جنجال بر سر واکسیناسیون «خارج از نوبت»

این روزها خبر واکسیناسیون  ۳ هزار نفر در صداوسیما و  پیشنهاد تزریق واکسن هنرمندان خارج از جدول زمانبندی، با انتقادات شدید در شبکه های اجتماعی مواجه شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، این روزها که همه در تب و تاب زودتر واکسن زدن هستند یک جدول زمان‌بندی در اختیار عموم قرار گرفته است و هر کسی می تواند با توجه به سن و سال و شرایطی که دارد، زمان دریافت واکسنش را ببینند. اما در این میان از سازمان‌ها و افرادی که در این فهرست نیستند و به آن ها واکسن تزریق شده یا قرار است تزریق شود، سخن رفته و خبرهایی منتشر شده است. خبر واکسیناسیون برخی از پرسنل صدا و سیما یکی از این خبرهاست. در پی انتشار خبر واکسیناسیون برخی پرسنل صداوسیما، کیانوش جهانپور رئیس روابط عمومی وزارت بهداشت در توئیتر نوشت: «مصوبه ستاد ملی کرونا است برای عوامل درگیر در انتخابات از جمله ۳۰۰۰ نفر مشمول آن در صدا و سیما هستند، از خبرنگار و تصویربردار تا عوامل فنی.»

اما ماجرا به همین جا ختم نشد و جمعه شب در یک روم کلاب‌هاوس با عنوان «واکسیناسیون در صدا و سیما؛ واقعیت یا دروغ؟» که با حضور برخی مدیران میانی صدا و سیما و تهیه‌کنندگان و مجریان تشکیل شده بود، از توزیع واکسن خارج از سهمیه به بازیگران هم پرده برداشته شد. تعدادی از تهیه‌کنندگان از جمله رضا جودی، تهیه‌کننده سریال لیسانسه‌ها و مسلم آقاجان‌زاده اعلام کردند که بازیگران سریال‌های تلویزیون و سینما و حتی شبکه خانگی هم مشمول سهمیه خارج از نوبت واکسن کرونا شده‌اند. آنها اعلام کردند که انجمن تهیه‌کنندگان سینما با ارسال نامه‌ای به تهیه‌کنندگان خواهان ارسال اسامی بازیگران پروژه‌ها برای دریافت واکسن شده‌اند.

این در حالی است که در اسفند ماه سال گذشته، انتشار نامه سازمان نظام پزشکی خطاب به مسئولان ارشد وزارت بهداشت برای در اولویت گذاشتن هنرمندان در صف دریافت واکسن خبرساز شد و بازتاب‌های فراوان در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشت. در نامه حسین کرمانپور، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام پزشکی خطاب به کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمده بود با توجه به این که برنامه‌سازان سینمایی، تلویزیونی و بازیگران، مثل کادر درمان، در «جهاد نگهداشت مردم در خانه» نقش داشتند، جزو «پرریسک‌ترین» گروه‌ها هستند  وباید در اولویت واکسیناسیون هنرمندان همپای کادر درمان قرار بگیرند. این نامه در کنار انتشار ویدیویی با عنوان «واکسن‌زدن سیدشهاب‌الدین حسینی» در فضای مجازی موجب شد تا هنرمندان مورد حملات اقشار مختلف مردم قرار گرفتند. شدت و حجم انتقادها چنان زیاد و پردامنه بود که دکتر حسین کرمان‌پور را واداشت ساعاتی پس از انتشار نامه‌اش توضیح بیشتری داده و به کنایه بنویسد که «تعجب می‌کنم از مردمی که تا هنرمندی می‌میرد، غمگسار می‌شوند و تا کسی می‌گوید در نظر باشند تا نمیرند، ناسزایش می‌گویند»! او امروز اعلام کرد که از نامه‌اش برداشت اشتباهی صورت گرفت و هرگز منظورش این نبوده که هنرمندان و بازیگران در اولویت واکسیناسیون کرونا قرار بگیرند.

با این حال بعد از انتقادات رسانه‌ای و مجازی پرشمار، هنرمندانی نظیر پرویز پرستویی، نوید محمدزاده، حبیب رضایی، بابک کریمی، پدرام شریفی، هانیه توسلی، افشین هاشمی و... با انتشار متن‌هایی تند و صریح، با این نامه مخالفت کردند و اعلام کردند که اگر هم قرار است در این شرایط واکسنی به هنرمندان داده شود، آنها به نشانه اعتراض از دریافتش اجتناب خواهند کرد چراکه خودشان را تافته جدابافته نمی‌دانند.

اما حالا برای بار دوم این موضوع مطرح شده است. غلامرضا موسوی، رییس هیات مدیره اتحادیه صنف تهیه‌کنندگان، درباره آخرین وضعیت پیگیری صنف تهیه‌کنندگان و خانه سینما برای واکسیناسیون اهالی سینما می گوید: «فراخوان خانه سینما به اصناف زیرمجموعه برای معرفی هنرمندان بالا ۷۰ سال به منظور دریافت سریع‌تر واکسن کرونا، صحت دارد. عده‌ای از همکاران ما هم بیماری زمینه‌ای دارند و طبیعتاً باید در اولویت قرار بگیرند. مدیرعامل خانه سینما تلاش کرده‌است در این زمینه کمک کند تا بر اساس سیستم تعریف‌شده برای دریافت واکسن، این ۲ گروه از هنرمندان در اولویت مراجعه و دریافت واکسن قرار بگیرند. امکان دارد برخی همکاران به دلیل کهولت سن، امکان اقدام مستقیم نداشته باشند و خانه سینما در این زمینه هم تمهیداتی در نظر گرفته است تا این گروه خیلی برای دریافت واکسن، معطل نمانند. این تهیه‌کننده سینما افزود: در مجموع اما برای واکسیناسیون هنرمندان همان سیستمی در حال اجراست که وزارت بهداشت آن را تعریف کرده است که در آن افراد بالای ۷۰ سال و افراد دارای بیماران زمینه‌ای در اولویت قرار دارند. درخواست خانه سینما از صنوف هم در این راستا بوده است که افرادی که مستقلاً امکان اقدام نداشته‌اند هم واکسینه شوند.

وی درباره رایزنی برای افزوده شدن افراد فعال در پروژه‌های سینمایی در فهرست اولویت‌های دریافت واکسن هنرمندان هم توضیح داد: این گروه از هنرمندان طبیعتاً در اولویت سوم قرار دارند. افرادی که پشت دوربین هستند، می‌توانند از ماسک استفاده و پروتکل‌ها را هم رعایت کنند، اما افراد مقابل دوربین در این زمینه مشکل دارند و امکان ابتلا در آن‌ها بیشتر است. به همین دلیل برای اولویت سوم دریافت واکسن، خانه سینما تلاش دارد هنرمندان فعال در مقابل دوربین پروژه‌های سینمایی و سریال‌های شبکه خانگی هم براساس شیوه‌نامه‌های وزارت بهداشت واکسن دریافت کنند. اما در حال حاضر همان ۲ گروه اول در اولویت قرار دارند و اولویت سوم هنوز معلوم نیست در چه بازه‌ای موفق به دریافت واکسن شوند. پیگیری و رایزنی در این زمینه در حال انجام است که از وظایف خانه سینما در راستای توجه به سلامت همه فعالان صنف محسوب می‌شود.

موسوی تاکید کرد: در حال حاضر، واکسیناسیون هنرمندان بالای ۷۰ سال در حال انجام است و در مرحله بعد هنرمندان بیمار. هنوز هیچ تصمیمی قطعی برای هنرمندان مقابل دوربین گرفته نشده است، اجرایی شدن واکسیناسیون این گروه شاید در ماه‌های دیگر محقق شود و احتمال دارد تا آن زمان، اساساً واکسیناسیون گروه‌های بیشتری در جامعه اتفاق افتاده باشد.»

توزیع خارج از نوبت سهمیه واکسن برای صدا و سیما و بازیگران در شرایطی انجام می‌شود  که هنوز بسیاری از افرادی که بیماری خاص دارند، واکسن دریافت نکرده‌اند و در حال حاضر واردات واکسن برای کارگران نیز منتفی شده است. حالا این سوال مطرح می شود  که آیا هیچ گروهی واجب‌تر از ۳۰۰۰ نفر از عوامل صدا و سیما برای واکسیناسیون، صرفا به بهانه پوشش اخبار انتخابات وجود نداشت؟

کد خبر: 16389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =