۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵
کد خبر: 16145
از سرگیری مذاکرات وین در متن

اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نشست کمیسیون مشترک برجام روز چهارشنبه به صورت حضوری در وین از سر گرفته می شود و شرکت کنندگان قرار است به رایزنی‌ها درباره اجرای کامل و موثر این توافق ادامه دهند.

به گزارش آتیه‌آنلاین دور جدید رایزنی‌ها در وین به منظور احیای برجام که از ۱۷ اردیبهشت ماه از سر گرفته شد، در سطوح مختلف در جریان است و براساس اظهارنظر مقام ارشد وزارت خارجه ایران، به مرحله مذاکره درباره متن رسیده‌ است. 

نشست چهارشنبه هم قرار است با حضور نمایندگان ایران و گروه ۱+۴ شامل کشورهای چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و نماینده اتحادیه اروپا در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارتخانه‌های امورخارجه ایران و گروه ۴+۱ در گرند هتل وین برگزار شود و ریاست نشست برعهده «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا خواهد بود. همچنین «عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه ایران ریاست هیأت ایرانی را برعهده دارد. 

دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام ۱۳ فروردین ماه به صورت مجازی برگزار و پس از توافق حاصله مقرر شد روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین این گفت‌وگوها به صورت حضوری و رو در رو دنبال شود و در نهایت هم این نشست برگزار و پس از آن توافق شد دو کارگروه در حوزه تحریم‌ها و هسته‌ای تشکیل و بررسی‌ها را انجام دهد. نتایج بررسی‌های این دو کارگروه به نشست کمیسیون برجام در روز جمعه ۲۰ فروردین منعکس و اعلام شد که هیأت‌ها برای تنفس و مشورت‌ به پایتخت‌ها برمی‌گردند و مقرر شد روز چهارشنبه ۲۵ فروردین دوباره در وین گردهم بیایند. این نشست با یک روز تاخیر به دلیل ابتلای یکی از اعضای هیأت اتحادیه اروپا به کرونا در روز پنجشنبه ۲۶ فروردین برگزار و مقرر شد که نشست‌های کارشناسی به کار خود ادامه دهند. نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام روز شنبه ۲۸ فروردین ماه در وین برگزار شد و در این چند روز رایزنی‌ها در سطوح کارشناسی و کارگروه‌ها ادامه داشت. نشست بعدی هم روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین ماه در وین برگزار و هیأت‌ها توافق کردند که دوباره گفت‌وگوها را از سر بگیرند که نشست مزبور سه‌شنبه هفتم اردیبهشت ماه در گرندهتل وین برگزار شد و عصر شنبه یازدهم اردیبهشت ماه نیز روسای هیأت‌های ایران و ۱+۴ در جلسه‌ای دوباره گردهم آمدند و بعد از آن به پایتخت‌ها برگشتند و مقرر شد دور جدید نشست روز جمعه ۱۷ اردیبهشت ماه برگزار شود که این نشست نیز برگزار شد.

نمایندگان کشورهای عضو برجام طی یک ماه گذشته در وین گردهم آمدند تا در خصوص فعال کردن این توافق و بازگشت احتمالی آمریکا به آن رایزنی کنند. آن‌ها تاکنون چندین نشست در قالب کمیسیون مشترک برجام در وین تشکیل داده و در زمینه احیای توافق هسته‌ای پیشرفت‌هایی را به دست آورده‌اند. سید عباس عراقچی رئیس هیات ایرانی که در وین به سر می‌برد نیز گفته است: «کار سختی را در پیش داریم و امیدواریم که بتوانیم ان شاالله در زمان کوتاه‌تری به سرانجام برسانیم ولی بحث زمان برای ما اولویت ثانویه دارد و اولویت اول دقت است روی تامین منافع ملت ایران و تامین مواضع قطعی جمهوری اسلامی ایران است که بارها بیان شده است.»

در همین باره رئیس هیات روسیه در مذاکرات برجام پیشتر اعلام کرده بود که از نگاه او پیشرفت زیادی در مذاکرات وین پیرامون احیای توافق هسته‌ای ایران حاصل شده است.

بی بی سی به نقل از میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی ادعا کرده بود "مذاکرات پیشرفت عمده‌ای داشته و احتمالاً تا فردا خبر مهمی منتشر خواهد شد." اما همین مقام مسئول روسی گزارش بی‌بی‌سی را تکذیب کرد. نماینده روسیه در پیامی توییتری در این باره نوشت: «من نگفتم در مذاکرات وین در خصوص برجام گشایشی حاصل شده است. گفتم که از نظر من پیشرفت‌های مهمی حاصل شده است. این صحت دارد؛ اما مسائل حل‌نشده‌ای هم هنوز باقی مانده‌اند و مذاکره‌کنندگان برای نهایی کردن توافق در خصوص احیای برجام به وقت و تلاش بیشتری نیاز دارند.»

برخی تحلیلگران معتقدند که فرسایشی شدن روند مذاکرات وین، مطالبه و از سیاست‌های آمریکا است. در حالی که جمهوری اسلامی یک خواسته منطقی و روشن دارد که لغو تمامی تحریم‌های یک‌جانبه وغیر قانونی دولت آمریکا است. ضمن اینکه نظریه بازی‌ها در روابط بین الملل این آموزه را با خود به همراه دارد که در بحران‌ های بین‌المللی هرچه شمار بازیگران و گستره موضوع های مورد مناقشه بیشتر باشد، دستیابی به توافق سخت‌تر و بلکه امکان‌ناپذیر می‌شود. در مذاکرات هسته‌ای نیز کشورهایی با منافع متفاوت و ناهمسو شرکت دارند و از حیث موضوع هم باید گفت که آمریکا و اروپا در پی آن‌اند فراتر از مناقشه هسته‌ای به فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران و همچنین اختلاف حقوق بشری بپردازند.

کد خبر: 16145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =