نجات سینما با واکسن و فیلم خوب

نبود فیلم‌های پرطرفدار در سبد اکران و همچنین از بین رفتن عادت سینما رفتن، مهمترین چالش‌های سینمای ایران پس از بازگشایی سراسری سینماهاست.

به گزارش آتیه آنلاین، از ۱۸ اردیبهشت ماه با تغییرات ایجاد شده در مصوبه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا، دیگر خطری سالن‌ سینماها را تهدید نمی‌کند اما در شرایطی که بسیاری از شهروندان با توجه به نگرانی از تجمع در محیط‌های سربسته تمایلی به حضور در سالن های سینماها و تماشای فیلم ندارند، تهیه‌کنندگان نیز از اکران فیلم‌ها و هدررفت سرمایه‌شان ترس دارند.

حالا با وجود وضعیت اسف‌بار استقبال از سینماها به نظر می رسد تا واکسیناسیون عمومی به‌صورت گسترده انجام نشود نمی‌توان به رونق دوباره این صنعت امیدی داشت. در بریتانیا و فرانسه با تسریع در روند واکسیناسیون و کاهش محدودیت‌های دوران پساکرونا مراکز فرهنگی و سالن‌های سینما نیز در این دو کشور اروپایی به‌تدریج در مسیر بازگشایی قرار گرفته‌اند. درحالی‌که سینماها در انگلستان، اسکاتلند و ولز در ۱۷می بازگشایی شده‌اند، سالن‌های سینما در فرانسه نیز از تاریخ ۱۹می روی عموم مردم دوباره گشایش یافته‌اند. اما در ایران وضعیت واکسیناسیون عمومی چندان امیدوار کننده نیست.

از طرفی برخی راه خروج‌ سینما از بحران را اکران فیلم خوب می‌دانند. محمدرضا فرجی، مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش، یکی از افرادی است که چنین نظری دارد و در این‌باره به ایسنا گفته بود: «سازمان سینمایی در عین اینکه باید حواسش به سالن‌های سینما باشد، باید دغدغه صاحبان فیلم‌ها را نیز درک کند. برهمین اساس نمی‌تواند فیلمی را برای اکران دعوت کند. اما یک نکته مهم این است که الان بیش از ۵۰۰ پرده در سراسر کشور داریم که همه به خوراک نیاز دارند و اگر می‌خواهیم چراغ آنها روشن باشد و کارکنان سینماها درآمدی داشته باشند باید فیلم جدید اکران شود، اما نه هر فیلمی بلکه یک فیلم خوب باید اکران شود که در این شرایط مردم دوست داشته باشند بابت آن پول بدهند و به سینما بروند.»

در واقع این روزها سینما برای مردم فیلم جذابی ندارد وو به نظر می رسد  فیلم‌های «هفته‌ای یک‌بار آدم‌باش»، «خورشید»، «تکخال»، «خون شد» و «لاله» که  از اکران نوروز برای نمایش در سینماها آماده هستند  ظرفیت زیادی برای جذب مخاطب ندارند که آنها را مجاب به خریدن بلیت کند، اما مسئله اینجاست که  هیچ تهیه‌کننده‌ای نیز  ریسک نمی‌کند در چنین بازار خرابی فیلمش را اکران کند و تقریبا اکثر صاحبان آثار فیلم های خود را برای نیمه دوم سال ۱۴۰۰ در نظرگرفتند تا بتوانند با تزریق واکسن و فروکش کردن کرونا رونق گیشه شان تضمین شود. سعید خانی، تهیه‌کننده و پخش‌کننده سینما، در این خصوص می گوید: «فضای اکران هم‌اکنون با بی‌اعتمادی همراه است و ما در این دوران کرونا دیگر باتجربه شده‌ایم. سال گذشته سینما تعطیلی زیادی داشت و دیدیم که اکران دو فیلم خوب «شنای پروانه» و «خوب، بد، جلف» چه سرنوشتی پیدا کرد، بنابراین تا وقتی واکسیناسیون انجام نشود و مردم اطمینان پیدا نکنند، سینما وضع خوبی نخواهد داشت.»

به هر حال در این وضعیت که  تهیه‌کنندگان ترس از اکران و هدر رفت سرمایه‌شان دارند اگر از سوی ارشاد و نهادهای مرتبط حمایت خوبی از سینماگران و سینماداران صورت بگیرد، شاید تهیه‌کنندگان هم راضی به اکران فیلم‌های خود شوند و برای اکران فیلم‌هایشان پیشقدم شوند در غیر این صورت دورنمایی روشنی از سال ۱۴۰۰ پیش روی اهالی سینما نیست.

کد خبر: 16283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =