بررسی میدان انتخابات

سخنگوی شورای نگهبان گفت: خوشبختانه با دعوت‌هایی که شده، همه سلایق برای انتخابات ریاست جمهوری آمده‌اند و سهمیه‌بندی وجود ندارد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، شورای نگهبان از امروز  حداکثر ۱۰ روز فرصت دارد اسامی نهایی نامزدهای انتخابات را اعلام کند و پس از آن بیش از ۲۰ روز زمان رسمی تبلیغات انتخاباتی است. عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان گفته: «اسامی اعلامی وزارت کشور نزدیک ۶۰۰ نفر است. این افراد مجموعه افراد ثبت نامی است و در نهایت ۴۰ نفر از جهت مدارک، با آیین نامه مطابقت دارند.» سخنگوی شورای نگهبان توضیح داد: «مدارک تحصیلی، سوابق کار، سوء پیشینه بر اساس مصوبه باید از سوی متقاضیان ارائه می شد. ما اسامی را دریافت کردیم و آنچه برای ما اعتبار دارد، شرایط اعلام شده از سوی شورای نگهبان است و کسانی که مدارک ندادند، مورد بررسی قرار نمی دهیم. ممکن است کسی نقص مدارک داشته باشد یا فرصت گرفته باشد اما اگر کسی مدرکی ارائه نکرده باشد درخواستش برای مهلت، موضوعیت ندارد.»

بر اساس مصوبه شورای نگهبان، داوطلبان در هنگام ثبت نام باید بین ۴۰ تا ۷۵ سال سن داشته باشند، پیش از این سابقه چهار سال وزارت یا استانداری یا شهرداری شهرهایی با بیش از ۲ میلیون جمعیت بوده باشند یا از مدیران ‌حوزه‌های علمیه یا دانشگاه آزاد اسلامی باشند یا در غیر این صورت از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام یا شورای عالی امنیت ملی باشند. نامزدهای نظامی هم براساس مصوبه تازه این شورا باید درجه سرلشکری یا بالاتر داشته باشند. همه داوطلبان هم در هنگام نامزدی باید مدارکی دال بر نداشتن سوء پیشنیه کیفری ارائه کنند. محکومان و افرادی که در جریان اعتراضات سال ۱۳۸۸ علیه آنها پرونده تشکیل شده باشد، با تصویب شورای نگهبان حق ثبت نام ندارند. البته وزارت کشور به دستور دکتر روحانی رئیس جمهور، مصوبه شورای نگهبان را رد کرد و براساس دستورالعمل قبلی ثبت نام ها را ادامه داد. اما شورای نگهبان اعلام کرد بر طبق مصوبه خودش وضعیت نامزدها را بررسی خواهد کرد.

سید ابراهیم رئیسی، علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری، مسعود پزشکیان، محمود احمدی نژاد،محسن هاشمی رفسنجانی، سعید محمد، عباس آخوندی، عبدالناصر همتی، محسن مهرعلیزاده، علی مطهری، شمس‌الدین حسینی و سید مصطفی تاج‌زاده از سرشناس‌ترین کسانی بودند که در ۴ روز نام نویسی به وزارت کشور مراجعه کردند و طبعا چون همه این افراد توسط شورای نگهبان تایید نمی‌شوند، باید تا ۴ روز آینده منتظر بمانیم که ببینیم کدام یک از این افراد از سرند شورای نگهبان عبور می‌کنند. در همین زمینه سخنگوی شورای نگهبان گفته: «از جهت قانون، ثبت نام برای انتخابات، حق افراد است اما با توجه تجربه شخصی، اگر کسی در گذشته رد صلاحیت شده و شرایطش نیز تغییر کرده، توصیه می کنیم خودش و مردم را به زحمت نیندازد؛ البته از لحاظ قانونی می توانند افراد شرکت کنند. اگر کسی قبلاً تایید صلاحیت شده و مدارک جدیدی نداشته باشد، تایید صلاحیت می شود. میزان، حال افراد است؛ از این رو در انتخابات مجلس، نمایندگان فعلی را بررسی می کنیم و حتی رییس جمهوری در دور دوم باز احراز صلاحیت می شود. فردی که می داند طبق مدارک مستند تایید صلاحیت نشده و در شرایطش تغییری ایجاد نشده، تایید صلاحیت نمی شود.»

کدخدایی یادآور شد: «هر میزان که پرونده ها آماده باشد، اعضا درباره آنها نظر می دهند و رای گیری می کنند. هفت رای برای تأیید صلاحیت نیاز است و از ۶ رای یا کمتر، احراز صلاحیت انجام نشده و دیگر مورد ارزیابی قرار نخواهد گرفت. تا زمانی که اعلام نظر نشده، اگر مدارک جدیدی به ما برسد افراد می توانند دوباره احراز صلاحیت شوند اما شورای نگهبان سفارش پذیر نیست و زیر فشار انتخاب نمی کند.»

البته تا همین حالا مشخص شده که سه کاندیدای اصلی حاضر در انتخابات آقایان رئیسی، لاریجانی و جهانگیری هستند. اینکه بقیه کاندیداها در چه وضعیتی به سر می‌برند تا چند روز آینده مشخص می‌شود، اما با توجه به رفتار شورای نگهبان در انتخابات قبلی به نظر می‌رسد این بار هم کاندیداها به شکل تیمی و جریانی (خصوصا در مناظره‌های تلویزیونی) با یکدیگر ائتلاف کنند.

مثلا ممکن است تیم اصولگرایان به رهبری آقای رئیسی روی آقایان ضرغامی و جلیلی حساب ویژه‌ای باز کرده باشد.  برخی معتقدند سعید جلیلی مقابل حریف درباره دیپلماسی و مخصوصا برجام، حرف‌هایی برای گفتن خواهد داشت. عزت‌الله ضرغامی هم که گفته من مستقلم، در واقع در گفتمان آقای رئیسی قرار گرفته است. ضرغامی در سخنان بعد از ثبت‌نامش حملات گسترده‌ای به لاریجانی و دولت انجام داد. سعید محمد هم می توانند بال دیگر تیم رئیسی در حوزه اقتصادی باشد.

در مورد میانه‌روها و اصلاح‌طلبان به رهبری لاریجانی و جهانگیری با توجه به نزدیکی فکری این دو جریان وضعیت خیلی هم بد نیست. به نظر می‌رسد بقیه کاندیداها (که احتمالا به نسبت مساوی با جریان اصولگرا باشد) هم در این دو جریان به عنوان یارهای کمکی کاندیداهای اصلی وارد انتخابات شوند. نکته‌ای که  به نظر از همان روز اول ثبت نام‌ها مشخص شده و کاملا دسته‌بندی‌های قابل تفکیکی را تشکیل داده است. کدخدایی هم البته به این موضوع اشاره کرد که «در حوزه انتخابات همیشه مشکل تبلیغات داریم و با توجه به فراگیری فضای مجازی، در قانونگذاری در این بخش عقب هستیم و باید قوانین روشن‌تری در این باره داشته باشیم. بعد از ابلاغیه مقام معظم رهبری در سال 96، مصوبه ای را در شورا داشتیم و منتشر شد. قرار شد این مصوبه مبنای کار ما باشد و انتظار داشتیم مجلس در سال‌های گذشته ورود جامع داشته باشد اما در مجلس گذشته و فعلی اقدامات موثر صورت نگرفت و مصوبه‌ای که در مجلس یازدهم در دستور کار بود همه موارد را شامل نمی‌شد و نظر شورا مصوب شد اما در نهایت هیات عالی نظارت، به دلیل مغایرت‌ها، قانع نشد و این مصوبه مراحل نهایی خود را طی نکرد.»

کد خبر: 15927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =