نابسامانی والیبال و رویای سکوی المپیک!

فدراسیون والیبال ایران همچنان بر سر دو راهی انتخاب بین دو گزینه برای نیمکت تیم ملی والیبال مانده است و به تصمیم قاطعی نرسیده است.

به گزارش آتیه آنلاین، پس از آنکه تیم ملی والیبال ایران توانست با درخشش در مسابقات انتخابی المپیک به سادگی صاحب سهمیه مسابقات المپیک توکیو شود و برای دومین بار فرصت تجربه این مسابقات را داشته باشد، به نظر می‌رسید کادر فنی وقت تیم ملی که در راس آن‌ها «ایگور کولاوویچ» قرار داشت، حفظ شده و با قدرت به کار خود ادامه دهد. اما اتفاقی که افتاد کاملا بر خلاف پیش‌بینی‌ها بود و فدراسیون از ادامه همکاری با این مربی مونته‌نگرویی و دستیارانش منصرف شد و ایگور به کشورش بازگشت. از همان ابتدا که پروژه‌ی پایان کار ایگور در تیم ملی کلید خورد سیل انتقادات به سوی فدراسیون، محمدرضا داورزنی، رییس فدراسیون را مجاب کرد که درباره آینده تیم ملی و انتخاب سرمربی جدید هر چه زودتر وارد عمل شود. نام‌های مختلفی مطرح شد و زمزمه مذاکره با برخی‌ها نیز به گوش رسید اما تصمیم قطعی در این باره مدام به روز بعد و ماه بعد موکول شد. به تعویق افتادن مسابقات المپیک به دلیل شیوع ویروس کرونا این تعویق را ادامه‌دارتر کرد تا همین امروز که فدراسیون والیبال هنوز نام گزینه نهایی نیمکت تیم ملی را اعلام نکرده است.

**از مربی ایرانی تا گزینه‌های مطرح جهانی!

مسائل اقتصادی و وضعیت بد مالی فدراسیون‌ها به عاملی تبدیل شده بود که فدراسیون‌های ورزشی تا جایی که برایشان مقدور است از ادامه همکاری با مربیان خارجی که باید دستمزدشان را به صورت ارز دریافت کنند، منصرف شوند و بیشتر به سمت استفاده از گزینه‌های داخلی متمایل شوند. با این حال به نظر می‌رسید در والیبال استفاده از مربی ایرانی اقدامی منطقی به شمار نمی‌رفت. از طرفی کیفیت فنی مربیان داخلی و تجربه کم آن‌ها در این زمینه نگران کننده بود و از طرفی باید به این موضوع توجه می‌شد که تیم ملی والیبال ایران نزدیک به ۱۵ سال از هدایت مربیان خارجی بهره برده است و استفاده از مربی داخلی آن هم درست در آستانه مهم ترین و معتبرترین مسابقات جهان، چندان منطقی به نظر نرسد. با این وجود محمدرضا داورزنی،رئیس فدراسیون والیبال مدتی بعد از قطع همکاری با کولاکوویچ، از انتخاب سرمربی ایرانی برای تیم ملی بزرگسالان خبر داد و حتی نام بهروز عطایی و پیمان اکبری هم به عنوان دو گزینه اصلی هدایت ملی پوشان مطرح شد. بسیاری از کارشناسان همسو با فدراسیون معقتقد بودند که مربیان ایرانی توانایی نشستن روی نیمکت تیم ملی بزرگسالان را دارند اما تعداد کارشناسان و اهالی والیبال که به  این انتخاب انتقاد داشتند، بسیار بیشتر بود و شاید همین انتقادات باعث شد که داورزنی در این تصمیم تجدید نظر کند و بار دیگر شرایط تیم ملی را مورد بررسی قرار دهد.  جلسات کارگروه با موضوع انتخاب سرمربی تیم ملی برگزار شد، پیشکسوتان والیبال، فدراسیون نشینان، اهالی رسانه و جامعه والیبال نقطه نظرات خود را بیان کردند و در نهایت پس از بررسی‌های لازم رییس فدراسیون والیبال اعلام کرد که درباره اینکه گزینه هدایت تیم ملی والیبال یک مربی مطرح خارجی باشد به اجماع رسیده است.

از آن روز به بعد پرونده‌ی انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال وارد فاز جدیدی شد. رفته رفته انتشار اخبار متناقض و شایعات مختلف آغاز شد و نام برخی مربیان خارجی به میان آمد. فدراسیون والیبال اما یکی پس از دیگری مذاکره با این نفرات را تکذیب می‌کرد و مدعی می‌شد که در تنها در صورت توافق اولیه و مذاکرات نهایی نام گزینه مورد نظر خود را اعلام خواهد کرد.

**نتیجه جلسات فنی و رسیدن به نام پنج مربی

اواخر تابستان ۹۹ فدراسیون والیبال ایران جلسه‌ای مهم با کمیته فنی برگزار کرد و پس از پایان این جلسه نام ۵ مربی مطرح خارجی اعلام شد و  قرار شد فدراسیون از بین این نام‌ها یک نفر را برای هدایت تیم ملی والیبال ایران برگزیند. جورجی، لورنزتی، کاستلانی و جیانی و آلکنو مربیانی بودند که در جلسه کمیته فنی فدراسیون به عنوان گزینه ‌های نهایی نامشان مطرح شد.بعد از مدتی و در حالی که انتظار می‌رفت فدراسیون زودتر برای انتخاب خود تصمیم گیری کند، نام سه مربی خط خورد و در نهایت نیمکت تیم ملی در مقابل دوراهی ِ «آلکنو» و «کاستلانی» ایستاد. با این حال به نظر می‌رسد فدراسیون والیبال هنوز نتوانسته در این دوراهی به یک انتخاب نهایی دست پیدا کند و نیمکت تیم ملی همچنان در بلاتکلیفی قرار دارد!

**وقتی از حریفان عقبیم

حالا نزدیک به ۸ ماه از رفتن کولاکوویچ و بی‌سر و سامانی تیم ملی والیبال ایران گذشته است. تیمی که سودای سکوی المپیک در سر دارد اما هنوز نمی‌داند چه کسی قرار است سکان‌دار آن در این نبرد جهانی توکیو باشد! تیم ملی والیبال ایران سال‌هاست تنها روی چند بازیکن متمرکز است و در این سال‌ها به دلیل تعویض مدام مربی در راستای تزریق نیروهای جوان‌تر و میدان دادن به آن‌ها چندان موفق نکرده است. بازیکنان تیم ملی والیبال ایران حالا دیگر برای تمام مربیان جهان شناخته شده هستند و آنالیز سبک بازی‌شان کار چندان سختی برای حریفان نیست. آن هم در شرایطی که حریفان قدرتمند والیبال ایران مانند امریکا، ایتالیا، لهستان، برزیل، فرانسه و ... از المپیک ۲۰۱۶ تا کنون بارها ترکیب خود را جوان کرده اند و با بازیکنان جوان و باانگیزه و تازه‌نفس و در عین حال با تجربه به المپیک به پا خواهند گذاشت. تیم ملی ایران اما هنوز اندر خم یک کوچه ایستاده و حتی از سرمربی خود در المپیک هم خبر ندارد! باید دید با وضعیت نابسامانی که تیم ملی والیبال ایران دارد، همچنان محمدرضا داورزنی، رییس فدراسیون والیبال بر این عقیده است که والیبال ایران در المپیک توکیو صاحب سکو خواهد شد؟ یا خیر!

کد خبر: 1580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =