روسیه دموکراتیک!

تصویب احتمالی قانون جدید به نوعی از حضور طرفداران یا مرتبطین با الکسی ناوالنی در انتخابات پارلمانی روسیه جلوگیری خواهد کرد که دموکراتیک بودن ساختار سیاسی مسکو را زیر سوال برده است.

به گزارش آتیه‌انلاین، کرملین از زمانی که نام «الکسی ناوالنی»، به‌عنوان منتقد تراز اولش مطرح شد، نشان داد که بنا ندارد به این چهره جهانی مجال نفس کشیدن بدهد؛ چراکه او بدل به نام شومی شده که تمام مقامات روسیه تلاش دارند سنگی به آن انداخته و از آن برائت بجویند.

اسم رمز: الکسی ناوالنی

منتقد صاحب‌نام «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه دردسرهای زیادی را طی ماه‌های اخیر برای کاخ کرملین به بار آورده است. او که طی ماه‌های گذشته به علت مسمومیت با عامل اعصاب در آلمان بستری بود و پس از بازگشت به روسیه به زندان منتقل شد. شرایط نابسامان زندان سبب شد که ناوالنی دست به اعتصاب غذای چندهفته‌ای بزند. اوضاع ناوالنی آنچنان بغرنج شد که صدای مقام‌های غربی نیز درآمد. مقام‌های اتحادیه اروپا نسبت به وضعیت سلامتی این منتقد صاحب‌نام ابراز نگرانی کرده بودند وکاخ سفید هشدار داده بود که در صورت جان باختن ناوالنی، روسیه باید منتظر اقدام‌های تنبیهی از سوی واشنگتن باشد. کارشناسان حقوق بشر نیز نسبت به سلامتی این چهره ابراز نگرانی کرده بودند.

۲۹ آوریل گذشته، منتقد سرشناس پوتین، در حالی از طریق دوربین در دادگاه حاضر شد که با سری تراشیده شده و پس از ۲۴ روز اعتصاب غذا با چهره‌ای تکیده و نحیف دیده می‌شد. با این حال، او که عنوان سرشناس‌ترین منتقد ولادیمیر پوتین را به خود اختصاص داده، در دادگاه مدعی شد که تزار جدید روسیه به دنبال حکمرانی «همیشگی» بر این کشور است و به صندلی قدرت «دو دستی چسبیده» است‌. وی در دادگاه، ولادیمیر پوتین را همچون «پادشاه بدون لباس» (اشاره به داستان کلاسیک لباس جدید پادشاه)، حاکمی «متکبر» خواند که به گفته او در حال «سرقت از مردم» است و حتی در حال دست درازی به منابع نسل‌های آینده روسیه است. او همچنین پوتین را متهم کرد که مردم روسیه را «به بردگی» کشانده است. این خود نشان از آن دارد که این منتقد سرشناس سرِ آن ندارد که در برابر پوتین و قدرت بلامنازعش کوتاه بیاید.

این دادگاه مرتبط با درخواست تجدیدنظر ناوالنی در پرونده‌ای بود که به موجب حکم دادگاه بدوی، وی را به علت اهانت و بدنام کردن یک کهنه سرباز جنگ جهانی دوم روسیه به پرداخت جریمه محکوم کرده بود. آن کهنه سرباز در ویدیویی به حمایت از کرملین و دولت ولادیمیر پوتین پرداخت و ناوالنی او را به باد انتقاد گرفته بود. قاضی دادگاه با درخواست تجدیدنظر در این پرونده مخالفت کرد؛ هر چند او از این فرصت استفاده کرد و نسبت به وضعیتش در زندان اعتراض کرد و گفت در زندان وزنش به ۷۲ کیلوگرم کاهش پیدا کرده و برابر زمانی شده که دانش‌آموز بوده است!

از سوی دیگر، در هفته‌ای که گذشت، مقامات محلی روسیه اعلام کردند که «الکساندر موراخووسکی»، پزشک معالج ناوالنی را که از پیشتر ناپدید شده بود، پس از سه روز یافته و برای معاینه به بیمارستان انتقال داده‌اند. وی سرپرست تیم پزشکانی بود که منتقد سرسخت دولت مسکو را پس از مسمومیت و پیش از انتقال به آلمان، در بیمارستان امسک تحت درمان قرار داده بود. این در حالی است که در ماه‌های اخیر، خبر درگذشت دو نفر دیگر از پزشکان معالج ناوالنی در این بیمارستان منتشر شده بود.

حذف نمادین در دستور کار

کرملین البته در حال افزایش فشارها بر حامیان ناوالنی است. جدای از اینکه طی هفته‌های گذشته شمار زیادی از حامیان این منتقد بازداشت شده و چندین دفتر وی در سطح مسکو نیز تعطیل شد، اکنون به نظر می‌رسد که دولت روسیه بنا دارد مقابله را به سطح دیگری برساند. پارلمان روسیه لایحه‌ای را در دست بررسی دارد که در صورت تصویب امکان نامزدی رهبر اپوزیسیون این کشور در انتخابات قانونگذاری را از نظر قانونی منع خواهد کرد.

در این میان اسپوتنیک گزارش داد که دوما (مجلس عوام روسیه) با هدف تامین این خواسته دولت،‌ بررسی لایحه‌ای جهت منع قانونی انتخاب افراد مرتبط با سازمان‌های «افراطی» به عنوان نماینده را در دستور کار خود قرار داده است. این لایحه که تحلیلگران معتقدند حامیان جریان اپوزیسیون را هدف قرار داده، در واقع قرار است مانع نامزدی افراد نزدیک به سازمان‌های طبقه‌بندی شده تحت عنوان «افراطی» در انتخابات پارلمانی شود. «واسیلی پیسکارف»،‌ نماینده دوما روز سه‌شنبه با انتشار مطلبی در کانال تلگرامی کمیسیون رسیدگی به دخالت در امور داخلی پارلمان روسیه ضمن اشاره به این موضوع تصریح کرد که نخستین نشست پارلمان برای بررسی این لایحه روز ۱۸ ماه جاری برگزار می‌شود. وی با تاکید بر اینکه نباید رسیدگی به این لایحه با تاخیر همراه شود،‌ یادآور شد: «برای آنکه قوانین جدید پیش از انتخابات آتی قانونگذاری درماه سپتامبر تصویب و اجرایی شود، بر حمایت همکاران حساب ویژه‌ای باز کرده‌ایم». این لایحه ماهیتِ کاربردی «عطف به ماسبق» دارد؛ به نحوی که در صورت تصویب، کلیه افراد دارای مسئولیت در سازمان و ساختار زیر نظر ناوالنی تا سه سال پیش از آن که این سازمان تحت عنوان «افراطی» شناخته شود را شامل می‌شود.

یورونیوز گزارش داد که بر این اساس، آخرین زمان در نظر گرفته شده برای افرادی که تحت عنوان فعال یا کنشگر با سازمان‌های «افراطی» همکاری کرده باشند، یک سال تعیین شده است؛ لذا داشتن سابقه یک سال همکاری با چنین سازمان‌ها یا گروه‌هایی افراد را از شرکت در انتخابات پارلمانی به عنوان نامزد منع خواهد کرد.

از طرف دیگر، رئیس یک اتحادیه صنفی روسیه گفت که خدمات متروی مسکو اقدام به اخراج بیش از ۴۰ نفری کرده که تصور می‌شود بسیاری از آن‌ها به خاطر عقاید ضد کرملین یا ثبت حمایت از الکسی ناوالنی اخراج شده‌اند. «نیکولای گوستف» به رویترز گفت که اتحادیه مستقل صنفی متروی مسکو که ریاست آنرا بر عهده دارد، با مراجعه ۴۰ تن از کارکنان (اکثراً راننده‌های مترو) مواجه شده که به آن‌ها گفته شده این کار را ترک کنند. به گفته وی، کسانی که از ترک کار امتناع کردند، با تخلفات ساختگی اخراج شده‌اند. وی افزود علت اینکه چرا کارمندان اخراج شده هدف قرار گرفته‌اند، کاملاً روشن نیست. وی افزود: «‌بسیاری از آن‌ها فکر می‌کنند به خاطر دیدگاه‌های مخالف خود اخراج شده‌اند. برخی از آن‌ها در وب‌سایت ناوالنی، برخی در وب‌سایت مدوزا و دیگر وب‌سایت‌ها ثبت‌نام کرده بودند».

از مولفه‌های مذکور چنین به نظر می‌رسد که کرملین به این راحتی‌ها قصد ندارد با ناوالنی و هوادارانش کنار بیاید و بنا دارد نام این منتقد را نیز در کنار دیگر معترضان به نظام فعلی روسیه قرار دهد که پیشتر سرکوب شده بودند.

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 15809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =