وراثت و سبک زندگی ناسالم عامل اصلی بیماری‌های قلبی عروقی

یک متخصص قلب‌وعروق، علت بسیاری از بیماری‌های قلبی عروقی را ناشی از عوامل وراثتی برشمرد و اما سبک زندگی نادرست مانند مصرف فست‌فودها، استعمال دخانیات، افزایش وزن و عدم مدیریت تنش و اضطراب را در ایجاد این بیماری بسیار دخیل دانست که می‌توان با اصلاح آن از این بیماری‌ها در امان ماند.

دکتر منوچهر قارونی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، با بیان اینکه منشا بسیاری از بیماری‌ها عوامل وراثتی و ژنتیکی است و وراثت نقش زیادی در سرنوشت بیماری ما دارد، افزود: بیماری‌هایی مانند فشارخون، دیابت، سکته‌های قلبی و مغزی و حتی داشتن عمر طولانی یا کوتاه، غالبا موروثی است و در نتیجه، اطلاع از وضعیت سلامت خانوادگی افراد می‌تواند در پیشگیری از بیماری‌ها موثر باشد.

وی اظهار کرد: براین اساس، چنانچه برای هر کودک شناسنامه پزشکی تهیه شود و علاوه بر اطلاعات مربوط به سلامت کودک، سوابق پزشکی والدین و اعضای خانواده او مانند ابتلا به دیابت، مصرف دخانیات، مرگ‌های ناگهانی، سکته‌های قلبی و مغزی، فشارخون، چاقی و سایر اطلاعات در این شناسنامه درج شود، می‌تواند کمک موثری برای پایش سلامت کودک در دوران رشد او باشد.

استاد دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، گفت: دسترسی به این سوابق پزشکی کمک می‌کند تا معلمان و مربیان مدارس بتوانند برای دانش‌آموزان در زمینه تغذیه، ورزش و مسائل بهداشتی برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشند تا امکان پیشگیری و کنترل بیماری‌های زمینه‌ای کودکان از همان اوان کودکی فراهم شود.

تنش و اضطراب تهدید سلامت

قارونی یکی دیگر از عوامل ایجاد بیماری‌های قلبی عروقی را ناشی از تنش و اضطراب مربوط به شیوه زندگی شهری دانست و افزود: استرس از عواملی است که منجر به وارد آمدن فشار بر قلب می‌شود. باید توجه داشت که بسیاری از مسائل اجتماعی و اقتصادی وجود دارد که تشدید کننده تنش‌های روانی است؛ اما باید بتوان این مسائل را به خوبی مدیریت کرد و اجازه نداد تا عوارض ناشی از آن سلامت ما را هدف قرار دهد.

وی با اشاره به استعمال دخانیات به عنوان یکی دیگر از عوامل تشدید کننده مشکلات قلبی عروقی تصریح کرد: مصرف دخانیات منجر به تنگ شدن عروق قلبی و نارسایی‌های قلبی می‌شود. متاسفانه بسیاری از افراد متوجه تنگی عروق نشده و معمولا پس از گرفتگی حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد عروق و عوارض ناشی از آن متوجه مشکلات قلبی خود می‌شوند. حال اینکه اگر آن دسته از عادت‌های ارادی ایجاد کننده بیماری‌های قلبی، کنار گذاشته شود، کمک بزرگی در حفظ سلامت می‌شود. همچنین باید توجه داشت که گرفتگی عروق خود منجر به ایجاد سایر بیماری‌ها از جمله فشارخون، مشکلات کلیوی و سایر اختلالات بدن می‌شود.

چاقی عامل ایجاد مشکلات قلبی عروقی

متخصص قلب‌وعروق، یکی دیگر از عوامل زمینه‌ساز ایجاد مشکلات قلبی عروقی را مربوط به چاقی بیان کرد و گفت: متاسفانه کودکان امروزه ۱۰ کیلو از نسل قدیم چاق‌تر هستند؛ زیرا ورزش و تحرک ندارند و بیشتر اوقات خود را صرف بازی‌های کامپیوتری یا فضاهای مجازی می‌کنند و این عدم تحرک و چاقی ناشی از آن احتمال ابتلا به مشکلات قلبی عروقی را افزایش می‌دهد.

قارونی ادامه داد: همچنین امروزه با شیوع غذاهای فست‌فود، بساط سفره غذاهای سالم برچیده شده و با مصرف غذاهای پرچرب عاری از ریزمغذی، بیماری‌های قلبی عروقی افزایش یافته است. این شیوه تغذیه ذائقه کودکان را نیز تحت تاثیر قرار داده که می‌تواند سلامت افراد جامعه را در آینده با بحران مواجه کند.

از ورزش غافل نشویم

وی با بیان اینکه ورزش نیز برای حفظ سلامت قلب و عروق ضروری است، اظهار کرد: متاسفانه ما ایرانی‌ها از ورزش دور هستیم و برای همین است که عضلات بدن برخی‌ها پس از سپری شدن ۵۰ سال از زندگی، مانند فرد ۶۰ ساله است و سن فیزیکی ما با سن واقعی فاصله زیادی دارد. ورزش تنها جسمانی نیست و ورزش روانی نیز مهم است؛ برای حفظ سلامت قلب، نیاز به برخورداری از روحیه خوب و شاداب داریم.

متخصص قلب‌وعروق، با اشاره به شیوع کرونا و خطرات این بیماری برای سلامت قلب‌ و عروق، افزود: مهمترین اصل برای ایمن ماندن از این ویروس، رعایت موازین بهداشتی منطبق بر پروتکل‌های اعلام شده است؛ نکته مهم این است که نباید در مقابل این ویروس به خود ترس راه دهیم؛ زیرا اضطراب ناشی از ترس منجر به کاهش سیستم ایمنی بدن شده و فرد را مستعد بیماری می‌کند. بنابراین به‌جای ترس باید موازین بهداشتی را رعایت کنیم تا ان‌شاءالله با انجام واکسیناسیون عمومی از آسیب کرونا در امان باشیم.

کد خبر: 16234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =