۹ صبح ۴ خرداد از طریق سایت سینماتیکت آغاز می‌شود.

کد خبر: 16447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =